ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: LindeMan skrivet 20 april 2013 kl. 13:17:56

Titel: Dränkt Outlander 500
Skrivet av: LindeMan skrivet 20 april 2013 kl. 13:17:56
körde i/på :hmmm:  en bäck idag, självklart så maskin gick igenom  :banghead: å det var betydligt djupare än vad ja trodde, 190 lång å vatten till midjan. Själv va man ju också i väntan på dom andra skulle orka vakna och fli sig ut, hade vatten upp till dynan bitvis.
lönlöst å köra då vatten kom in i variatorkåpan. men lyckades efter mycket om å men komma upp med vinschen, Nu vet ja ju varför man även ha en i bak också :tickedoff
 
Men förutom å tömma å rensa variatorhuset vad mer bör jag göra? fick meddelande att den gick in i limphome mode eller vad det heter, gick dock till sig då jag kom upp ur vattnet efter en stund.
Titel: SV: Dränkt Outlander 500
Skrivet av: Thyrén skrivet 20 april 2013 kl. 13:27:45
Kolla och byt oljan, gärna flera gånger om du fått vatten i motorn. Den brukar bli lite vit och "skummig" om du fått det och då kan det vara bra att byta några gånger för att spola igenom systemet. Även filter bör bytas.

Limpmode eller limphome eller vad det heter betyder väl att den är varm om jag inte missminner mig. I såfall är det ju inget att oroa sig för, de brukar vilja bli det när det blir mycket vatten/lera i kylaren.

Men det var väl skönt med ett bad så här på vårkanten då i alla fall! ()p ;)
Titel: SV: Dränkt Outlander 500
Skrivet av: Bamse- skrivet 20 april 2013 kl. 18:09:34
limphome kom nog upp pga låg battrispänning
efter att du använt vinschen brukar bli så på ca
Titel: SV: Dränkt Outlander 500
Skrivet av: LindeMan skrivet 21 april 2013 kl. 22:04:02
olja osv ser hur fräsch som helst ut, dock inte tittat i diffarna, så det lär väl bytas hursom, tråkigt nog fick ja hem den från service denna vecka så oljan ha inte ens gått 5mil :(
Men ett annat bekymmer som uppkom i denna veva e att den inte alltid känner igen dessnyckeln, efter lite vridande så går det, dock kändes de som om det blev bättre med tiden, fukt som störde?

tog bort luftfiltret som var rent å tort så där var inga konstigheter, dock mycket olja innanför filtret?

Remmen slirar då man kör asfalt på lågen, när man kommer upp i högre varv under en acceleration rätt som det är så börjar den tokvarva å varvstopp går i. kör man högvxl så märks de inget, likt om man kör i skogen märks det inte heller. Öppnade cvt kåpan igår å det ser fräscht ut, inga trådar lr liknande. tips?
Titel: SV: Dränkt Outlander 500
Skrivet av: LindeMan skrivet 28 april 2013 kl. 22:13:42
Vad gömmer sig bakom denna kåpa?
Då det är generator så bör det ju inte va nå stator?
Variatorerna bör utesluta nån sorts slungkoppling?
Remmen ser bra ut men den slirar för mycket på den, kanske beror på att ja inte drevat ner den sen ja monterade nya hjul "Trech verkar ta tid på sig, är väl 3 veckor sen ja beställde" Men det uppkom efter ja dränkte den.
Titel: SV: Dränkt Outlander 500
Skrivet av: OutlanderXT skrivet 29 april 2013 kl. 07:39:47
 
Bakom den kåpan finns statorn.
 
(http://forumbilder.se/CE16R/2013-04-29-07-33-06.png) (http://forumbilder.se/CE16R/2013-04-29-07-33-06)
 
Du har således ingen separat "generator"
Du har ej heller någon slungkoppling, tyvärr.
 
Normalt sett så bör du få "battery low" i displayen om du vinchat mycket.
 
Prova att lossa samtliga kontakter på hojen och spraya med kontaktspray om Limp home kommer och går.
 
Remsliret borde väl "nöta" till sig om det har blivit någon sorts beläggning på remmen och/eller variatorerna
Titel: SV: Dränkt Outlander 500
Skrivet av: LindeMan skrivet 29 april 2013 kl. 14:48:20
limphome försvann då jag kom upp, problemet som ja hade några dagar efter var att den sa ifrån då den inte kände igen dess nyckeln då man skulle starta, men av å på, på tändningen så kände den igen den tillslut, men inte märkt det dom senaste dagarna, så det som är kvar nu e att remmen slirar, men skivorna såg fina ut, remmen likaså.
Hade tänkt å vänta med att byta rem tills efter ja fått variatorkittet, om den passerade gränsen på slitage i samma veva som ja dränkte den och med tanke på större hjul.

Men generellt sett så är det på högre varv på asfalt den börjar slira. Nån som vet nå brädd så man kan mäta org remmen?
Titel: SV: Dränkt Outlander 500
Skrivet av: Canamdaniel skrivet 29 april 2013 kl. 15:45:15
Minimibredd på remmen är 30mm mätt i höjd med corden.  ()p
Kan det inte vara så att variatorn växlar ut till max när du kör på lågen som är orsaken till att den tokvarvar?
Då kan det ju upplevas som det är variatorn som slirar.
Titel: SV: Dränkt Outlander 500
Skrivet av: LindeMan skrivet 29 april 2013 kl. 16:29:43
Minimibredd på remmen är 30mm mätt i höjd med corden.  ()p
Kan det inte vara så att variatorn växlar ut till max när du kör på lågen som är orsaken till att den tokvarvar?
Då kan det ju upplevas som det är variatorn som slirar.

Säg man kör 50-60 och rätt som det är ökar den som fan i varv och går upp på varvstoppet, farten fortsätter öka, dock sakta. Nu på rak arm vet jag inte om det bara är lågen, men hade den uppfattningen förut. Det sjuka e ju att det blev efter ja dränkte den, och då ja stod i vattnet så hände ju ingenting då ja försökte köra tror inte ens framhjulen snurra fast 4x4 var i, så antog cvt huset var vattenfyllt och den slirade på remmen. När ja lyckades vinscha mig lös så ringde ja sambon som skulle få komma med kingcabben å dra hem mig, men då ja var på en oplogad väg å sommardäck så fick ja lov å slira mig ut på den plogade vägen, tog dock bara 10-20m med slirande rem/felväxlad variator kan de ju även va, sen gick den till sig. Men när ja öppnade senare på em så fanns det inget spår till vatten.

körde 1 vecka med nya hjulen innan ja dränkte den och ingen tendens till detta.

Men hade hoppats få variatorkittet vilken dag som helst så ja kan mäta remmen å kolla.
 
På bilden är det ju lindrigt, när jag höll på så slutade med att andra halvan av maskin även gick igenom.
Titel: SV: Dränkt Outlander 500
Skrivet av: Canamdaniel skrivet 29 april 2013 kl. 17:00:52
Vid 50-60 på lågen så har nog variatorn växlat ut maximalt så att den då ökar i varv är helt normalt. Men det kan också vara att det har kommit smuts i variatorn  som hindrar den att växla ut normalt.