ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Öhlund skrivet 10 december 2013 kl. 13:47:31
-
Tjääna,
Fick hem registreringsbevisen idag på hjulingen och tänkte gå in på transportyrelsen för att ställa på den, märker ganska snart att det inte går, och när jag läser lite nogrannare ser längst ner på del 1 av registreringsbeviset att fordonet inte får användas innan registreringsbesiktning utförts/typintyg har lämnats in till transportstyrelsen. Det saknas med andra ord teknisk data på hojen. Antar att besiktningen kostar mer pengar än en vanlig bilbesiktning, läste nått om något klistermärke som ska sitta på hojen där dom kan läsa sej till all teknisk data, hojen är täck med nya dekaler så osäker om det finns under eller om den finns alls, om den nu inte sitter på hojen så är det tydligen svårt att få tag på det,
Om det nu är så här krångligt så känns det som jag skiter i det och bara köööör.
Va vell mest att det inte blir lika dryga böter om man nu skulle bli stannad, om den skulle vara skattad och försäkrad
-
Du fick ju med en ny reg-klisterlapp (regnummer) som jag beställt?
Menar du att den inte är registrerad? Står ju tsk på transportstyrelsen.
Låter jävligt konstigt :hmmm:
-
Den kanske bara är för-reggad?
-
Förreggad som tgsk. Förmodligen omöjligt att få den reggad. Hade en raptor 660 med samma scenario. Omöjligt var det med den.
Och skulle man reggad. Den var det en massa dekaler och Skit som inte ens finns original på dem som krävdes.
Du har köpt en oreggad i princip. Hoppas du betalade för en sån också:)
Kolla upp på ramnumret vart den är tillverkad. Om den är från US. Är det omöjligt.
Mycket omöjligt nu men jag har lagt ner timmar...
-
Men lugna o fina nu.
Hur kan en "oreggad" maskin ha ett regnummer?
-
Men lugna o fina nu.
Hur kan en "oreggad" maskin ha ett regnummer?
Jag tror du kan få det om du för-reggar en maskin vid import, men sen är det en jäkla massa mer saker som ska till om den ska kunna reggas som trgsk eller annat.
Sök runt på förreggad eller lite andra stavningar.
-
Åfan, hade jag inte en aning om.
Låter ju sjukt konstigt att man kan få ut en nummerplåt som helt saknar betydelse.
Ber om ursäkt om det orsakar problem Öhlund.
Hade faktiskt inte en blekaste, ägarbyte och alla papper va ju i sin ordning så utgick helt från den var terrängreggad.
-
Låter ju väldigt otroligt att man får hem klisterlapp med reggnummer om den inte är inreggad.
Hur som är det en svensksåld Yamaha så får du CE lapp från dem så är det bara att regbesikta
EDIT: Krokodilen (?) på forumet reggade ju sin raptor som var svensksåld utan problem
-
Låter ju väldigt otroligt att man får hem klisterlapp med reggnummer om den inte är inreggad.
Hur som är det en svensksåld Yamaha så får du CE lapp från dem så är det bara att regbesikta
EDIT: Krokodilen (?) på forumet reggade ju sin raptor som var svensksåld utan problem
Denna ÄR svensksåld.
-
Denna ÄR svensksåld.
Då är det bara beställa CE-intyg av Yamaha.
-
Konstigt att ingen har reggat in den. Boostar värdet en hel del:)
Sitter det ett papper i instruktionsboken som förklarar att den är CE-märkt? Då har du bäst förutsättningar iaf.
-
Konstigt att ingen har reggat in den. Boostar värdet en hel del:)
Sitter det ett papper i instruktionsboken som förklarar att den är CE-märkt? Då har du bäst förutsättningar iaf.
Fanns ingen bok i den vad jag såg
-
Konstigt att ingen har reggat in den. Boostar värdet en hel del:)
Sitter det ett papper i instruktionsboken som förklarar att den är CE-märkt? Då har du bäst förutsättningar iaf.
Fast varför regga en tävlingsmaskin egentligen?
-
Jag köpte nyligen en Renegade 1000 som också är för reggad.
Igår ringde jag till transportstyrelsen och frågade vad som krävs för att få köra på enskild väg och terängleder... Dom kunde inte svara rakt ut vad som gäller.. Men vi kom fram till att jag inte har nån skyldighet att på någåt vis skatta eller försäkra hjulingen för att få köra på enskild väg.
Det går att ha halv/helförsäkring på en förreggag med en halvförsäkring går lös på ca 1300kr i MÅNADEN!
Sjukt! Jag kommer köra där jag vill och tar glatt ett par böter om året! Konstigt att det är billigare att köra olagligt en att köra lagligt!
-
Sjukt! Jag kommer köra där jag vill och tar glatt ett par böter om året! Konstigt att det är billigare att köra olagligt en att köra lagligt!
Tills du kör på någon.
-
Men snälla. Är det ens värt att ha en försäkring som inte täcker vid olycka och eventuell personskada? Tänk till eller håll er hemma.
Hansson lär ha lurat dom elle. Så visste dom mindre än dig.
Eller kan jag börja köra min cross nu bara jag gör en sk skenförsäkring?
Ingen försäkring gäller om fordonet inte är lagligt. Förreggad med regnr betyder inte att den går att försäkra på rätt sätt!
Många som säljer oreggade och förreggade höjer gärna sitt pris för att " den går att försäkr. Hos försäkringsbolaget".
-
Åfan, hade jag inte en aning om.
Låter ju sjukt konstigt att man kan få ut en nummerplåt som helt saknar betydelse.
Ber om ursäkt om det orsakar problem Öhlund.
Hade faktiskt inte en blekaste, ägarbyte och alla papper va ju i sin ordning så utgick helt från den var terrängreggad.
Äh slappna av ;)
Det var som sagt bara om man blev stannad, blir man nu stannad på ett avställt och oförsäkrat fordon så är det inte barar böter utan körkortet kan också ryka och det svider lite mer.
Ja ska peta lite i detta, ringa några samtal och bråka lite så får vi se vart allt hamnar :)
-
Har du den terrängreggad så får du ändå bara köra i skogen så kommer snuten efter dig så är det och dra upp efter någon skogsväg
-
Äh slappna av ;)
Det var som sagt bara om man blev stannad, blir man nu stannad på ett avställt och oförsäkrat fordon så är det inte barar böter utan körkortet kan också ryka och det svider lite mer.
Ja ska peta lite i detta, ringa några samtal och bråka lite så får vi se vart allt hamnar :)
Ja gör det för jag är mycket nyfiken på vad som är rätt och fel. Se om du kan få fram en sida där det står vad som gäller så man kan hänvisa till när polisen stoppar en när man kör över en allmän väg.
:rtfm:
-
Har du den terrängreggad så får du ändå bara köra i skogen så kommer snuten efter dig så är det och dra upp efter någon skogsväg
Skillnaden är att han bara får böter med den reggad.
Oreggad så kan man förlora körkort + böter.
-
Vad krävs för att den ska vara terrängreggad?
Min står som terränghjuling på regestreringsbeviset.
Är det då terrängreggad?
En Kinamaskin utan papper är väl en annan sak!? Eller? Rätta mig! :hmmm:
-
Står till och med terrängskoter på mitt regbevis.
-
Terrängskoter är ett terrängmotorfordon med en tjänstevikt av högst 400 kg. Terrängskotrar delas in i snöskotrar och terränghjulingar.
En snöskoter är en terrängskoter som är avsedd för färd på snötäckt mark och som är försedd med band och medar. Alla andra terrängskotrar som inte är en snöskoter kallas terränghjuling. En typ av terränghjuling är ATV, en sorts fyrhjuling.
Om det står terrängskoter i din reg bes då är det en snöskoter.jag själv har en
can am ds450 som är terrängreggad och i reg bes står att det är en Teränghjuling.inga problem att ställa på och försäkra.
-
Arturs :
Problemet är att den bara är förregistrerad som terrängskoter. Det betyder att man inte kan försäkra den på lagligt sett då det saknas uppgifter om effekt / vikt samt om den ens är godkänd inom EU.
Skulle det kvitta så skulle nog folk göra business av att köpa en typ canam för halva priset i USA och sälja den Förreggad här i sverige.
Försäkringen blir lika giltig som om den skulle sakna regnr och man kör fulingen att försäkra genom ramnumret (som går på allt sålänge numret inte är stulet).
Googla "förreggad tgsk" så får du läsa. EG-godkännande behövs. Och den måste vara cemärkt...
Det knepiga är att den är svensksåld men förreggad och aldrig regbesiktigad... Kan det vara lättare att göra avdrag för den helt enkelt?
Ring bilprovningens tekniska och Yamaha sverige så ger dom ett besked. Yamaha kan kolla upp vart den är tillverkad via ramnumret.
-
Hmmm...
-
Totalvikt och kw är väl egentligen det som saknas.
Jy i ramnumret innebär iaf att den är made in Japan. Det är bra!
-
Terrängreggade ska väl vara CE märkta också va? Men det borde väl yamaha kunna hjälpa till med nått dokument. Och rätt klisterlappar kanske man kan man väl fixa.
-
Ce märket, va det klistermärket som skulle i normaial fall sitta på hojen?
