ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: Micke_c skrivet 2 juni 2015 kl. 20:41:37

Titel: Köpråd Polaris Worker eller ATP
Skrivet av: Micke_c skrivet 2 juni 2015 kl. 20:41:37
Hej.

Efter massor av år som Suzuki Quadrunner -90 ägare, så börjar jag blicka mot nyare maskiner.
(Absolut inte kinamaskin)
Polaris har ofta lockande pris.
Jag tror att en ATP skulle matcha mina behov. Möjligen en Worker.

Jag har dock aldrig kört någon, eller ens kollat närmare på någon ännu, utan jag försöker läsa på lite innan.
Jag undrar några saker om Polaris generellt:
Budget är upp till 40,000kr.

Jag har försökt satt mig lite in i hur den "automatiska" 4x4 funkar. (Den är ju bara i vid behov när den är aktiverad, vad jag förstår)
Visst är det så att den slår den i om bakhjulen går fortare än framhjulen. För att hindra onödiga islag vid tex sväng, så drivs framhjulen något långsammare.
Då kan det ju inte bli motorbroms med 4x4. Eller är systemet så avancerat?
Även backen. Kopplar den ALLTID "magneterna" i naven i vid back, eller funkar automatiken då också?
Jag tycker att det verkar hemskt tillkrånglat för nåt så "enkelt" som 4wd.
Krånglar det ofta?
Det känns som om det finns potential för det.

Turfläget:
Vissa skriver "enhjulsďrift" men det måste väl menas bakhjulsdrift via differential? (Som tex en Volvo 740)
Då är alltså "vanliga körläget 2wd" med diffspärr i bak?

Är det verkligen bara plast i lasträckerna, eller ser det bara så ut, eller är det stål innuti?

Är det någon slungkoppling i premiärvariatorn, eller är det helt a'la snöskoter?

Jag har förstått att det är kraftigt byggda maskiner, men även solen har fläckar.
Finns det andra fällor och fel man ska ha ögonen öppna för?

Micke.
Titel: SV: Köpråd Polaris Worker eller ATP
Skrivet av: osla skrivet 2 juni 2015 kl. 21:46:46
kör själv polaris, och jag tycker fyrhjulsdriften är bland dom bästa, är så lite bakhjulen behöver slira innan den driver fram, kör man fast med 2wd och slår på 4wd så märks det inte i princip att bakhjulen slirat lite först. det bästa är ju att den driver direkt på alla 4 hjul, ingen öppen diff någonstans. känner en som även dom kör polaris, och kört iaf sen 96, då en magnum, som veddragare i 10 år, han böt rem just innan den såldes, eftersom han tyckte 10 år på samma rem fick räcka. efter det blev det en sportsman 500 x2 06:a, som även den går på samma rem än idag efter över 500 mil med timmervagn och bandsats. inga problem med 4wd:n på nån av dom hjulingarna. och inte heller på min tidigare sportsman 400 08
Titel: SV: Köpråd Polaris Worker eller ATP
Skrivet av: Beya skrivet 2 juni 2015 kl. 21:59:38
Har Polaris, samma system gäller på backen, när det slirar så hoppar AWDN I, På riktigt. Alla 4 hjulen driver!

Är mycket nöjd!
Titel: SV: Köpråd Polaris Worker eller ATP
Skrivet av: xantiac5 skrivet 3 juni 2015 kl. 00:16:41
Ja vi har 2 stycken Polaris 500, en sedan 1999 som gått snart 1000 mil och en från 2010 som gått 300 mil. Testat en del andra, men ingen går upp mot Polarisarna, speciellt hur enkelt och bra ATW:n fungerar på dem och problemfritt med motorer.
Titel: SV: Köpråd Polaris Worker eller ATP
Skrivet av: klxmicke skrivet 3 juni 2015 kl. 07:38:26
Ang backen och 4wd, så är det iaf på min 2014, att man måste hålla in override-knappen på styret för att få 4x4 (på backen alltså). Detta har polaris gjort som nån säkerhetsgrej, tycker det är lite märkligt när de t.ex inte har startspärr med växel i.

Fyrhjulsdriften är i övrigt helt outstanding, du märker inte ens när den kopplar i för det sker omedelbart vid minsta slirning. Vid lite högre farter på grusväg så kopplar den i lite lagom så man kan faktiskt leka ut rumpan lite i kurvorna!!
Titel: SV: Köpråd Polaris Worker eller ATP
Skrivet av: Jockegubben skrivet 3 juni 2015 kl. 10:50:07
Tjena.

Budget är upp till 40,000kr.
För 40k borde du ha råd med en sportsman 500cc eller större, det skulle jag satsat på.
Sålde min sportsman 500 -07 för ca 4 år sedan för 45k, så en liknande borde du kunna hitta för 40k utan större bekymmer.

Då kan det ju inte bli motorbroms med 4x4. Eller är systemet så avancerat?
Vissa nyare modeller har ADC, vilken innebär motorbroms på alla fyra hjul, men dom äldre har inte den funktionen.

Även backen. Kopplar den ALLTID "magneterna" i naven i vid back, eller funkar automatiken då också?
Lite osäker här, men vill minnas att dom äldre modellerna (worker t.ex) alltid har 4wd på backen. På dom nyare (sportsman t.ex) så måste du hålla inne override knappen för att aktivera 4wd samt full effekt på backväxeln.

Jag tycker att det verkar hemskt tillkrånglat för nåt så "enkelt" som 4wd.
Krånglar det ofta?
Det känns som om det finns potential för det.

Är du noga med service samt oljebyten så brukar det fungera bra.

Turfläget:
Vissa skriver "enhjulsďrift" men det måste väl menas bakhjulsdrift via differential? (Som tex en Volvo 740)
Då är alltså "vanliga körläget 2wd" med diffspärr i bak?

Korrekt.


Är det verkligen bara plast i lasträckerna, eller ser det bara så ut, eller är det stål innuti?
Osäker på hur det är på dom äldre, men t.ex sportsman har bara plast.
Är dock en tjock bakelit liknande plast som håller mycket bra.

Är det någon slungkoppling i premiärvariatorn, eller är det helt a'la snöskoter?
Polaris kör inte med någon koppling så det funkar precis som på en skoter.

Jag har förstått att det är kraftigt byggda maskiner, men även solen har fläckar.
Finns det andra fällor och fel man ska ha ögonen öppna för?

Rätt skottsäkra maskiner faktiskt, bara du servar och håller efter den.
Är inne på min andra polaris nu och har inte haft några större bekymmer förutom sådan som är självförvållat. 

Titel: SV: Köpråd Polaris Worker eller ATP
Skrivet av: osla skrivet 3 juni 2015 kl. 11:29:02
på min 14 behöver jag inte hålla in override knappen för 4wd på backen, däremot måste jag hålla in den för att det inte ska varvstoppa så tidigt. men på min tidigare så behövde jag det även för att få 4wd på backen. det som är största problemet är drivaxlar/knutarna, dom tål inte mycket till idiotkörning, men håller om man kör som folk, men finns kraftigare att byta till.

turf:en finns väl endast på lång modellerna (x2) har aldrig sett det på en kort modell oavsett motoralternativ
Titel: SV: Köpråd Polaris Worker eller ATP
Skrivet av: xantiac5 skrivet 3 juni 2015 kl. 13:48:25
Det är lika på vår 99:a som 2010 att man måste trycka in knappen för att få ATW vid backning. Det ska visst gå att bygla bort, men det har vi aldrig brytt oss om att göra.
Titel: SV: Köpråd Polaris Worker eller ATP
Skrivet av: Micke_c skrivet 3 juni 2015 kl. 19:18:39
Hej.

Tack för mycket utförliga svar.

Uppskattas.

Jag kör som folk. Jag är en "månskensbonde utan djur". Bor i en liten by, och familjen har en del skog. Det blir diverse trädgårds och lättare skogsarbeten, och nån "utflykt med omväg" då och då.
Jag drar inget timmer eftersom vi har ett par skogstraktorer.
Jag tycker att ATP verkar intressant med sitt flak. En 6wd är för klumpig.

Micke.
Titel: SV: Köpråd Polaris Worker eller ATP
Skrivet av: xantiac5 skrivet 3 juni 2015 kl. 20:15:16
Ja den 6 hjuliga testade jag, kändes klumpig i skogen. Måste säga att efter 16 år med Polaris ATV så blir jag fortfarande imponerad då det gäller framkomligheten. Drar fram älgar på en pulka ofta i besvärlig terräng, aldrig några problem.
Titel: SV: Köpråd Polaris Worker eller ATP
Skrivet av: Karlsson.98 skrivet 3 juni 2015 kl. 20:55:05
Detta har polaris gjort som nån säkerhetsgrej, tycker det är lite märkligt när de t.ex inte har startspärr med växel i.
Konstigt, det är startspärr med växel i på våra två 500 -13?  :hmmm:
Titel: SV: Köpråd Polaris Worker eller ATP
Skrivet av: osla skrivet 3 juni 2015 kl. 21:57:12
Konstigt, det är startspärr med växel i på våra två 500 -13?  :hmmm:

inte startspärr på min 800 års 14, och inte på förra 400 års 08 heller, bara hålla i bromsen så går det vrida igång med vilken växel som helst. även så på mina kompisars sportsmannar.

även sportsman x2 har ju flak, vet inte om det är den du menar eller om det finns en annan modell med flak utom 6x6. men x2 är riktigt duktig på att dra pga tyngre och längre hjulbas så den får ner kraften bättre i marken, däremot klumpig i skogen och hänger upp sig lättare pga längden
Titel: SV: Köpråd Polaris Worker eller ATP
Skrivet av: Karlsson.98 skrivet 3 juni 2015 kl. 22:26:41
Dock aldrig provat med bromsen i, kanske är likadant på våra.

Hur som helst så är jag väldigt nöjd med fyrhjulsdriften på Polaris. Lätt att koppla in och driver verkligen på alla fyra. :)
Titel: SV: Köpråd Polaris Worker eller ATP
Skrivet av: xantiac5 skrivet 4 juni 2015 kl. 00:02:55
Javisst, håll in bromshandtaget så går den att starta med växel i. ;D