ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: hedghog skrivet 20 oktober 2009 kl. 18:58:41

Titel: Gade som driver på tomgång??
Skrivet av: hedghog skrivet 20 oktober 2009 kl. 18:58:41
Har precis blivit med en Gade 800 från 2007. Tycker att den är lite svårväxlad och att man får gunga lite ibland för att få i växlarna...
Har läst mycket på canamtalk forumet och där rekomenderar många att man byter 2 lager bakom primär variatorn. Är det någon som gjort et här och har tips på vart man får tag på lagren??

Likaså tycker jag att den vill driva lite när man har växel i?? Kanske är lagren som börjar bli dåliga då??

Gått ca 350mil eller 160h.
Titel: SV: Gade som driver på tomgång??
Skrivet av: Mackan_450 skrivet 20 oktober 2009 kl. 19:03:39
har oxå läst att man ska byta 2st lager och dom som gjort det har märkt en väldig skillnad vet ej om någon här i vårt avlånga land har gjort det men jänkarna säger att det blir skillnad
Titel: SV: Gade som driver på tomgång??
Skrivet av: atviggesund skrivet 20 oktober 2009 kl. 19:35:00
http://www.can-amforum.com/forums/please-introduce-yourself/15658-one-way-bearings.html

Antar att det är dessa lager?
Titel: SV: Gade som driver på tomgång??
Skrivet av: Nilas skrivet 21 oktober 2009 kl. 16:03:10
Japp, riv å kolla om de är nåt fel där!:-)
Titel: SV: Gade som driver på tomgång??
Skrivet av: hedghog skrivet 21 oktober 2009 kl. 19:34:05
Rev ner skiten nyss. Det var ett par satans trög-rullade lager som satt där...

Det ena gick knappt att rulla på när jag tagit ur det och höll det mellan tumme och pekfinger!!!!


Jaja, hittade nya lager som betingade ca 500kr (för 2 st) som jag pressade i.

Jag satte inte ihop det längre än så för att jag blev orolig för vilket typ av fett jag skall trycka i mellan lagren... Det var ett rött, väldigt trögt fett där när jag tog isär. Läste att BRP rekomenderade ett fett som hette "ISOFLEX"? Är detta något speciellt fett eller funkar det med vanligt hjullager fett tror ni?

Lovar att återkomma med resultat efter ihopmontering. (om jag hittar rätt fett  ;))
Titel: SV: Gade som driver på tomgång??
Skrivet av: Nilas skrivet 21 oktober 2009 kl. 22:01:46
Rev ner skiten nyss. Det var ett par satans trög-rullade lager som satt där...

Det ena gick knappt att rulla på när jag tagit ur det och höll det mellan tumme och pekfinger!!!!


Jaja, hittade nya lager som betingade ca 500kr (för 2 st) som jag pressade i.

Jag satte inte ihop det längre än så för att jag blev orolig för vilket typ av fett jag skall trycka i mellan lagren... Det var ett rött, väldigt trögt fett där när jag tog isär. Läste att BRP rekomenderade ett fett som hette "ISOFLEX"? Är detta något speciellt fett eller funkar det med vanligt hjullager fett tror ni?

Lovar att återkomma med resultat efter ihopmontering. (om jag hittar rätt fett  ;))
Jag tror de funar med ett klister fett typ sånt man smörjer ingående axeln när man byter koppling, jag hade volvos model på sånt fett när ja servade min gamla -08 outlander... hjullager fett kanske slungas ut på remmen? :hmmm:
Titel: SV: Gade som driver på tomgång??
Skrivet av: hedghog skrivet 22 oktober 2009 kl. 19:17:55
Slängde ihop variatorn nyss. Den kryper nu inte längre med växl i. Den visslar / tjuter inte nu med neutral eller park-läget i. Helt tyst från variatorn.... :djump:

Kan säga att det blev en väldans skillnad på att lägga i växlar oxå. Går som smör...