-
Ce märket, va det klistermärket som skulle i normaial fall sitta på hojen?
Ja det ska väl finnas ett sånt märke nånstans, och säkert några till.
Men det är väl intyg och sånt som är värst, där behöver du hjälp från yamaha...
Det finns ju en del äldre trådar om detta problem, dock är nog dom flesta av dom usa-importerade maskiner. Men är din såld av yamaha i sverige borde du ha bättre chans att få till nått bra resultat.
-
Jag ringde bilprovningen idag och fick lämna namn telefonnummer och mail så skulle nån tekniker ringa upp under dom närmaste dagarna.
-
Jävla privatisering. Högre besiktningskostnad och konstigare med rådgivning? ;)
"Hojjen ska vara CE-märkt / 98/37/eg. Det ska isåfall finnas ett dokument i handboken som säger det (svenska). Kan även gå med ett annat språk om den är såld ny i eu.
Hastighetsmätare är ett krav enligt någon av paragraferna i VVF 2003:17 / VVF 2003:18."
Något jag skrev i vintras när jag försökte regga min. Som sagt...
http://www.av.se/dokument/aktuellt/EG_guide_sv_maskindir.pdf (http://www.av.se/dokument/aktuellt/EG_guide_sv_maskindir.pdf) <-- paragraf 98. Ska ha en massa matnyttiga länkar sparade om vad som gäller "någonstans" :)
Jag har för mig att till och med blinkers är ett krav, men dom har inte det från fabrik... Hm...
-
Behövs väll inte blinkers på terrängreggade?
-
Behövs väll inte blinkers på terrängreggade?
Inte 100% säker men jag har för mig det. Iaf om man ska regbesiktiga den!
Men som tekniska rådgivningen sa: "Ta hit en ny ATV så kommer den aldrig bli godkänd.De stora företagen reggar in ett exemplar per modell sen gör dom det på löpande sen..."
Bara att få en regskylt synlig "framifrån uppifrån" är ju ofta bökigt...
-
har aldrig varit det på någon terrängreggad maskin jag har sett
-
har aldrig varit det på någon terrängreggad maskin jag har sett
Okej? :)
Kan det inte vara krav vid regbesiktning för det?
Jag är inte 100 men rätt säker. Kan ju minnas fel också. Hastighetsmätare var ett krav
Det hade jag däremot inte räknat med!
-
Besiktningsnissen ringde och väckte mej idag, jag visste knappt vart jag va. I alla fall så sa han att den var för-reggad, ring till yamahas generalagent så hjälper dom dej med detta säger han, okej men vad är det ja ska ha?
-nä men beskriv läget så tar dom fram allt du behöver dom vet exakt. Så tar du med dej allt vid aktuell regbesiktning.
Ska ringa yamaha idag.
-
Besiktningsnissen ringde och väckte mej idag, jag visste knappt vart jag va. I alla fall så sa han att den var för-reggad, ring till yamahas generalagent så hjälper dom dej med detta säger han, okej men vad är det ja ska ha?
-nä men beskriv läget så tar dom fram allt du behöver dom vet exakt. Så tar du med dej allt vid aktuell regbesiktning.
Ska ringa yamaha idag.
Som jag sa.
Du får CE godkännande från yamaha och allt är biff.
-
Hoppas det ordnar sig.
Jag avbokade min regbes ett par dagar innan när det framkom att det inte bara var att glida in med quadden och en instruktionsbok:)
Yamaha var trevliga att prata med!
Löser det sig?:)
-
Jag ringde idag men någon med namnet Johan var inte på plats så jag skulle rnga imorgon.
-
Lycka till nu du! Hoppas verkligen att detta går smidigt annars, för det verkar ju vara jäkligt lätt hänt att hamna där med en cp-reggad maskin. Om det krävs blinkers eller annan besiktningsel snackar du bara med pelle så fixar han ett kit som plåster på såren. ()p
-
Det är väl bara hastighetsmätare som behövs?
-
Hästhandlar pelle.
-
Vafan!
Fattar ni ångesten jag har eller?
Jag har aldrig sålt nåt som jag varit oärlig med.
Trodde inte han skulle märka den va stulen....
-
Huvudsaken är att jag fick med din pizzabeställarhjälm hem haha
-
Huvudsaken är att jag fick med din pizzabeställarhjälm hem haha
Hahaha surt bara den är hårdkodad till pizzerian biblos i Huskvarna.
-
Hahaha surt bara den är hårdkodad till pizzerian biblos i Huskvarna.
Smakar ju sk*t där
-
Hoppas dom har utkörning.
-
Nej.
Nej.
Va tror ni om HVA egentligen? Vi tillverkar symaskiner o sågar....