ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => GASGAS => Ämnet startat av: 4HjulsRogge skrivet 14 januari 2009 kl. 21:45:46

Titel: GasGas H.P. Wild 450 (-06), trögstartad..
Skrivet av: 4HjulsRogge skrivet 14 januari 2009 kl. 21:45:46
Som rubriken lyder.. Jag har läst vad andra här har för erfarenhet utav det hela. Visst, till slut går den igång..men då är batteriet ganska så slut. Quaden är dessutom utrustad med en Krieger dämpare (om detta skulle betyda något).

Jag har tillgång till följande när jag gör min felsökning:
1.Multimeter
2.Alla möjliga verktyg
3.CO mätare
4.LapTop med VDSTS (standard) samt Pro (båda med kabel)
5.Helt ny kabelhärva (ECM boxen och fram till tändningen)

Vad jag först vill fråga är: Finns det någon här som kan hjälpa mig på traven med VDSTS? Jag har testat med "Idle trim" saken, både med tändning på ON och den andra med motorn igång. Den var ställd på +92 (vet ej om det är i % det räknas), och max värdet är +127.

Enligt manualen så skall man ändra det hela mellan 15-20 steg. Kan det vara så att om den har ett högre värde att den blir lättstartad? Har testat med +30 som värde, men då bluddrar den vid fullt gaspådrag (man hör det). På +45 så går den som en klocka men är fortfarande trögstartad..  För att göra saken värre, så sitter det ett Biltema batteri i.

När jag kör "Active Test" så får den "PASS" på allt som går att testa, från spridaren till fläkten. Men detta betyder inte att något inte är fel..
Så, vart kan man få tag på diverse mät värden om jag vill mäta med en multimeter exempelvis? GasGas hemsida har inte så värst mycket att komma med.

Har dessutom märkt att om jag inte skruvar dit den dära lilla "hatten" på tändstiftet då är det nästan omöjligt att få igång quaden.
Någon som vet hur man använder TPS i VDSTS dessutom? Den säger "Read the manual", och typ - vilken manual då? Hittar ingen, är dessutom inte direkt utbildad på deras system (eller magneti marelli för den delen heller..).

Och några till saker, det där med kröken som blir röd.. Den blir det inte när man har sänkt värdet från original. Men då antar jag att man gör så att den går sämre.  Samt, läste något en annan medlem här på forumet skrev om en "kabel" som sitter fast skruvad mot ECU/ACM boxen. Jo.. Jag har två. Den ena är jord, den andra vete f*n vad det är.. Men jag tänkte testa att koppla bort den imorrn och se om den blir lättare att starta.


Tack på förhand
/Rogge



Löste problemet.. Hur? Enligt VDSTS så låg tomgången på 2800 hela tiden, även fast jag ändrade värden.
Så jag tog lite startgas runt insugsgummit och voilá den startade.
Skruvade sedan bort allt inkl. tanken och såg att jag hade rätt - spricka i gummit varav den var så svårt startad samt att tomgången var helt fooked upp.
Titel: SV: GasGas H.P. Wild 450 (-06), trögstartad..
Skrivet av: steffe å skrivet 26 januari 2009 kl. 21:40:25
Har du kollat ventillspelet så inte någon ventill har för litet spel, då blir dom svårstatade :dntknow: