ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: corba skrivet 20 mars 2006 kl. 09:20:03

Titel: Justera stötdämparna
Skrivet av: corba skrivet 20 mars 2006 kl. 09:20:03
Är det bara jag eller är dämparna väldigt mjukt inställda?

Det känns som om man ska tippa den vid lite hårdare kruvtagning för den niger så in i ****** men kollar man på framhjulen så ligger de i backen. (Bakhjulen är en annan femma, men svårt att göra något åt en stel axel).

Bör man och kan man strama åt dämparna på z400?
Hur gör man och hur vet man hur mycket som man ska justera. (Det givna svaret på den frågan är att det är individuellt vad man tycker är bra), men hur har ni gjort och blev det bra?

Jag kör nästan uteslutande landsväg......

 8)  8)
Titel: Justera stötdämparna
Skrivet av: sunfire skrivet 20 mars 2006 kl. 09:34:46
För att få en effektiv sväng på hårt underlag utan att sladda så ska ju ena bakhjulet lyfta från backen. Kanske därför som den är lite mjuk ifram.
Titel: Justera stötdämparna
Skrivet av: STENE skrivet 20 mars 2006 kl. 09:47:17
Eller så får du köra den mer som en vanlig 2 hjuling. Nu går det ju inte att luta på en quad men det hindrar inte dig från att hasa ned på sadelns inner sida i kurvorna. Kolla på lite bilder från race med ATV's då sitter de nästa nere på sina nerf-bars för att få ned och in vikten i kurvorna.
Titel: Justera stötdämparna
Skrivet av: Jocke72 skrivet 20 mars 2006 kl. 10:12:49
Enda anledningen till att den lyfter på innerhjulet bak är för att du har för mjukt fjädring fram. Öka på förspänningen på fjädern fram, men då bör du även juster dämparna i fråga om kompression och retur. Men börja med förspänningen så får du prova dig fram.

Alternativt så finns det lite olika krängninshämmare att köpa som tillbehör.

Man vill aldrig ha ett bakhjul i luften, om man ska åka fort. Men det kan bli så pga en kompromiss.


/J
Titel: Justera stötdämparna
Skrivet av: corba skrivet 20 mars 2006 kl. 11:59:05
Citat från: "Jocke72"
Öka på förspänningen på fjädern fram, men då bör du även juster dämparna i fråga om kompression och retur.
/J


Förspänningen justerar jag med "den stora muttern" antar jag, men hur justerar man kompression och retur?

Är det någon som vet vilken förarvikt är dämpningen inställd på från början? Jag gissar runt 60-70 kg, kan det stämma?
Titel: Justera stötdämparna
Skrivet av: corba skrivet 20 mars 2006 kl. 12:04:36
På tal om något helt annat.
ÄR den någon mer som kommit på den brillianta idén att ta quaden till jobbet en härlig vintermorgon för att upptäcka att det har blivit 6 grader varmt och det ligger 15 cm slask på vägen när man ska hem.

Jag önskar att jag tog kort när jag tog hem, det var ingen vacker syn.
Såg ut som en igenisad Muchelingubbe med snöglobb hängande över hela quaden och visiret helt igensatt av salt. :lol:  :lol:  :lol:

Stänkskärmarna fram är verkligen snygga men funkar liksom int så himla bra alltid. :D
Titel: Justering
Skrivet av: Borggren skrivet 20 mars 2006 kl. 16:56:59
Hej jag åker med Elka dämpare cross och har gjort enligt deras anvisningar, och det funkar fint för mig, Yamaha med Elka, och har en polare som åker LTZ400 och han är helnöjd med justeringen.

Mätt under fotpinnarna skall 18-22cm till marken
Mätt under ramen framkant motor skall vara 1-3 cm mer, dvs den skall luta bakåt, då fungerar framfjädringen bäst, innan man började så släppte vi på allt, dvs förspänning, komp osv, sedan ställde vi på fjädern till den fick rätt höjd, med förare på.
Detta gör att hojen har lite kvar på dämparna även då den står på plan mark, på LTZ400 och 80kg förare blev det ca 4 cm fram o lite mer bak

Sedan vred vi på kompritionen tills det blev nog hårt för att inte "niga" så mkt eller slå igenom vid hopp, och om den hoppar rakt upp fram, eller slår upp som en häst bak, så öka returen tills detta slutar.
På den hoj vi grejade med blev det ca 3 hack på komp=1 hack på retur, men detta är nog upp till var o en.
Elka skrev att man skall ställa in höjden med fjädrarna och allt annat med justerskruvarna, tänk på att om man justerar fjädrarna på hårt, så blir hojen ännu högre och vill tippa ännu mer....

Detta funkade för oss
Titel: Justera stötdämparna
Skrivet av: corba skrivet 20 mars 2006 kl. 17:02:59
Det låter som en plan
Jag ska testa det i helgen.
"Hä ska skruvas. hä ska fejas, hä ska gnidas och hä ska grejas" :wink: