ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: Pv544 skrivet 22 november 2009 kl. 20:30:08

Titel: Lera och trasig koppling....
Skrivet av: Pv544 skrivet 22 november 2009 kl. 20:30:08
(http://i392.photobucket.com/albums/pp4/TommyBolin/SPM_A0058.jpg)
(http://i392.photobucket.com/albums/pp4/TommyBolin/SPM_A0056.jpg)

Var ute och åkte med en kompis idag på ett militärområde, hamnade i lite lera en vända. Nästan upp till framlyset med lera som värst, och det lutade lite otrevligt. Men vi kopplade på kompisens wire till min dragkrok och backade vi loss ur skiten.

Dom är ju rätt höga på backväxeln, tror inte min koppling gillade det alls. Började låta lite illa efter det där. Och sen när vi skulle över en bäck så lyckades jag göra ett försök på högväxeln  :banghead: ....(höll på att backa och greja, och så fick jag i fel växel sen).
Då blev det slut, den kopplar inte ur alls nu. Så man fick skicka i lågväxeln med lite våld eller försöka starta i nerförsbacke.
Nu var det som tur inte så långt hem till kompisen där min vagn väntade. Så det blev ju ingen katastrof.
Men jäklar vad lera den kastade upp på mig när jag skickade i backen!

Så imorgon ska jag försöka skruva isär den och beställa grejer, så man kan åka snart igen. Tur man har två hjulingar!  ()p

Tror det är denna som gått sönder:
http://shop.trech.se/index.php?act=viewProd&productId=749

Kanske man ska passa på att testa plocka några vikter, eller köpa nya lättare.

Hade man haft garaget ledigt (volvon står där på pallbockar) så hade man ju kunnat skruva lite mer, bytt munstycken och kanske pillat med avgasröret.

Finns det något man bör tänka på när man skruvar med variatorn eller kopplingen?
Titel: SV: Lera och trasig koppling....
Skrivet av: T skrivet 22 november 2009 kl. 22:59:37
Tjena!

Det var ingen rolig grej att råka ut för, tur i oturen så är det varken jättedyrt eller jättekrångligt.

Det är kopplingen du länkar till som du slitit ned till metallen och lite till, sen har den fastnat i trumman.

Du behöver alltså en ny trumma också. (ca 410:-)

Det finns inte nått speciellt att tänka på när du pillar med vikterna, vikterna ska inte ligga i fett men det finns fett runt om dom.

MVH / Benny
Titel: SV: Lera och trasig koppling....
Skrivet av: Pv544 skrivet 23 november 2009 kl. 14:01:56
Försökte få loss muttrarna idag med muttermaskin. Ville inte! Har väl för dålig maskin...
Finns det något bra sätt att låsa dom (remskivorna, kopplingen) så dom inte följer med i slagen i maskinen?
Tror min maskin slår för lite för att kunna få loss muttrarna när hela skiten följer med litegrann.
Titel: SV: Lera och trasig koppling....
Skrivet av: T skrivet 23 november 2009 kl. 14:21:59
Det kan vara knepigt ibland, jag har inga andra tips än att du försöker hålla i på nått vis.

I värsta fall får du kapa bort buttrarna och byta dom, kostar inte många kr st.
Samma fram och bak.

MVH / Benny
Titel: SV: Lera och trasig koppling....
Skrivet av: buffelhorn skrivet 23 november 2009 kl. 16:21:16
Faktiskt så kan du hålla fast med händerna, eller en kompis och köra med mutterdragaren ()p
Titel: SV: Lera och trasig koppling....
Skrivet av: Blizzter skrivet 26 november 2009 kl. 19:33:11
Försökte få loss muttrarna idag med muttermaskin. Ville inte! Har väl för dålig maskin...
Finns det något bra sätt att låsa dom (remskivorna, kopplingen) så dom inte följer med i slagen i maskinen?
Tror min maskin slår för lite för att kunna få loss muttrarna när hela skiten följer med litegrann.


Jag har en elektrisk muttermaskin som är på tok för slö, använder den bara för montering av muttrar och för att hissa domkraften till bilen med så att man slipper veva. :)

Finns dock ett mycket gammalt knep som jag använt många gånger, ta en kraftig flat skruvmejsel och håll den hyffsat nära kanten på (inte så att du skadar muttern) på den sidan du "skruvar av", sedan dunkar du till med en hammare, brukar räcka med ett till två slag sedan är det loss. Fungerar även på muttrar som blivit runda men då får man slipa ett litet spår i dom först så att man inte halkar med skruvmejseln. Går även bra med en huggmejsel men den bör inte vara för vass eftersom det kan skada muttern, kan vara bra om någon håller i samtidigt så att grejorna inte snurrar. Hoppas det går bra.

/Blizzter
Titel: SV: Lera och trasig koppling....
Skrivet av: Pv544 skrivet 26 november 2009 kl. 23:50:48
Försökte få loss muttrarna idag med muttermaskin. Ville inte! Har väl för dålig maskin...
Finns det något bra sätt att låsa dom (remskivorna, kopplingen) så dom inte följer med i slagen i maskinen?
Tror min maskin slår för lite för att kunna få loss muttrarna när hela skiten följer med litegrann.


Jag har en elektrisk muttermaskin som är på tok för slö, använder den bara för montering av muttrar och för att hissa domkraften till bilen med så att man slipper veva. :)

Finns dock ett mycket gammalt knep som jag använt många gånger, ta en kraftig flat skruvmejsel och håll den hyffsat nära kanten på (inte så att du skadar muttern) på den sidan du "skruvar av", sedan dunkar du till med en hammare, brukar räcka med ett till två slag sedan är det loss. Fungerar även på muttrar som blivit runda men då får man slipa ett litet spår i dom först så att man inte halkar med skruvmejseln. Går även bra med en huggmejsel men den bör inte vara för vass eftersom det kan skada muttern, kan vara bra om någon håller i samtidigt så att grejorna inte snurrar. Hoppas det går bra.

/Blizzter

Tack för tipset!
Ska försöka testa det imorgon!
Titel: SV: Lera och trasig koppling....
Skrivet av: Pv544 skrivet 27 november 2009 kl. 12:48:55
Jag bankade och slog på muttrarna, och till slut så fick jag loss dom. Nya ska införskaffas för dom blev inte vackra... Så tack för tipset Blizzter!  ()p

Kopplingen och trumman måste ju bytas.
Kollade även på skivorna till variatorn fram, dom är inte helt jämna utan att dom är mer slitna på vissa ställen. Så det är ju lite som växlar när man kör.
Ska kolla med Trech om priset på dom. (kollade på deras webkatalog nu, yttre främre skivan: 837:-, nja.... ) Kanske man kan svarva om dom? Eller så får man köra som det är.

Öppnade även vid vikterna för att kolla hur det såg ut där, och om man skulle plocka ur några vikter alt köpa en sats med lättare vikter.
Mycket fett där inne! Och endast FYRA vikter!
Då borde väl rimligtvis den ha tagit väldigt högt i varven? Men jag tycker den har gått i ingrepp rätt tidigt... Skumt!

Det var opassande att den gick sönder nu, har lite ved att köra hem och min mxu (2wd) bara slirar. Och jag har veden liggandes vid en åker. Så nu luktar jag  inte godis efter att stått i den geggan en stund!
Titel: SV: Lera och trasig koppling....
Skrivet av: T skrivet 27 november 2009 kl. 13:33:23
Najs att du fick loss dom  ()p

Skivan fram behöver du inte byta, alla skivor blir sådana med tiden, inget du märker av.

Oavsett antal vikter så börjar den alltid driva vid samma varvtal, skillnaden blir hur snabbt den växlar ut.

Alla variatorer med rullvikter driver direkt och det kan inte påverkas, endast variatorer med fjäder i primären går att justera.

Jag kan tidigast få fram en koppling + trumma och muttrar till mitten av nästa vecka.
Betalar du i förskott kan jag få dom skickade direkt till dig, det är absolut snabbaste jag kan göra. Du har dom då onsdag senast.

MVH / benny
Titel: SV: Lera och trasig koppling....
Skrivet av: Pv544 skrivet 27 november 2009 kl. 13:42:40
Jag har mailat dig Benny!
Går bra att förskottsbetala, skriv i mailet pris och nummer så fixar jag det.

Vad tycker du om vikterna då?
Titel: SV: Lera och trasig koppling....
Skrivet av: T skrivet 27 november 2009 kl. 13:53:32
Jag har mailat tillbaka :)

Att vikterna är lite slitna spelar ingen roll.

/Benny
Titel: SV: Lera och trasig koppling....
Skrivet av: Pv544 skrivet 13 december 2009 kl. 10:55:23
Nu är maskinen äntligen ihopskruvad igen. Har dock bara småkört lite med kärra efter än. Så jag kan inte avgöra om det blev någon större skillnad.
Det var då lite lera/smuts inne vid variatorn. Och så hade jag endast 4 vikter i!

Men nu har jag nya grejer och så sitter det 4 orginal och 4 lättare vikter från Trech.
En bra hjulklapp till mig själv!

Titel: SV: Lera och trasig koppling....
Skrivet av: Pv544 skrivet 18 april 2010 kl. 23:21:10
Nu har jag kört en del med vedkärran, och det funkar. Men har nog nött på kopplingen lite. Jäkla skit att den ska vara så hög på backen!
Men jag hoppas det inte blir värre än att det luktade lite illa. Försöker ge på den med gasen i början så att kopplingen ska greppa bra. Kanske också kan vara remmen som slirar?

Jag har väldigt nära hem, så jag behöver ju egentligen inte lasta så tungt. Men ni vet hur det är, alltid någon stock till som ska läggas på.

Men nu har jag ju snart haft maskinen ett år, och jag är då riktigt glad att jag sålde motorcykeln och köpte den här istället. Visst saknar man väl lite brutal fart ibland, men nu kan man ju ha både nytta och nöje! Och roligt med två maskiner i familjen (tre med barnens). Snöskottningen i vinter var ett nöje!
Titel: SV: Lera och trasig koppling....
Skrivet av: buffelhorn skrivet 23 april 2010 kl. 17:04:01
Nu har jag kört en del med vedkärran, och det funkar. Men har nog nött på kopplingen lite. Jäkla skit att den ska vara så hög på backen!
Men jag hoppas det inte blir värre än att det luktade lite illa. Försöker ge på den med gasen i början så att kopplingen ska greppa bra. Kanske också kan vara remmen som slirar?

Jag har väldigt nära hem, så jag behöver ju egentligen inte lasta så tungt. Men ni vet hur det är, alltid någon stock till som ska läggas på.

Men nu har jag ju snart haft maskinen ett år, och jag är då riktigt glad att jag sålde motorcykeln och köpte den här istället. Visst saknar man väl lite brutal fart ibland, men nu kan man ju ha både nytta och nöje! Och roligt med två maskiner i familjen (tre med barnens). Snöskottningen i vinter var ett nöje!
Kul att du kan köra maskinen nu. :D Det skulle vara kul med en plog, men det kostar. :(
Titel: SV: Lera och trasig koppling....
Skrivet av: Pv544 skrivet 23 april 2010 kl. 17:19:42
Jag fick ju min plog med i köpet för en rätt bra peng. Men det är inte så dumt att ha ett blad, fast dom är ju inte gratis direkt.
Men man ser ju dom på blocket ibland till en rätt bra peng. Kan ju även funka från trädgårdstraktor om man nu ser ett sånt.
Skulle du vara sugen på att köpa ett nu till sommarpris så kanske du ska testa slänga ut en köpesannons (här eller på blocket), säkert någon som vill bli av med sitt. Till vintern är det ju lite mer konkurrens om plogarna.
Det är väl rätt många maskiner som säljs med plogpaket, men jag misstänker att många står i ett förråd året om.
Titel: SV: Lera och trasig koppling....
Skrivet av: rmkungen skrivet 24 april 2010 kl. 12:09:54
har man inte tummen mitt i röven så kan man ju smida ihop ett blad själv:)

http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=27912.0

såg ett blad på blocket för 1500:- men bara bladet då, men de va nytt:)
Titel: SV: Lera och trasig koppling....
Skrivet av: IceMannen skrivet 24 april 2010 kl. 12:52:07
Nu har jag kört en del med vedkärran, och det funkar. Men har nog nött på kopplingen lite. Jäkla skit att den ska vara så hög på backen!
Men jag hoppas det inte blir värre än att det luktade lite illa. Försöker ge på den med gasen i början så att kopplingen ska greppa bra. Kanske också kan vara remmen som slirar?

Jag har väldigt nära hem, så jag behöver ju egentligen inte lasta så tungt. Men ni vet hur det är, alltid någon stock till som ska läggas på.

Men nu har jag ju snart haft maskinen ett år, och jag är då riktigt glad att jag sålde motorcykeln och köpte den här istället. Visst saknar man väl lite brutal fart ibland, men nu kan man ju ha både nytta och nöje! Och roligt med två maskiner i familjen (tre med barnens). Snöskottningen i vinter var ett nöje!
Kul att du kan köra maskinen nu. :D Det skulle vara kul med en plog, men det kostar. :(

jag lyckades få tag på ett 600 rör son jag tog och skar ut  20 min av (120grader  :rtfm:)
de kostade inget, så att de går att göra en simpel lösning