1
ATV-Projekt / SV: RST 685CC tvåtakt
« skrivet: 27 juni 2014 kl. 09:29:04 »
Hur frän som helst ju
Ställer mej i kön till filmvisning..
Ställer mej i kön till filmvisning..
Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till. 1
ATV-Projekt / SV: RST 685CC tvåtakt« skrivet: 27 juni 2014 kl. 09:29:04 »
Hur frän som helst ju
Ställer mej i kön till filmvisning.. 2
PGO / SV: hell-man's buggy (Kinroad Xintian XT150GK -05)« skrivet: 19 maj 2014 kl. 23:04:41 »
Klart du ska behålla den, finns ju ett klart behov här på forumet för en tråd om en buggy som spårar ur till 6-hjuls drift och annat möjligt och omöjligt
För de som ännu inte läst Dellortos förgasar guide tre gånger om kan jag meddela att den för oss motortokar motsvarar åtminstone både låg- och mellanstadie utbildning. Man bör alltså kunna den på sina fem fingrar Hur går den med trotteln i taket då? Är väl där tändsystemet sätts som störst på prov. Med ett trött system trots nytt stift kanske ett mindre elektrodavstånd kunde hjälpa lite 3
PGO / SV: hell-man's buggy (Kinroad Xintian XT150GK -05)« skrivet: 19 maj 2014 kl. 14:44:45 »
Hur f_n har man kunnat missa den här tråden?
Den gjorde iallafall min dag att plöja genom. Ett tips för framtida kulledsdilemman, kolla in vad som finns i Biltemas eller Mekonomens Mercedes-hyllor för de har den gängade typen av kulled du eftersökte tidigare. 4
ATV-Projekt / SV: TheJo - Sportsman 800 2014« skrivet: 19 maj 2014 kl. 08:26:52 »
Trevlig maskin du skaffat, gillar utseendet med lerinpackningen också
5
Barn Quad & andra ATV's / SV: I valet och kvalet mellan två maskiner« skrivet: 13 maj 2014 kl. 08:35:04 »
Jag skulle personligen välja Dinlin alla gånger.
Tvåtakts-motorn på den verkar vara en variant av Minarellis liggande motor som återfinns på en mängd scootrar vilket gör att eftermarknadsutbudet på motordelar är ENORMT. Brukar själv ta delar härifrån: http://www.scooter-attack.com/shop/#!/en/Yamaha/Jog-R-50-AC-air/ Startmotorn kostar bara några hundringar och är lätt att byta, så den skulle jag inte bekymra mej om så mycket. Sedan erbjuder tvåtaktarna några fördelar mot fyrtaktarna då den tidigare nämnda är i princip helt underhållsfri, har bättre gasrespons, är lättare, och har stort trimpotential om inte originaleffekten räcker till -vilket brukar komma emot i takt med att barnen växer. Avsaknaden av vridmoment på låga varv hos tvåtaktaren löser man enkelt genom att bestycka om variatorernas tillslagsvarvtal, växlingsvarvtal mm. En Atv i denna storlek behöver inte ha så hög topphastighet då det korta axelavståndet i regel gör den nervös i högre hastighter, fast till minarellimotorn finns andra utväxlingar att tillgå om Dinlins fart mot förmodan inte skulle räcka till. Grannen tröttnade på att meka deras Loncin och sålde den för att den allt som oftast behövde underhåll i någon form och som Pv544 skrev är det surt för barnen att stå och vänta medan pappa "ska bara.." innan de kan köra. Mina barn kör förvisso en gammal Dinli 50-kubikare från nångång på 90-talet, men den har varit ett under av driftsäkerhet förutom då mina egna modifieringar förstås Rent mekaniskt är det enda jag behövt göra på den under tre års hårt användande, att sätta en ny skruv av dom två som håller bromsoket på plats. Om tillgången på originaldelar känns osäker finns det snarlika delar på andra motsvarande maskiner som en normalhändig ändå kan få att passa. Kolla gärna projekttråden. 6
ATV-Projekt / SV: Dinli Dino 50 trimmad barn ATV + crosskart« skrivet: 6 maj 2014 kl. 07:29:39 »
Alldeles sant, rent hastighetsmässigt räcker det till
