ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: 7anne skrivet 27 mars 2010 kl. 18:05:59

Titel: Ny här, Linhai 300 tycke
Skrivet av: 7anne skrivet 27 mars 2010 kl. 18:05:59
Hej på er. Hämtade en Linhai 300 2x4 05,a i dag. Hoppas det var ett klipp? Ska ha den som lek och arbetsmaskin och valde därför 2x4, mindre som kan gå sönder.
Den känns jäkligt frach i motorn, spinner som en katt :) Ska ha gått 90 mil enl, mätaren.
Den har det sedvanliga läckaget vid cylinderfoten, ska prova att byta ut kupolmuttrarna och hoppas att den blir tät, annars blir det packningsbyte.
Har läst i trådarna om att det är viktigt att smörja ngn, axel för att inte splainsen ska ryka, men hittar inte var???

Har ni tips på vad jag bör mer göra/kolla är jag tacksam..

Edtit: Ändrade rubrik...
Titel: SV: Ny här,
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 27 mars 2010 kl. 18:32:36
Hallo o välkommen :)

Linhai ska vara bra :)

Har ingen Linhai men det är alltid viktigt att kolla att alla muttrar och bultar är åtdragna på atv o quad. Kolla bakaxelmutter, hjulhubbsmuttrar o dra dem hårt bak samt känn på dem fram.. ska dras med moment men viktigast är ju att de inte är lösa så brukar bara dra lite lätt fram på min. Service med  ny olja och filter är bra. Använd mc olja om den är manuell anrs slirar den på lamellerna.
Titel: SV: Ny här,
Skrivet av: 7anne skrivet 27 mars 2010 kl. 18:41:59
Hej och tack. Tycker det är synd att den läcker och hoppas att jag får den tät, den låter så JÄKLA bra i motorn.

Fick en helt ny vinch med i låda som jag inte blir klok på. Det verkar som att den är hopplock av två olika. Vinchen och styrknappen ser ut som clas olssons men det har följt med ett annat relä och en trådlös fjärrkontroll ??? någon som har en sån. Tänkte montera den, är ju fräckt om man fick fjärren och funka.

Plastburken som  hastighetsmätaren sitter i är kass, sprucken, tips?
Lite glapp i några hjullager också.

Tar tacksamt emot fler tips :)
Titel: SV: Ny här,
Skrivet av: T skrivet 27 mars 2010 kl. 19:15:33
Bra maskin!

Ang oljan så är det torrkoppling så MC-olja behövs inte :)
Oljefilter finns inte, endast en sil vid tapp-pluggen.

Täta oljebyten rekommenderas.

Håll koll på oljenivån, kör du i kraftig terräng eller kör med höga varv så åker en del ut i luftburken. Helt normalt men bör hållas koll på :)

Tänk på att köra på lågen om du kör i tung snö eller lera eller om du drar tungt. Annars blir det kopplingsbyte.


MVH / Benny
Titel: SV: Ny här,
Skrivet av: rmkungen skrivet 27 mars 2010 kl. 19:26:52
hade en sån förut,, vilket rasssel och skrot de va,, och som du beskriver så låter de som att du måste ha fått den med tanke på alla fel, men har man inte så höga krav så funkar dom bra att ha i garaget å lägga grejjer på, eller på sin höjd frakta lite löv med på sommarn om man inte har en för stor vagn,, en skottkärra med dubbla hjul funkar, eller skotta lite med går oxå om du inte har en för stor plog och så länge du har den inne när de e minusgrader för annars fryser allt på dom,,

mvh
Titel: SV: Ny här,
Skrivet av: 7anne skrivet 27 mars 2010 kl. 19:27:10
Tack..

Ok, har kollat i luftburken och den ser ut som ny där. Men vad är det man ska smörja vid splainsen? Var ju ngn, som hade dragit sönder splains..

Hur troligt är det att man kan fixa läckaget vid cylinderfoten genaom att bara byta muttrar? Annars vill min firma ha 2500:- och det vill jag ju helst slippa...
Titel: SV: Ny här,
Skrivet av: 7anne skrivet 27 mars 2010 kl. 19:34:23
hade en sån förut,, vilket rasssel och skrot de va,, och som du beskriver så låter de som att du måste ha fått den med tanke på alla fel, men har man inte så höga krav så funkar dom bra att ha i garaget å lägga grejjer på, eller på sin höjd frakta lite löv med på sommarn om man inte har en för stor vagn,, en skottkärra med dubbla hjul funkar, eller skotta lite med går oxå om du inte har en för stor plog och så länge du har den inne när de e minusgrader för annars fryser allt på dom,,

mvh

Hmmm, fattar inte syftet med ditt inlägg. Oljeläck vid cylinderfot och glapp i hjullager är ju känt, och som jag skrev. Maskinellt känns den annars jäkligt fräch.

