Nån som kan ta tag i fråga nr 3?
Lite teori om Kawa front diffen.Enligt verkstadshandboken.Kawan har en spak med vajer styrd LSD (lamell diff) som rätt justerad och med rätt olja omedelbart vid fullt drag i spaken låser framaxeln till max 160Nm ca:16kg vridmoment skillnad mellan hjulen. Det blir aldrig 100% stum låsning. Vid kraft skillnader mellan hjulen större än 160Nm (16kg) kommer lamell diffen att börja slira.Slira betyder inte att diff låsningen upphör helt, det betyder just slira.Spaken ansätter lamell paketet steglöst, ungefär som en kopplingspedal i en bil fast tvärtom, om ni fattar.Kawa chauffören kan alltså själv omedelbart bestämma när diffen skall gå i ingrepp och när den skall släppa och det utan minsta fördröjning.Kawan har dessutom 20Nm (2kg) förspänd lamell diff, Det betyder att det vid 4wd alltid är lite,, lite,, lite,, drivning på alla hjulen. Man skulle kunna säga 3 hjuls drift plus 2kg vridmoment på 4'de hjulet. Lyfter man upp bägge fram hjulen på en Kawa och roterar ena hjulet så skall det andra hjulet rotera i samma riktning utan påverkad diff spak. För att då stoppa ett hjul krävs 20Nm kraft.Vid fullt indragen diff spak krävs 160Nm innan diffen börjar slira/släppa.Vad jag vet är Kawasaki ensam på ATV marknaden med en sådan front diff låsning
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️