ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: retep skrivet 13 oktober 2005 kl. 19:29:08

Titel: motorolja
Skrivet av: retep skrivet 13 oktober 2005 kl. 19:29:08
Har precis gjort mitt första olje och filter byte på min 350raptor, i manualen stod det att man kunde använda flera typer av olja hurvida klimatet var ute nu valde jag 10w40 som stämmer bra överens hur det är nu men det finns ju både halvsyntet och vanlig mineral jag tog mineraloljan jag kan väl inte gjort nått fel så det skulle vara halvsynteten så att nått går sönder när jag kör den nu det stod inget om vilken jag skulle ha i motorn förutom bara 10w40
Titel: motorolja
Skrivet av: Mr2t skrivet 13 oktober 2005 kl. 19:30:39
Mineralen är bättre än syntet.
Titel: motorolja
Skrivet av: Outlander skrivet 13 oktober 2005 kl. 19:58:07
Kan Mr2T kommentera varför mineralen är bättre i detta läge?

Personligen anser jag tvärt emot med anledning av syntetoljas förmåga att anpassa sin viskositet efter temperatur osv.

Syntetoljan är ju också överlägsen i friktionshämmande syfte då det är en enorm belastning på lagerbanor osv.

Låt höra!

Som jag ser det finns det en enda anledning att använda mineral förutom på en äldre motor och dess packboxar, och det är med våt koppling då syntet blir lite för hal. Det kanske det är så på Raptor 350?
Titel: motorolja
Skrivet av: THE-DOCTOR skrivet 13 oktober 2005 kl. 20:29:23
The-Doctor is back :!:

Håller med Outlander  8)
Titel: motorolja
Skrivet av: Mr2t skrivet 13 oktober 2005 kl. 20:32:34
Visst kan jag göra det.
Orsaken till att en mineralolja normalt är bättre för en hästkraftssvag men vridmomentsstark motor är att den oljan ofta klarar högre lagertryck. Eftersom en fåcylindrig motor med högt kubiktal ger större krafter på vevstakslagret än en fyrcylindrig motor passar mineraloljorna bäst och normalt rekomenderas dessa av tillverkarna. Varvtalen är normalt också lägre än på fyrcylindriga spormotortcyklar tex, vilket påverkar kravet. Dock har helsyntetoljorna succesivt blivit bättre men de flesta rekomenderar ändå mineraloljor för denna motorkategori. Det finns ju bättre och sämre mineraloljor och jag avser naturligtvis inte en snikolja av mineraltyp i jämförelsen.

Off-Roadarna har nackdelarna med liten oljevolym i förhållande till motorvolymen och hastigheten (kylvinden) i förhållande till motorvarv vid körning i terräng. De körs ju faktiskt på ett, jämfört med landsvägscyklarna, mer varierat sätt. En så hög norm som möjligt är att föredra och en mineralolja är ofta att föredra framför en syntetolja eftersom lagertrycket är högt som jag sa innan. Detta är speciellt viktigt för dom som kör mycket på landsväg i hög fart jämfört med toppfarten och för dig som kör extremt tungt, till exempel skogsnissarna även om det där går långsamt. I båda fallen riskerar man ovanligt hög motortemperatur. Med vissa speciella körförhållanden kan ändå syntetoljan ha vissa fördelar som lägre koksning i hög temperatur men inte otvetydigt. V-motorer med låg HK-effekt bör ha mineraloljor om man inte har hydrauliska ventillyftare
Off-roadare bör ha en mineralolja om motorn inte körs extremt varm.
Motorer med hydrauliska ventillyftare ska i normalfallet ha helsyntetoljor (finns undantagsfall) *pust* Nöjd =)

*EDIT* tillägger att oljan han valt är en multigradeolja som uppfyller den normen jag pratade om innan:  SAE 10 W (3500 cP) vid -20, OCH den uppfyller samtidigt kravet för SAE 40 vid 100 grader C. Så det där med oljan e väldigt viktigt.
Titel: ok
Skrivet av: retep skrivet 13 oktober 2005 kl. 21:08:19
ok men då tycker du mr2t att jag ska forsätta köra med mineralolja då? den oljan jag kör på är mobil1 super
Titel: motorolja
Skrivet av: Outlander skrivet 13 oktober 2005 kl. 21:08:29
Tjena THE-DOCTOR! Welcome back!

Mr2T, jag är med på ditt resonemang till viss del men det håller egentligen mest för konstant belastning likn. racing eller båtmotorer.

Visst körs en maskin på hård belastning hela tiden så används främst en straight grade olja på tex SAE-50 i varma förhållanden (klimat) och i kallare förhållanden vanligtvis straight SAE 30.

Detta gör man för att de yttre omständigheterna av kylning har en liksidig inverkan, det gör ar ju att multigrade oljor tappar sin vits här. OCH då kan mineraloljan användas med fördel.

Men jag vidmakthåller starkt att i en modern motor med väsentligt BLANDAD användning och med kallstarter osv mår bättre under normala omständigheter med helsyntet, "tvättningsegenskaperna" i en syntetolja är också bättre. Behovet av detta ökar vid kallstarter pga sotning, nedbrytning av olja etc.

Hmm, kan bli en kul debatt det här.....
Titel: motorolja
Skrivet av: Mr2t skrivet 13 oktober 2005 kl. 21:22:49
Av praktiska skäl har man multigrade oljor eftersom man kan använda oljan i såväl kallare som varmare klimat, eller om man så vill både som sommar och vinterolja. MEN alla hojar trivs inte med multigradeoljor med stora spann. Om en motor börjat bli sliten kommer du att få högre oljeförbrukning med vissa oljor, speciellt helsyntetoljor med stora skillnader i viskositetstal, 10W-60 till exepmel. I ett sånt fall är det bättre att rekomendera en multigradeolja med smalare viskositetsomfång eller en rak olja (finns i 30, 40 och 50). Multigrade-oljor är vanligast.

När en multigradeolja slits så kommer oljefilmen lättare att brista. Ju större spann på viskositeten desto större risk för sådant slitage. Välj därför inte en olja med ett extremt omfång om du inte av speciella skäl behöver det. Framför allt slits oljorna av växellådan och kopplingen. När oljan slits minskar oljans förtjockning och enkelt kan sägas att man sliter ner oljan från en 10W/50 till en 10W/40, men även oljans förmåga att bilda oljefilm påverkas.
Titel: motorolja
Skrivet av: retep skrivet 13 oktober 2005 kl. 21:29:06
ojoj det blev rörigt för min knopp där uppe det enda jag vill veta det är om jag ska fortsäta köra med min mineralolja av 10w40 mobil1 super är väldigt ny på detta så jag hänger inte med så mycket än hoppas ni förstår :?  :)
Titel: Re: ok
Skrivet av: Mr2t skrivet 13 oktober 2005 kl. 21:30:32
Citat från: "retep"
ok men då tycker du mr2t att jag ska forsätta köra med mineralolja då? den oljan jag kör på är mobil1 super



En singelgrade-olja har endast ett viskositetstal och tjocknar inte vid uppvärmning.
En doublegrade-olja (20W-30) har omfattar två intilliggande viskositetstal..
En multigrade-olja (10W-60) har ett spann med de gränser som är angivna, dock minst tre steg uppåt. Ut efter detta så ska du välja olja. Jag säger inte vilken olja just DU ska köra med, men baserat på egen erfarenhet (senast skar jag en turbo pga dålig smörjning i höga temperaturer med en syntetolja) så säger jag att du ska köra på mineral. Nämnas bör väl att jag har ordentligt uppskrämda prylar med löjligt små differanser på tex lagerbanor etc, så jag ställer väldigt höga krav på vilken olja jag använder. Penzoil 20w-50 Performance som är en mineral använder jag själv i det mesta pga bra mångsidighet. Du som kanske inte håler på med extremtrimmning utan kör standard maskin eller lätt standardmaskin kan ju köra med vilken olja du vill. En grundregel brukar vara att aldrig använda helsytetolja i en gammal motor som alltid gått på minraler innan. Det är på grund av att synteten sköljer bort sot och partiklar mycket effektivare än den gammla sortens minrealer och löser upp gammla avlagringar i tryckrör och liknande vilket kan resultera i igensatta oljefilter och oljesilar med ett haveri pågrun av dålig smörning.