MEN:


Det går bara fint att växla, "när det går att växla". Det går fint ett par gånger för att sedan "fastna" i något läe och då går det inte att flytta spaken alls. Då efter lite humpa-humpa på dynan samt lite ryckande i spaken så släpper det igen och går som smör... Jag la märke till när jag tog isär detta att slir-brikan i plast som sitter dör hade en slits på ena sidan och den varvänd utåt från maskinen. NU har jag lus läst guide på canamtalk forumet flera gånger och tillika kollat i servicemanualen och kan det vara så att jag monterat denna åt fel håll och har detta som symptom?

Jag tänkte inte så mycket på det när jag satte ihop annat än jag satte tillbaka allt som det satt innan. Men det kan ju ha varit någon klåpare där innan mig och satt tillbaka denna fel?


Vad tror ni? Riva igen och testa åt andra hållet, eller skita i det?
Titel: SV: Gade som driver på tomgång??
Skrivet av: larsostman skrivet 22 oktober 2009 kl. 19:35:50
Tjena Hedghog.
Man kanske skulle kolla över dom här lagren du har bytt, men vad behöver jag för verktyg för att genomföra det här? Vad blev det för fett?

Min har vid några tillfällen drivit vid tomgång men framför allt så tänkte jag kolla om man kunde få variatorn lite tystare & lättare växling.
Titel: SV: Gade som driver på tomgång??
Skrivet av: hedghog skrivet 22 oktober 2009 kl. 20:05:19
Ja jag glömde ju att skriva ang fettet.. Jag gjorde det vanliga: Sat och läste internet, googlade och allt annat man kan göra med dagens teknik halva natten.. Följande kom jag fram till:


* BRP rekomenderar ISOFLEX NB 52. Detta är svindyrt. Det smörjer mellan -40 - +150 grader C.
* Jag använde Valvoline Multi-Grease XXXX, (kommer inte ihåg vad det stog på tuben exakt, kan kolla det imorrn)
* Köpte av lokala CAN-AM verkstaden och de använde detta till att smörja lager i variatorn.
* Det är klassat -20 - +180 grade C. (Jag får väl skita i att åka när det är kallare... 4 dagar / år)
* Det var rött och väldigt "klistrigt", precis som ISOFLEX NB 52 skall vara enl USA forum.
* Det kostade ca 70 riksdaler för en 400g tub gjord för smörjspruta. (Jag har med andra ord till att smörja variator-lagrena på samtliga sålda CANAM i Sverige  ::) )



Det lagren som sitter orginal stog det japan NTN på. Så köp inte NTN lager för då blir det väl samma skit som tter där orginal. Lokala kullage-handlaren hade 2 varianter: Ett som var gjort i kina och kostade ca 150kr /st och ett av mäke NTK som vr Eurotillverkat och enligt utsago skulle vara av hög kvalitet. Kostade ca 270kr / st. (Jag "slog på stort" och köpte det dyra).

Lagret heter 61808-2RS (det behövs 2st) och har följande mått:
Inner diam: 40 mm
Ytter diam: 52mm
Tjocklek: 7mm

De verktyg jag använde var följande: 8mm hylsa, 19mm hylsa, spärrskaft, Moment-dragare, skruvmejsel (modell större till att hålla emot variatorn vid av / på montering. Akta bara vid avmontering så att inte de 2 små fjädrarna flyger.

Jag gjorde precis som på denna guide: http://www.can-amtalk.com/forums/index.php?showtopic=11840 (http://www.can-amtalk.com/forums/index.php?showtopic=11840).(Förutom att jag troligen satte friktions-brickan fel >:()



Titel: SV: Gade som driver på tomgång??
Skrivet av: hedghog skrivet 23 oktober 2009 kl. 17:21:16
Hade isär och ihop igen med friktionsbrickan vänd åt rätt håll. Vill inte säga att jag kände någon skillnad men provade bara som hastigast med gaden stående inne i släpet... (Hade isär och ihop på ca 20 minuter idag...  :) )

Den växlar så mjukt, så mjukt men ibland så fjädrar bara växelspaken när man försöker växla... :-(

Jag får nog köra lite och se hur det ter sig. Det borde iaf inte vara sämmre än innan, för lagrena som satt där var skit, och de som är där nu går som "smör".