Jag ver inte svaret på frågan så, men fjädern i sekundären kan ju skilja och kräva större vikter i premiären för att växla upp lika som Grizzlyn.Kanske greppar remmen bättre med tyngre vikter.(Spekulation)
Behövs inget varvtal för att greppa remmen så, eftersom den står i ständigt grepp. Allt står ju stilla eftet slungkopplingen på tomgång.Jag tänkte att variation får nypa hårdare för att få isär sekundären om fjädern är starkare och därmed greppa bättre..... Men den teorin faller när jag tänker en gång till.Det är ju vid start den påfrestas mest och då står ju variatorn stilla tills slungkopplingen drar igång det hela. Inget extra "nyp" då.Men dubbelt så tunga fjädrar med samma styrka på sekundärfjäder måste växla upp mycket tidigare. Låter skunt.Yamaha är för högt växlade, speciellt backen.Idiotiskt. Gör säkert 100km/h och det är ju bara heltok.50-60km/h skulle räcka och bli över.Har själv 2mm shims på min Grizzly 660 med orginalhjul, men den är för högt växlad ändå. Blev bättre dock.
Bra svar där! Jag får testa mig fram lite men spontant känns maskinen bäst på lågväxeln nu. Högväxeln känns onödigt hög eller saknar lite av syftet. Ska testa både lättare vikter och shims för lägre utväxling.