ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Tellykidd skrivet 31 januari 2010 kl. 03:05:38

Titel: Du e blåst!
Skrivet av: Tellykidd skrivet 31 januari 2010 kl. 03:05:38
O jag me!
Som jag förstått det e alla moderna Can Am förberedda för vägreg. ÅF tar en himla massa extra tusen för vägreg. Jag skulle köpa min vägreggad. ÅF hade "gjort fel" i beställningen av maskinen o jag fick en terrängreggad. Det va inga som helst problem att ändra regform. ÅF beställde ett typdokument av BRP och jag kunde regbesiktiga maskinen hos bilprovningen för 800 spänn. Vägreggningen va klar. Dem sa att jag när som helst kunde byta registreringsform under ett års tid med detta dokument som BRP begärt från tillverkaren i Canada. Att ÅF begär många tusen extra för en vägreggad maskin är BULLSHIT. Ta dem bara........ Fler som har erfarenhet?
Titel: SV: Du e blåst!
Skrivet av: AtvHudik skrivet 31 januari 2010 kl. 09:16:04
Men det sitter väl inte blinkers mm på en terrängreggad?
Titel: SV: Du e blåst!
Skrivet av: Lillhajen skrivet 31 januari 2010 kl. 09:33:53
Hänger inte riktigt med heller ?

Fick du igenom en terrängreggad med COC dokument som vägreggad............
Titel: SV: Du e blåst!
Skrivet av: Ironman skrivet 31 januari 2010 kl. 10:25:47
Det de tar betalt för är när de tar in maskinen till sverige första gången det är då det kostar stora pengar
Alltså intypningen av maskinen
Titel: SV: Du e blåst!
Skrivet av: Lowest skrivet 31 januari 2010 kl. 10:52:32
Hur gjorde du med strypningen av effekten en terrängreggad är ju inte strypt.
En vägreggad har permanent 4wd för att bromsen ska ta på alla 4 det har inte en terrängreggad.
Hur gjorde du med blinkers/blinkersrelä för det sitter väl inga på en terrängreggad.
Finns säkert fler saker som skiljer mellan terräng och mc-reg
Du skrev att du regbesiktade hos bilprovningen skulle vara roligt att höra exakt hur det gick till.
Titel: SV: Du e blåst!
Skrivet av: sunfire skrivet 31 januari 2010 kl. 11:04:10
Du skrev att du regbesiktade hos bilprovningen skulle vara roligt att höra exakt hur det gick till.

När jag reg. besiktigade min Raptor kollade bilprovningen bara att ramnummret stämde med coc-dokumentet, behövde inte ens lasta av den från kärran...
Titel: SV: Du e blåst!
Skrivet av: Lowest skrivet 31 januari 2010 kl. 11:10:50
Du skrev att du regbesiktade hos bilprovningen skulle vara roligt att höra exakt hur det gick till.

När jag reg. besiktigade min Raptor kollade bilprovningen bara att ramnummret stämde med coc-dokumentet, behövde inte ens lasta av den från kärran...

Hur regbesiktade du din det va väl inte ifrån terrängreg till mcreg ?
Titel: SV: Du e blåst!
Skrivet av: sunfire skrivet 31 januari 2010 kl. 11:12:04
Nä.
Titel: SV: Du e blåst!
Skrivet av: Lowest skrivet 31 januari 2010 kl. 11:15:05
Nä.

Va väl det ja trodde för det är inte det lättaste att ändra regestreringsform på dom.
Titel: SV: Du e blåst!
Skrivet av: 2x4 skrivet 31 januari 2010 kl. 14:41:08
 :-X
Titel: SV: Du e blåst!
Skrivet av: Tellykidd skrivet 31 januari 2010 kl. 18:34:56
Min maskin va terrängreggad men hade strypningar, låst 4x4, blinkers o allt annat. COC dokumentet (kanske det hette ja) Beställde ÅF genom BRP Sverige från Canada tror jag. Alla terrängreggade can am kanske inte e förberedda för väg som jag fick för mig men min va det iallafall.
Titel: SV: Du e blåst!
Skrivet av: 2x4 skrivet 31 januari 2010 kl. 18:47:49
 :-X
Titel: SV: Du e blåst!
Skrivet av: Tellykidd skrivet 31 januari 2010 kl. 19:27:11
Det borde bli en snabb besiktning, ÅF i det här fallet BRP går ju i god för att det är en maskin som överinstämmer med den intypade,varje maskin besiktas ju inte, utan det är ju just dokumentet som säkerställer vilken maskin det är.Det enda dom borde kolla är att det är rätt maskin.

