ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: loosegoose skrivet 3 januari 2013 kl. 23:16:01

Titel: När välter en ATV?
Skrivet av: loosegoose skrivet 3 januari 2013 kl. 23:16:01
Finns det några tester gjorda på atv motsvarande älgtest på bilar?
Vilken modell välter lättast respektive svårast? Har ju naturlugtvis att göra med tyngdpunkt och bredd. Vore intressant om det finns några siffror på det för olika modeller.
Titel: SV: När välter en ATV?
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 3 januari 2013 kl. 23:19:51
Finns det några tester gjorda på atv motsvarande älgtest på bilar?
Vilken modell välter lättast respektive svårast? Har ju naturlugtvis att göra med tyngdpunkt och bredd. Vore intressant om det finns några siffror på det för olika modeller.

Det handlar så mycket om föraren så hade nog varit svårt att få fram ett rimligt resultat.

Sen finns det nog ingen som är så dum att göra dessa tester frivillgt pga. skaderisken  :lol:
Titel: SV: När välter en ATV?
Skrivet av: Thyrén skrivet 3 januari 2013 kl. 23:22:07
Sen beror det mycket på hur dämparna är ställd, hårt/mjukt, däck/däcktryck, inte breddad osv...
Och som sagt, föraren ()p
Titel: SV: När välter en ATV?
Skrivet av: loosegoose skrivet 3 januari 2013 kl. 23:38:14
Ok. :)

Skippa älgtest och förare då. Ställ hjulingen på ett tippande flak. När välter outlander och när välter x8 eller annan random atv (bashan badboy :lol: ) ? Nån mattematiker borde ju finnas här.
Titel: SV: När välter en ATV?
Skrivet av: Tictic skrivet 3 januari 2013 kl. 23:43:48
När det lutar för mycket.. ;)
Titel: SV: När välter en ATV?
Skrivet av: Hydro skrivet 4 januari 2013 kl. 00:04:28
Varför undras detta och vad gör ett stillastående test för nytta???

Det är ju g-kraften som pressar ett fordon förbi sin egna tyngdpunkt när man kör, och DET borde vara intressant... inte när det välter utan förare och stillastående.
En ATV har dessutom ofta terrängdäck, och dessa är ofta så dåligt anpassade för asfalt att de lätt sladdar/glider istället för ge grepp nog för en volt.
...men självklart välter en fyrhjuling betydligt tidigare än en bil/mc.


Och för att svara på din fråga, EXAKT, så välter ett fordon när fordonets egna tyngdpunkt hamnar utanför de yttersta stödpunkterna, vanligtvis däckens anläggning mot underlaget.
Dvs ett stillastående fordon.
 
Titel: SV: När välter en ATV?
Skrivet av: Thornado skrivet 4 januari 2013 kl. 00:08:34
Jag har skråat med min, så hjälmen skrapar i backen å inte lyckats tippa den åt sidan ändå .... Ganska imponerad över hur mycket man kan provocera maskinen (dvs i krypfart då). Dock så är det lättare att tippa bakåt har jag märkt  :D
Titel: SV: När välter en ATV?
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 4 januari 2013 kl. 00:11:58
Tyvärr kan man väl säga att de välter rätt så lätt, speciellt när man kör kan man bli överraskad av hur ranka dom är.
Dessutom är det ju farligt, rätt många har dött liggande under en vält ATV.
Men rent generellt håller jag med föregående skribenter, det är så många olika faktorer som avgör när de välter att det är mer eller mindre omöjligt att testa, annat än som du föreslår, stillastående på ett allt mer lutande flak.
Om jag får gissa så är det nog inte så stor skillnad, men man får väl anta att det har mycket att göra med markfrigången, ju högre markfrigång, desto högre tyngdpunkt, och desto fortare välter maskinen.


Lufttryck i däcken gör även det stor skillnad, med lågt tryck kommer de däck som bär upp större del av maskinens vikt att sjunka ihop av vikten, och då också göra så att lutningen ökar än mer än den skulle om du har hårdpumpade däck.


När jag skall ut på långturer på asfalt pumpar jag alltid hårdare för att få lite bättre väghållning i kurvorna, eller om jag av någon anledning tvingas väja för något.
När jag behöver framkomlighet så släpper jag på lufttrycket.
Titel: SV: När välter en ATV?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 4 januari 2013 kl. 10:11:54
Generellt sett så välter väl maskinen när maskin centrum passerar däckets centrum... Anläggningsytan...I teori.. Nä oftast välter den pga handhavande fel :)
Men också för att man gör en styr rörelse eller tillför ett rörelse moment...
Man kan ju faktiskt ställa den på sidan ganska brant innan den välter, dock utan förare och inget moment .
Titel: SV: När välter en ATV?
Skrivet av: loosegoose skrivet 4 januari 2013 kl. 10:32:45
När det lutar för mycket.. ;)
No shit Sherlock :)

Varför undras detta och vad gör ett stillastående test för nytta???

Det är ju g-kraften som pressar ett fordon förbi sin egna tyngdpunkt när man kör, och DET borde vara intressant... inte när det välter utan förare och stillastående.
En ATV har dessutom ofta terrängdäck, och dessa är ofta så dåligt anpassade för asfalt att de lätt sladdar/glider istället för ge grepp nog för en volt.
...men självklart välter en fyrhjuling betydligt tidigare än en bil/mc.


Och för att svara på din fråga, EXAKT, så välter ett fordon när fordonets egna tyngdpunkt hamnar utanför de yttersta stödpunkterna, vanligtvis däckens anläggning mot underlaget.
Dvs ett stillastående fordon.
 

Jag kör mycket i terräng och kuperat i krypfart och där är g-kraften inte SÅ relevant. Jag var med på ett test där människor fick sätta sig i en maskin/bil som tippar runt, där man fick gissa vilken grad bilen skulle välta. 80% gissade att den skulle välta mycket tidigare inkl mig själv.
Likadant med min Atv har jag varit uti skogen vid flera tillfällen och varit osäker på vad den klarar.
Jag är inte ute efter exakta svar men eftersom det är ett diskussionsforum ville jag ta upp det till diskussion.

Tyvärr kan man väl säga att de välter rätt så lätt, speciellt när man kör kan man bli överraskad av hur ranka dom är.
Dessutom är det ju farligt, rätt många har dött liggande under en vält ATV.
Men rent generellt håller jag med föregående skribenter, det är så många olika faktorer som avgör när de välter att det är mer eller mindre omöjligt att testa, annat än som du föreslår, stillastående på ett allt mer lutande flak.
Om jag får gissa så är det nog inte så stor skillnad, men man får väl anta att det har mycket att göra med markfrigången, ju högre markfrigång, desto högre tyngdpunkt, och desto fortare välter maskinen.


Lufttryck i däcken gör även det stor skillnad, med lågt tryck kommer de däck som bär upp större del av maskinens vikt att sjunka ihop av vikten, och då också göra så att lutningen ökar än mer än den skulle om du har hårdpumpade däck.


När jag skall ut på långturer på asfalt pumpar jag alltid hårdare för att få lite bättre väghållning i kurvorna, eller om jag av någon anledning tvingas väja för något.
När jag behöver framkomlighet så släpper jag på lufttrycket.

Bra tips med däcken. Men gör det verkligen skillnad i skogen?
Titel: SV: När välter en ATV?
Skrivet av: P-A78 skrivet 4 januari 2013 kl. 10:38:13
Hej

Apropå att välta någon som vet nåt störtbåge på atv har ju varit på tv om att dom skulle införa det men det blev tyst om det igen som hört något?.

M.V.H P-A78
Titel: SV: När välter en ATV?
Skrivet av: O_Jonsson skrivet 4 januari 2013 kl. 10:43:29
Jag var med på ett test där människor fick sätta sig i en maskin/bil som tippar runt, där man fick gissa vilken grad bilen skulle välta. 80% gissade att den skulle välta mycket tidigare inkl mig själv

Det brukar vara så. När det känns som om det ska tippa så är det långt kvar. Beroende lite på fordon, kännslan förstärks ju högre upp man sitter :)