ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: alex82 skrivet 7 mars 2016 kl. 20:39:20

Titel: hur påverkar trasiga reedventiler?
Skrivet av: alex82 skrivet 7 mars 2016 kl. 20:39:20
Har haft en del strul med grabbens lt80 o jag har rensat förgasare, kollat funktionen på soppakranen.
Ett tag gick den ganska bra men kort därefter börja den strula igen.
Cykeln kväver sig när den blir varm. Eller om man gasar upp dewn försiktigt kan man få den att komma igång igen, men det kanske nte barnen ska behöva hålla på o klydda med?
Plockade hur som loss förgasaren igen då jag tänkte att det kanske runnit ner mer skit från tanken?
Tänkte rensa förgasare och montera ett inlinefilter på slangen.
Denna gången plockade jag även av reedventilerna och upptäckte att den ena läppen va sprucken och sakna en liten flisa.
Även gummit som läppen ska täta mot va lite sargat. Känns som jag bör byta båda delarna. Men kan problematiken bero på reedsen?
Denna cykel har även vid flera tillfällen lyckats få vevhuset fullt av bensin och sedemera skapat hydraulisk låsning i tidigare nämnda vevhus. Detta tycker jag är mycket underligt, några ideer på det?
Titel: SV: hur påverkar trasiga reedventiler?
Skrivet av: Jupiter skrivet 7 mars 2016 kl. 20:47:28
Det påverkar inte jätte mycket om reedventilerna är otäta, de fungerar mest som en backventil mot förgasaren. Fyller den vevhuset med bränsle är nålventilen i förgasaren otät.
Titel: SV: hur påverkar trasiga reedventiler?
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 7 mars 2016 kl. 22:29:27
Känns spontant som tjuvluft.
Titel: SV: hur påverkar trasiga reedventiler?
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 8 mars 2016 kl. 03:25:04
tjuvluft kan du detektera genom att spraya startgas runt förgasaren, om motorn varvar upp så tjuvar den luft någonstans.
Görs lämpligen när den "börjat gå dåligt".
Titel: SV: hur påverkar trasiga reedventiler?
Skrivet av: alex82 skrivet 8 mars 2016 kl. 18:59:34
Det påverkar inte jätte mycket om reedventilerna är otäta, de fungerar mest som en backventil mot förgasaren. Fyller den vevhuset med bränsle är nålventilen i förgasaren otät.

Har beställt nya reedventiler ändå. För det kan ju inte vara bra iallafall... o dom kosta typ 300 kr för en uppsättning nya.
Ny nålventil, o-ringen mellan bakelitskivan o förgasare, o packning till flottörhuset.

Rätta mig om jag har fel ang nålventilen. Men är inte bränslets enda väg ner i vevhuset via huvudmunstycket pga undertryck i venturi i gasform? Hur kan det räcka för att fylla vevhuset med bensin?
Om nålventilen inte sluter tätt... borde det inte ta vägen genom nån överströmningsslang snarare än ner i motorn?
Titel: SV: hur påverkar trasiga reedventiler?
Skrivet av: Jupiter skrivet 8 mars 2016 kl. 20:09:46
Är nålventilen kass kommer det in via huvudmunstycket när flottörhuset svämmaröver och ner i vevhuset.
Titel: SV: hur påverkar trasiga reedventiler?
Skrivet av: alex82 skrivet 10 mars 2016 kl. 18:39:27
men brukar det inte flöda genom nån kanal o ut genom en slang nånstans?
Det gjorde det alltid på min moped när de va strul med nålventilen o flottören iallafall.

jag provade blåsa genom mässingshylsan som soppaslangen sitter på och lyft flottören lite försiktigt. blev jättestopp.
Har iallafall beställt en renoveringssats till förgasaren ändå.
Lika bra att byta grejerna när den ändå är nere. kosta 254 kr ink frakt 
Titel: SV: hur påverkar trasiga reedventiler?
Skrivet av: alex82 skrivet 15 mars 2016 kl. 19:41:46
renoveringssatsen till förgasaren är uthämtad och allting i förgasaren är bytt.
Nu väntar jag bara på reedventilen och dom andra grejerna. sen ska lt:n monteras ihop igen och få lite ny olja i transmissionen.
Sen får jag väl hålla tummarna att den funkar som den ska
Titel: SV: hur påverkar trasiga reedventiler?
Skrivet av: Cittra49 skrivet 4 augusti 2016 kl. 08:12:07
För att va på den säkra sidan byt bensinkran, de är ju allt annat än bra, då membranet i kranen kan göra att den flödar om den får stå ett tag, kan även gå lite kalvrisigt om kranen inte orkar öppna ordentligt.

Antar att du märkte den blev lite mer lättstartad efter reed ventilbytet, då kompen inte går ut bakvägen  ':)