Den trasiga mätartavlan beror på vårdslöshet, sönderslagen. Har nte med om det är en kinapuff och göra..

Har en nyinköpt CF och denna Linhai ska jag ha som andramaskin. Tror nog att den komer att uppfylla mina förväntningar. Eller ???

Gav runt 10 för den och då ställer jag inte så höga krav..

Tar tacksamt emot mer tips/råd :)
Titel: SV: Ny här,
Skrivet av: twostroker skrivet 27 mars 2010 kl. 20:59:36
Grattis till ett (förhoppningsvis) bra köp, 10 papp är ganska billigt.


Till "rmkungen" : Uttryck gärna dina negativa åsikter någon annanstans än i Linhaitrådarna.
Jag är ganska trött på ditt s-snack, och har insett att du inte har den mognad som krävs för att föra sig bland vuxna människor.
Titel: SV: Ny här,
Skrivet av: Pv544 skrivet 28 mars 2010 kl. 01:05:37
Jag tycker du ska slöjda ihop ett eget mätarhus och sätta dig istället för ditt trasiga. Och gärna med plats för fler mätare, tex volt eller varvräknare. Lite sugen på nått sånt själv, men det är ju enklare om någon annan börjar.  ()p

Jag tror det var ett riktigt bra pris på den! Tror inte det ska vara något jättesvårt jobb att byta cylinderfotspackning själv.

Helt rätt att skaffa två maskiner! Det är ju kul att kunna ta med nån kompis eller sambo ut på en åktur.

Sen till rmkungen; Det har ju sålts rätt många Linhai 260/300. Och många verkar rätt nöjda med vad man får för dom pengarna. Vill man lägga 2-3ggr mer för en märkesmaskin så är väl det toppen. Men inte alla är ju i den positionen att kunna lägga den pengen.

Jag har inte råd med en Grizzly eller Polaris, inte ens en Kingquad. Så då är ju Linhai jäkligt rätt för mig. Hade jag däremot inte velat ha en vägreggad, då hade man ju haft större möjligheter till att handla kändare märke.

Om man kollar lite på dom mer kända märkernas sidor i forumet, så verkar det finnas en del bekymmer där med. Och en hel del slantar upp fina pengar på värre tillbehör och trim också. Om det är för att orginal inte håller måttet eller om det är vanlig k*kmätning vet jag inte.
Det är väl ofta så att "mycket vill ha mer" gäller oavsett om du kör Linhai, Dinli, Can-Am eller Suzuki.
Titel: SV: Ny här,
Skrivet av: rmkungen skrivet 28 mars 2010 kl. 03:12:19
twostroker, jag säger ju bara vad jag själv har varit med om,, är de fel???
och 10 papp kan man ju tycka att de e värt då om man ska ha som andra maskin och redan har en som är lite mer att köra med, och kom för fan inte och snacka om mognad,, 

men som sagt,, jag hade en och blev grymt besviken på kvalliten, ett problem som ja märkte ganska fort va att den kunde låsa sig mellan hög och låg växeln för att växelspaken blev glapp efter några timmar i skogen,, avgassystemet sprack, variatorerna gav upp och den blev ännu slöare, knappar frös på vintern och den startade inte ens när de va under 10minus,,
trodde att ett forum va till för att dela med sig av erferenheter men så är de tydligen inte bland linhai åkare,

klart som fan de finns fel på märkes maskinerna oxå,,  har inte sagt nått annat,
 
Titel: SV: Ny här,
Skrivet av: mats_o skrivet 29 mars 2010 kl. 09:13:36
Förefaller dock som att det är du som har problemen.

Min startar rakt av i minus 25 efter att ha stått i några månader.
Enda problemet jag har med min är en pyspunka men det kan man ju knappast klandra linhai för.
Bara sätta kompressorn på det däcket en gång i veckan så är det lugnt, annars får man styra mot lite
Titel: SV: Ny här,
Skrivet av: twostroker skrivet 29 mars 2010 kl. 16:59:24
Precis som mina maskiner då, jag har väl haft några småfel men inget som får en att kalla den för Kinamoppe eller skit eller något annat.