Nu orkar jag inte babbla mer om oljor, det är femtioelfte gången i ordningen jag gör detta på ett forum, men jag har iallafall delat med mej av min personliga åsikt.
Titel: motorolja
Skrivet av: lasse skrivet 13 oktober 2005 kl. 21:36:53
använd en olja för mc annars kanske kopplingen går åt helvete
Titel: motorolja
Skrivet av: Mr2t skrivet 13 oktober 2005 kl. 21:39:01
Citat från: "lasse"
använd en olja för mc annars kanske kopplingen går åt helvete


Det är ju givetvis en förutsättning om du har våta lameller. (om din koppling badar i samma olja som motorn gör. Annars är det en torrkoppling och oljan behöver inte vara anpassad för kopplingslameller)
Titel: motorolja
Skrivet av: lasse skrivet 13 oktober 2005 kl. 21:41:53
och föresten byt olje filter varje gång jag byter själv oljan i 350in var 60 mil och olje filtret kan vara ganska skitit dom första 100 milen ps kom för guds skull att va noga med luft filtret och filter oljan där mycke nöje med din 350 klart bästa quaden på marknan eller hur?
Titel: motorolja
Skrivet av: retep skrivet 13 oktober 2005 kl. 22:28:47
ok tack för tipset jodå jag är helt nöjd med min 350 klart jag tycker den är den bästa när jag själv har en  :lol: är det en raptor du har också eller?? gatreggad??
Titel: motorolja
Skrivet av: Outlander skrivet 13 oktober 2005 kl. 23:27:11
Som jag skrev, så skulle det bli en skoj debatt.

Nu gälde det ju retep och hans nya Raptor 350 och om vaför motivering var mineral.... för just honom.

Nu skall vi inte försvåra det för retep:

Sammanfattning 1: Syntet! (Bättre smörjegenskaper vid kyla/lägre temperaturer/kallstarter samt mindre koksning och bättre för allroundbruk)

Sammanfattning 2: Syntet!
Livslängd för viskositeten som är lägre på en multigradeolja då den skall anpassa sig för fler temperaturområden spelar i stor sätt ingen roll på en ATV/quad... Man byter oljan så pass ofta!

Sammanfattning 3: Syntet multigrade! tex 5-w40 eller 10-w40 för normal blandad körning med varierande temperaturer och kallstarter under + 5 grader.

Allt detta tyder ju på att det förslagsvis för mer normalt bruk passar bättre med en flexiblare olja som är mer allround= Syntet!

Olja med smalare användningsområde blir mineral vilket jag sagt från början. Tex i min båtmotor plockar jag ut 440hk bromsat och använder en rak 40 alt 50 olja mineral. Den maskinen arbetar i ett bestämt område där denna olja passar utmärkt.

Nu har ju retep redan hällt i en mineral multigrade och det är ingen fara med det, däremot ett tips är att kolla så oljan inte tjocknar när motorn är kall och temperaturen går under nollan....

Happy driving!
Titel: motorolja
Skrivet av: Mr2t skrivet 14 oktober 2005 kl. 14:54:55
För omväxlings skull så prova en syntetolja nästa gång om du har lust, det spelar ju ingen större roll vilken olja du använder för det du använder den till. Jag skickar ett PM med lite bra-läsning-om-oljor till dej =)
Titel: motorolja
Skrivet av: lance skrivet 14 oktober 2005 kl. 17:58:27
kör på 10/40 halvsyntet för de var vad dom sa till mig på yamaha center..
Titel: motorolja
Skrivet av: Outlander skrivet 14 oktober 2005 kl. 18:17:15
Här är en länk till en intessant artikel på svenska skriven av automotorsport.

http://www.automotorsport.se/artikelmall.asp?version=6313

Allt är i stort sett applicerbart på en ATV/Quad
Titel: motorolja
Skrivet av: Mr2t skrivet 14 oktober 2005 kl. 21:33:39
Bra läsning. Finns även fler länkar surfa vidare på i artikeln.
Titel: motorolja
Skrivet av: Outlander skrivet 14 oktober 2005 kl. 22:48:30
Artikeln är ju ganska lätt skriven så det flesta kan förstå, istället för att vi sitter och diskuterar polymer, SAE tal, och annat som de flesta inte kan omsätta i realitet. :idea: