ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: Linhaidestructor skrivet 21 augusti 2006 kl. 21:21:43

Titel: Motorolja
Skrivet av: Linhaidestructor skrivet 21 augusti 2006 kl. 21:21:43
Är det någon annan här som brukar få motoroljan i luftburken?
Varje gång jag varit ute i skogen och klättrat så ligger oljenivån under stickan och all olja har pumpats via ventilationen som sitter på toppen till luftburken.
Man lär ju aldrig behöva byta olja med tanke på att det går åt ca 0,5 liter per gång i skogen. Faktiskt så börjar jag undra om det är en ATV eller en landsvägshoj :D
Jag tror att kraftigt framlut inte är den bästa terrängen för denna maskin.

Ni som kör i skogen, hur är terrängen där ni kör?
Är det någon som kör i närheten av Ingarö, Värmdö som vill haka på på en tur i skogen?
Titel: Motorolja
Skrivet av: Haschi skrivet 22 augusti 2006 kl. 08:03:25
Blev nyfiken och gick ut och tittade i luftburken. Kunde bara se lite oljesmuts, inga mängder alls. Om det beror att du kör tuffare än mig eller om min inte har det problemet vill jag låta vara osagt...

// Haschi
Titel: Motorolja
Skrivet av: benring skrivet 22 augusti 2006 kl. 08:09:07
Jag har ju inte kört så avancerad skogskörning (än, kanske på söndag nu då :lol: ) så jag har oxå bara liten oljefilm i burken.


/B
Titel: Motorolja
Skrivet av: tribon skrivet 22 augusti 2006 kl. 08:11:11
på söndag är nog lite motoriolja i luftburken ditt minsta bekymmer  :P  :twisted:
Titel: Motorolja
Skrivet av: STENE skrivet 22 augusti 2006 kl. 08:35:01
Nog brukar jag få olja i luftburken alltid... Det kan bli fullt på nolltid om man tar i lite :-)
Titel: Motorolja
Skrivet av: Henko skrivet 22 augusti 2006 kl. 11:11:12
Pratade med Micke på Scandi Moto om detta och han sa att det va ett problem Linhai hade.

Man kan kolla att slangen som går från motorn till luftfiltret ligger rätt, ska ligga i en "jämn och rak" bana.

Tror jag fattade han rätt nu :?:
Där slangen ifrån luftfitret går in i motorn .
Lossa den och kolla om det är något "gjutskägg", om det är det så ta och borra uppp det lite så gjulskägget försvinner.

Hade dom vart smarta när dom byggde maskinen så hade dom gjort en catch tank för vevhusventilationen
Titel: Motorolja
Skrivet av: benring skrivet 22 augusti 2006 kl. 11:16:25
Citat från: "tribon"
på söndag är nog lite motoriolja i luftburken ditt minsta bekymmer  :P  :twisted:


 :D  :D

Jag har min i det fria:) vevhusventen asså :lol:

EDIT: Jag tycker det verkar skumt att det kommer SÅ mycket olja?!
Jag håller fullt typ hela tiden, så den saken lär inte påverka, det måste i så fall vara lutningar?
Titel: samma problem
Skrivet av: Borggren skrivet 22 augusti 2006 kl. 16:08:05
Jag åker YZF 450 o om man har oljenivån på "hög" och åker ut och övervarvar lite då har man helt plötsligt "låg" på stickan.
Vanligt vid bakhjulsåkning också.

Lite trist men....

Jag hade högkomp kolv innan då var problemet ännu större, och all olja rakt ner i luftburken, trotts en liten uppsamlings burk innan....så jag tröttnade och satte tebax orginal.
Titel: Motorolja
Skrivet av: benring skrivet 1 september 2006 kl. 23:18:24
Kom på att jag ska meddela hur det blev för mig efter arlandatäffen i söndags:

Tomt på olja!!

Den tömmer ju fasen ut all olja vid sån terräng, vaffö dådå?
Titel: Motorolja
Skrivet av: Linhaidestructor skrivet 2 september 2006 kl. 20:57:03
Citat från: "benring"
Kom på att jag ska meddela hur det blev för mig efter arlandatäffen i söndags:

Tomt på olja!!

Den tömmer ju fasen ut all olja vid sån terräng, vaffö dådå?


Personligen tror jag det beror på att vid framlut så rinner oljan fram till anslutningen för venten och där trycks det ut. Om du har känt på öppningen från slangen i luftburken med motorn igång så känner du att det blåser ut, kanske det andas fram/tillbaka men ut kommer det iaf.
Funderar på att sätt en behållare på slangen som håller kvar oljan så att den sen kan rinna tillbaka. Hmm måste klura lite.
Är det någon som har gjort något likande??
Titel: Motorolja
Skrivet av: benring skrivet 2 september 2006 kl. 22:54:13
Jo, det stämmer ju att den blåser ut där, det ska ju vara så men som du säger, vid framlut så kommer det ut...