Linhai är helt klart den bästa Atv:n från Kina i den prisklassen, jag har många kompisar som har sådana och har själv mekat med och servat andra Linhaier, och det har mest bara varit småfel och normalt underhåll.
Titel: SV: Ny här,
Skrivet av: 7anne skrivet 29 mars 2010 kl. 20:48:26
Försökte att bara byta ut kupolmuttrarna men fick inte den tät.
Har varken tid eller ork att meka med det så jag gjorde lite bytesaffärer med min gode mekaniker, han fixar det och smörjer upp den och den ska vara klar innan helgen.

Han tyckte den såg jäkligt bra ut för det priset :)

Sen ska den piskas... hehe...
Titel: SV: Ny här,
Skrivet av: Andy78 skrivet 31 mars 2010 kl. 18:08:30
Förefaller dock som att det är du som har problemen.

Min startar rakt av i minus 25 efter att ha stått i några månader.
Enda problemet jag har med min är en pyspunka men det kan man ju knappast klandra linhai för.
Bara sätta kompressorn på det däcket en gång i veckan så är det lugnt, annars får man styra mot lite

Det där med pyspunka verkar vara halvvanligt på dessa jag löste det igenom att köpa lagning på flaska. Kostar inte många kronor sedan dess är det tätt.
Titel: SV: Ny här,
Skrivet av: Pv544 skrivet 31 mars 2010 kl. 18:26:01
Det där med pyspunka verkar vara halvvanligt på dessa jag löste det igenom att köpa lagning på flaska. Kostar inte många kronor sedan dess är det tätt.

Sånt där har man väl hört lite negativt om, dels att gasen är brandfarlig och det skulle kunna bli tråkigheter vid verkstan om man har riktig otur. Och sen kladdar den väl ner rätt illa på fälgen, men om man inte tänker byta så får ju det se ut hur fan det vill därinne. Jag har stått och gjort ren en bilfälg från sånt där, mindre roligt!

Men att byta ut gasen i däcket mot vanlig luft är nog en bra idé.

Jag har för mig att jag läst här på forumet om några olyckor med det där.
Titel: SV: Ny här,
Skrivet av: 7anne skrivet 5 april 2010 kl. 18:37:28
Så, läckan fixad och den går som en dröm...

Man fick väldigt mycket för pengarna. Märker nu att den kommer att få ta över nästan allt av CF,ens syssor. (CF,en blir en glidare :) ) Det blir bara sjö/torr-sättning av styrpulpeten som CF,en kommer att få göra. Resten kommer nog Linhai,en att klara.
Har lekt lite i helgen och är lite förvånad över hur bra den tar sej fram med bara 2 WD. Den har riktigt feta landsvägssulor på sej. Perfekt till trädgården, den river inte upp :)

Funderar nu på att fixa en bra redskapshängare i fronten. Eller kanske där bak? Några tips?

Är jäkligt nöjd så långt...
Titel: SV: Ny här, Linhai 300 tycke
Skrivet av: Andy78 skrivet 5 juni 2010 kl. 21:53:17
Funderar nu på att fixa en bra redskapshängare i fronten. Eller kanske där bak? Några tips?

Låter som en dum fråga men hur menar du? Trepunkt bak eller skopa fram eller liknande?
Titel: SV: Ny här, Linhai 300 tycke
Skrivet av: buffelhorn skrivet 5 juni 2010 kl. 22:03:38
Funderar nu på att fixa en bra redskapshängare i fronten. Eller kanske där bak? Några tips?

Låter som en dum fråga men hur menar du? Trepunkt bak eller skopa fram eller liknande?
Jag undrar också lite hur du kommer att ha eller få. :hmmm:
Titel: SV: Ny här, Linhai 300 tycke
Skrivet av: STENE skrivet 12 juni 2010 kl. 09:49:30
Här kanske du han hitta något  :D
http://www.jula.se/search-result/?q=redskapsh%C3%A5llare


Du får försöka bygga en hållre för resp redskap. Eftersom man vill att de skall sitta ordentligt och inte hoppa av när man åker.
Själv satte jag 40cm rörbitar 5-6 cm diameter för att stoppa fiskespöna i när jag var på landet förra året. Men som sagt man får försöka hitta lönsningar efter redskap.
Titel: SV: Ny här, Linhai 300 tycke
Skrivet av: Kronan skrivet 17 augusti 2010 kl. 16:03:58
Tjo

redskaps fäste ska du nog ta det lite lugnt med , själv har jag monterat en lite skopa fram som jag styrde med vinchen vilket ramen inte gillade alls, men lite profil rör och svets så gick det att fixa.  :lol: bättre försöka och misslyckas än att aldrig försöka