Det jag egentligen stör mej på är att det tar stopp vid givna varvtal. Måste dock korrigera mej själv efter att ha testat med några olika varvräknare verkar sanningen snarare vara lite på 14 000rpm som max. Får väl vikta på variatorn lite så den inte orkar upp till 14 000 Har inte hunnit tänka på nästa maskin ännu, grabben vill ha en KTM-cross -men jag tycker ändå att ett fordon med hjul i varje hörn är säkrare, isynnerhet som han kör en del ensam ute på gården. Dinlin kommer iaf. att behållas då tjejen också kör den ibland, samt att yngsta sonen som idag är 1½ snart ska få börja köra -kanske till hösten. Har ju Crosskart-projektet som somnat av lite och borde återupplivas, men jag känner att klivet från 69cc@~15hk på 70kg upp till 440cc@100hk på ca. 100kg är lite för stort för barnen ännu. Om motorn orkar på Crosskarten så kommer den dagsaktuella utväxlingen att ta den en liten bit över 200 km/h, och ärligt talat vet jag inte hur pass mycket jag kommer att kunna begränsa variator utväxlingarna. Förvisso går sekundären att släppa efter så den växlar för fort och således inte orkar upp i optimalt varvtal, men skulle inte vilja göra alltför stora ingrepp i primärvariatorn -typ utslagsstopp på viktarmarna då det med största sannolikhet kräver hål för infästningar som resulterar i en försvagad konstruktion. Eller så får man helt enkelt ha flera primärvariatorer och byta allt eftersom.. Oavsett om det blir en annan ATV eller ett hemmabygge i ATV-skepnad så kommer det att bli MED fjädring denna gång -och två-takt såklart Samt att turbo-tvåtakt lockar.. 7
ATV-Projekt / SV: Dinli Dino 50 trimmad barn ATV + crosskart« skrivet: 5 maj 2014 kl. 22:13:26 »
Så. Nu var det testat med annat luftfilter, utan luftfilter, andra CDI-boxar mm. men den orkar inte mera än ca. 16 200 rpm.
Lite svårt att se nåt exakt värde då allting skakar och vibrerar så in i h_lv__e Så jag drar alltså slutsatsen att gränsen är nådd för vad original tändningen klarar av. Innerrotor -vi får se.. 8
ATV-Projekt / SV: Dinli Dino 50 trimmad barn ATV + crosskart« skrivet: 5 maj 2014 kl. 11:59:53 »
Jo tvåtakt är roligt att pyssla med och betydligt mera komplicerat än vad många tror
Den går hyfsat bra, även med en vuxen förare. Dock har den en tendens att lyfta framhjulen när vikten på föraren/greppet på bakhjulen ökar. Jag var ute på en liten provtur i helgen och kom körandes i tio-femton knyck för att sen ge järnet -då slog den runt, så nu sitter man här med sjuk rygg och överväger wheelie bars 9
ATV-Projekt / SV: Dinli Dino 50 trimmad barn ATV + crosskart« skrivet: 5 maj 2014 kl. 07:59:23 »
Jahaja, här har det inte hänt nåt på ett tag fastän Dinlin körs så gott som dagligen nu när snön är borta.
Ingen ny ljuddämpare har blivit gjord ännu, men grabben har växt till sej lite såpass att jag ändrade variatorsbestyckningen så den numera växlar närmare maxeffekten. Har kommit så långt i felsökningen med varför den inte varvar ut, att jag är tämligen säker på att det är luftboxen som begränsar flödet -den får helt enkelt för lite luft. Tidigare kördes den med ett skumfilter direkt på förgasaren men det resulterade i ett fasligt brölande från insugssidan, därför hänger originalluftboxen där igen. Skall se hur man löser det på ett snyggt och effektivt sätt som inte genererar oljud Ett litet filmklipp från helgen: 10
Teknikforum / SV: Cdi fråga.« skrivet: 6 mars 2014 kl. 08:52:06 »
CDI:n skall passa till just din motor eller en i övrigt identisk, en del Kina-maskiner säljs med olika namn trots att maskinen är den samma -på dessa är den oftast samma sinsemellan.
Cylinderantal, tändkurvor, 2/4-takt mm. är faktorer som i övrigt påverkar. 11
Övrigt / SV: Extra handtag för barnen?« skrivet: 6 februari 2014 kl. 09:49:34 »
Jag tror en burkrem är i mjukaste laget att hålla i under inbromsning o.dyl.
De är ju konstruerade för dragande belastning och känns inte så stadiga i övriga led (upp/ner/framåt). Förvisso på snöskotern och enda bilden (dålig) jag hade, men där gjorde jag ett mycket enkelt styre av en rörbit och lite plåt som sitter med vingskruvar (för snabb demontering då man kör själv) i basplattan till det befintliga styret. Justerbart då barn växer fort, hantagsvärme gör att de inte fryser under längre turer 12
ATV-Projekt / SV: Pelle's Diesel« skrivet: 9 december 2013 kl. 21:45:23 »
Nice, man får lyfta på hatten
657 gäster, 1 användare (0 dold)
Users active in past minutes: perssan Flest online idag: 759. Flest online någonsin: 1767 (26 oktober 2023 kl. 02:28:12) |
|