Om man nu skulle ha en behållare så lär det inte kunna rinna tillbaka genom den slangen då det blåser ut där, men om man skulle ha en behållare på den slangen och från den behållaren så rinner det ner i motorn, via tex påfyllnadshålet, hänger ni med?

Skulle detta kunna vara nått kanske?


Ska oxå klura lite, fasen oljan e ju dyr o det e synd att den ska rinna ut så där, man måste ju tänka på miljön :D
Titel: Motorolja
Skrivet av: masken_99 skrivet 11 september 2006 kl. 18:53:48
Nån som forskat på det med oljan??
Titel: Motorolja
Skrivet av: benring skrivet 12 september 2006 kl. 08:09:35
Önskar jag hann göra sånt men icke....

STENE, forska nu om oljan :D
Titel: Motorolja
Skrivet av: STENE skrivet 12 september 2006 kl. 08:29:00
Vet inte om det går att lösa detta "problem". Motorn kommer ju från yammas majesty yp. En scoter (MC). Dessa är ju inte gjorda att åka i skogen med utan glida runt på släta fina vägar. Så detta med att oljan kommer ur när maskinen lutar mycket är kanske något som aldrig testas.
Titel: Motorolja
Skrivet av: benring skrivet 12 september 2006 kl. 08:37:50
I min manual står det ett max värde på grader lutning, minns inte vilket nu bara. Så det är nog testat.

Men en kopp som får oljan o rinna tillbaka borde väl funka?
Jag har hällre lite sämre olja än ingen olja.
Titel: Motorolja
Skrivet av: STENE skrivet 12 september 2006 kl. 08:48:51
Vi får väl testa din kopp ide. Men det måste finnas någon form av "luftning" till din kopp.
Titel: Motorolja
Skrivet av: benring skrivet 12 september 2006 kl. 09:10:06
Det finns en kopp som man har till bilar som skall ha öppen vevhusvent, om man trimmar o så. Den blåser ut luften men "sparar" oljan i behållaren, sen får man tömma den efter ett tag.

Tror den har ett kolfilter eller likn så det inte luktar.

Den varianten fast en slang tillbaka i tråget borde funka.
Titel: Motorolja
Skrivet av: STENE skrivet 12 september 2006 kl. 10:46:29
Tror vi tänker i samma banor.

Typ en burk med 3 slangar.
slang 1. i sidan på burken som kommer från vevhus vent.
slang 2. i botten som går ned där man fyller på oljan
slang 3. i toppen som går till luftburken.

Men. Om man skruvar ur olje stickan och startar motorn så fläktar det ganska friskt så jag vet inte om det komer att funka eller om det är risk att man får ned skit i oljan från luftburken.
Titel: Motorolja
Skrivet av: Linhaidestructor skrivet 12 september 2006 kl. 21:01:29
Min fundering var att ha en behållare som håller kvar oljan men är ventilerad också. Det blåser ju bara ut när motorn går och när man då stänger av så rinner det tillbaka samma väg tänkte jag. Borde ju kunna fungera.
Titel: Motorolja
Skrivet av: STENE skrivet 12 september 2006 kl. 22:42:48
Citat från: "Linhaidestructor"
Min fundering var att ha en behållare som håller kvar oljan men är ventilerad också. Det blåser ju bara ut när motorn går och när man då stänger av så rinner det tillbaka samma väg tänkte jag. Borde ju kunna fungera.


Hmm.. Typ en burk med en tratt i botten där vevhusvent slangen går in, och en slang i toppen som går in i luftburken... Borde kanske kunna funka. Risken är väl att om det blir mycket olja i burken så kanske det kan bli övertryck i motorn och man skjuter något annat. Men det borde väl inte bli mer tryck i den än om slangen i övrigt är full med olja. Frågan är vart man skall sätta den. det är ju lite små trångt under tanken. Kanske skulle funka med en vanlig pet-flaska.
Titel: Motorolja
Skrivet av: Linhaidestructor skrivet 13 september 2006 kl. 21:42:02
Citat från: "STENE"

Hmm.. Typ en burk med en tratt i botten där vevhusvent slangen går in, och en slang i toppen som går in i luftburken... Borde kanske kunna funka. Risken är väl att om det blir mycket olja i burken så kanske det kan bli övertryck i motorn och man skjuter något annat. Men det borde väl inte bli mer tryck i den än om slangen i övrigt är full med olja. Frågan är vart man skall sätta den. det är ju lite små trångt under tanken. Kanske skulle funka med en vanlig pet-flaska.


Samma tanke som jag hade, en pet-flaska av mindre modell. Som sagt ganska trångt men någonstans ska den väl få plats. Ska prova lite vid tillfälle.
Titel: Motorolja
Skrivet av: benring skrivet 14 september 2006 kl. 08:24:52
Ja det där var ingen dum ide´för är man i skogen o kör så stänger man ju av var 5:e minut=)

Fast en Petflaska? :?  Kom igen nu grabbar, LITE snyggare lösning kan man ju ha :D

Det är ju inte mycket olja som behöver få plats. säg 5 dl.
Det är ju bara att montera en behållare under sadeln nånstans med en slang till o från motorn..