Det gick smidigt. Men besiktningsgubben ville faktiskt titta lite på maskinen så att allt va i sin ordning. Chassinummer + att han kollade lite på lampor o blinkers.
Strypning eller låst fyrhjulsdrift brydde han sig inte alls om.
Titel: SV: Du e blåst!
Skrivet av: Lowest skrivet 31 januari 2010 kl. 19:47:19
Min maskin va terrängreggad men hade strypningar, låst 4x4, blinkers o allt annat. COC dokumentet (kanske det hette ja) Beställde ÅF genom BRP Sverige från Canada tror jag. Alla terrängreggade can am kanske inte e förberedda för väg som jag fick för mig men min va det iallafall.

Då va den tillverkad för vägreggning för jag har alldrig sett en terrängreggad som är strypt och har blinkers mm.
Jag bor 50 meter ifrån en Canam återförsäljare så jag ser många Canamer.
COC-dokumentet beställs separat och kommer inte med maskinerna när den kommer.
Kan ju ha blivit nå fel med papperen på din vid leverans ?
Titel: SV: Du e blåst!
Skrivet av: 2x4 skrivet 31 januari 2010 kl. 20:43:12
 :-X
Titel: SV: Du e blåst!
Skrivet av: LB skrivet 31 januari 2010 kl. 22:02:46
Jag var med kompisen och hämtade hans renegade 2010 den är terängreggad och utrustad med blinkers mm
Jag fick  uppfattningen att från 2010 levereras både terrängregade och vägreggade med blinkers mm samt är strypta (fick med en insexnyckel att lossa strypningen med)
Titel: SV: Du e blåst!
Skrivet av: Hydro skrivet 31 januari 2010 kl. 22:06:20
Jag hämtade en terrängreggad Outlander 500 2010 med servo och allt åt en kompis för några veckor sen, men där fanns varken blinkers eller strypningar...
Titel: SV: Du e blåst!
Skrivet av: Tellykidd skrivet 2 februari 2010 kl. 18:07:03
Min maskin va terrängreggad men hade strypningar, låst 4x4, blinkers o allt annat. COC dokumentet (kanske det hette ja) Beställde ÅF genom BRP Sverige från Canada tror jag. Alla terrängreggade can am kanske inte e förberedda för väg som jag fick för mig men min va det iallafall.

Då va den tillverkad för vägreggning för jag har alldrig sett en terrängreggad som är strypt och har blinkers mm.
Jag bor 50 meter ifrån en Canam återförsäljare så jag ser många Canamer.
COC-dokumentet beställs separat och kommer inte med maskinerna när den kommer.
Kan ju ha blivit nå fel med papperen på din vid leverans ?

Maybe....
Verkar som det finns terrängreggade både med och utan "vägkit". Som sagt hade ÅF fått "fel" maskin och var tvungen att fixa dokument så jag kunde regga om den. Blev bara jävligt förvånad över hur smidigt o billigt de va när jag väl fått dokumentet med tanke på hur mycket det skiljer i pris mellan dem olika regformerna. Om det är vanligt elr inte med terrängreggade med "vägkit" låter jag vara osagt.
Titel: SV: Du e blåst!
Skrivet av: Raffo skrivet 11 februari 2010 kl. 07:49:29
I Finland är det samma pris på vägreggade och terrängreggade. Skillnaden är att om den ska vägreggas så betalar man ca 25% i fordonsskatt på priset.