Försökte få loss muttrarna idag med muttermaskin. Ville inte! Har väl för dålig maskin... Finns det något bra sätt att låsa dom (remskivorna, kopplingen) så dom inte följer med i slagen i maskinen? Tror min maskin slår för lite för att kunna få loss muttrarna när hela skiten följer med litegrann.
Citat från: Pv544 skrivet 23 november 2009 kl. 14:01:56Försökte få loss muttrarna idag med muttermaskin. Ville inte! Har väl för dålig maskin... Finns det något bra sätt att låsa dom (remskivorna, kopplingen) så dom inte följer med i slagen i maskinen? Tror min maskin slår för lite för att kunna få loss muttrarna när hela skiten följer med litegrann.Jag har en elektrisk muttermaskin som är på tok för slö, använder den bara för montering av muttrar och för att hissa domkraften till bilen med så att man slipper veva. Finns dock ett mycket gammalt knep som jag använt många gånger, ta en kraftig flat skruvmejsel och håll den hyffsat nära kanten på (inte så att du skadar muttern) på den sidan du "skruvar av", sedan dunkar du till med en hammare, brukar räcka med ett till två slag sedan är det loss. Fungerar även på muttrar som blivit runda men då får man slipa ett litet spår i dom först så att man inte halkar med skruvmejseln. Går även bra med en huggmejsel men den bör inte vara för vass eftersom det kan skada muttern, kan vara bra om någon håller i samtidigt så att grejorna inte snurrar. Hoppas det går bra./Blizzter
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️