Detta tror jag på, ska testa så fort jag hinner:)
Titel: Motorolja
Skrivet av: STENE skrivet 14 september 2006 kl. 08:52:21
Skit i hur den ser ut den kommer att ligga upp under tanken, eftersom den måste ligga ovanför ventilhus ventilationen.
Titel: Motorolja
Skrivet av: benring skrivet 14 september 2006 kl. 09:11:45
Hehe men varför måste den ligga ovanför? Om det kommer olja i slangen så trycks den ju vidare?! Eller tänker jag fel nu?

Sen tyckte jag att med dom vibrationer o sånt sånt som blir så kommer det inte o hålla tätt tillslut.
Titel: Motorolja
Skrivet av: Linhaidestructor skrivet 14 september 2006 kl. 21:47:56
Citat från: "benring"
Hehe men varför måste den ligga ovanför? Om det kommer olja i slangen så trycks den ju vidare?! Eller tänker jag fel nu?

Sen tyckte jag att med dom vibrationer o sånt sånt som blir så kommer det inte o hålla tätt tillslut.


Det är väl bra om oljan kan rinna tillbaka annars kan den ju lika gärna rinna ut direkt :)
Titel: Motorolja
Skrivet av: benring skrivet 14 september 2006 kl. 21:59:27
Ja, om behållaren sitter ovan motorn, i höjd då, inte just under tanken men ovanför motorns nivå, så rinner ju oljan neråt till motorn iaf, eller hur?=)

Så det jag menade med ovanför var i nivå över motorn men under sadeln, självklart inte i nivå UNDER motorn:)
Titel: Motorolja
Skrivet av: grogger skrivet 23 september 2006 kl. 00:00:01
Var på service idag och mekaren borrade upp det lilla hålet där oljan kommer in i luftburken från vevhusvent. Han hade fått in en maskin som gick ganska "hårt" och då blir det detta "baksug" i och med att hålet är så litet. Man bör dock ta bort slangen och filtret innan man borrar så att man inte borrar så stort att man borrar bort hylsan som slangen skall sitta på (ca 8 mm borr). Enligt meken skulle detta räcka för att slippa olja i luftburken. Men ni som sysslar med oegentligheter  :wink:  som byte av avgassystem och bestyckning av förgasare så kippar motorn efter luft och kanske den får sig en "kallsup" ibland och då kanske detta tips inte räcker.
Titel: Motorolja
Skrivet av: STENE skrivet 23 september 2006 kl. 00:28:06
Jag borrade upp hålet så pass mycket att jag kunde sticka in slangen i luft burken istället (men litet nog för att sluta tätt runt slangen) för att det sitter på en nippel. Men jag tror inte att det hjälpt.. Kanske det kan vara så att luftintaget är för litet vilket gör att den suger upp olja från vevhuset. Tror ni det skulle hjälpa att göra en mer hål i luft burken?
Titel: Motorolja
Skrivet av: benring skrivet 23 september 2006 kl. 09:08:53
Morn morn på er:)

För min del så hade jag detta problem redan innan oegentligheterna :lol:


Jag tror att när hojjen lutar i nån vinkel, krafigt, så rinner oljan fram till vevhusventhålet o då kan det vara trycket i vevhuset som trycker ut oljan och/eller med hjälp av sug från luftburken.

Jag kan dock dementera sug från luftburk för senaste gången vi körde på arlanda så hade jag min slang ut i det fria, så teorin om att detta påverkas av luftburken etc kan inte stämma.

Så för mig känns det som att maskinen inte är gjord för dom lutningarna.
Med en uppsamlare så kan man iaf få tillbaka oljan.

/B
Titel: Motorolja
Skrivet av: TeknikOchFritid skrivet 24 september 2006 kl. 00:24:49
Oljan hamnar där pga en felkonstruktion av vevhuskåpan, troligtvis pga att motorn kommer från YP 250-scootern.

ATV Sweden har nya enligt min mekaniker som talat med dem.
Titel: Motorolja
Skrivet av: STENE skrivet 24 september 2006 kl. 04:20:40
"ATV Sweden har nya enligt min mekaniker som talat med dem."
Är denna nya kåpa något som sitter på nya maskiner? -> Har någon en maskin med denna nya kåpa och har de samma "problem"?
Titel: Motorolja
Skrivet av: TeknikOchFritid skrivet 25 september 2006 kl. 00:45:36
Citat från: "STENE"
"ATV Sweden har nya enligt min mekaniker som talat med dem."
Är denna nya kåpa något som sitter på nya maskiner? -> Har någon en maskin med denna nya kåpa och har de samma "problem"?


Jag ska ringa dem i annat ärende i morgon och då ska jag fråga.
Titel: Motorolja
Skrivet av: kala skrivet 19 oktober 2006 kl. 21:16:33
Citat från: "TeknikOchFritid"


Jag ska ringa dem i annat ärende i morgon och då ska jag fråga.


Hva sa dom?