ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: DanielYstad skrivet 31 juli 2013 kl. 02:08:50
-
Min fläkt startar inte. Jag märkte att den blev väldigt varm osv, så jag tänkte att ja provar system. jag körde ganska hårt i en timme och sen tvär stannade och min fläkt starta inte. Jag har kollat fläkten via batteri och då startar den. det måste vara något fel med kablarna men var ska jag börja rota
-
Låter som termostaten.
-
Kortslut kablarna in i tempgivaren.
Då ska fläkten starta. (Med tändning på)
Annars kan det vara allt från kabelbrått till nåt relä som hängt sig.
Bara följa kablarna ()p
-
Sitter ingen tempgivare på kylarn?
-
Nej, givaren sitter i toppen, min polare hade samma problem och det visade sig vara den stora styrboxen även kallad cdi av vissa. Ring honom Daniel, du fick numret av mig häromdagen. Hela hans hjuling mättes upp tills det konstaterades att det var just boxen. Han kan kanske guida dig igenom problemet()p
-
CDI kan omöjligt ha med fläkten att göra.
Styrbox ja. Men inte CDI
Googla vad en cdi är så förstår du.
-
Styrbox kan även vara ett relä ;)
-
Styrbox är ett häftigare namn på flera relän ;)
-
Styrbox är ett häftigare namn på flera relän ;)
Ja eller styrdon ;D
-
Bara en passus; 103 grader är starttemp för fläkten. Blir den varmare än så?
-
Jo, det blir varmare än så. Glykolen höjer kokpunkten till ca 108 °C. Och ett slutet kylsystem som är trycksatt har kokpunkten på 120 °C.
-
Jo, det blir varmare än så. Glykolen höjer kokpunkten till ca 108 °C. Och ett slutet kylsystem som är trycksatt har kokpunkten på 120 °C.
Så du vet hur varm hans raptor blir?
-
Temperatur vid så kallad normal körning ligger normalt på
85-90 °C på dom flrsta maskiner, bilar m.m. Börjar man sen gasa med Raptorn som jag antar att dom flesta gör med sin Raptor så stiger temperaturen ganska fort.
-
Fast det är inte riktigt sanningen.
Då dessa maskiner saknar termostat.
Kör du på landsväg kan mycket väl temperaturen vara 60grader
Rätta mig om jag har fel.
-
J*vla tomtenissar.
Raptorn har termostat. Den startar fläkten när vattnet är 103 grader. Det blir det aldrig vid lvgkörning även om man gasar fullt.
Det var ren info till ts att om hans fläkt inte gick kanske vattnet inte var varmt nog.
-
J*vla tomtenissar.
Raptorn har termostat. Den startar fläkten när vattnet är 103 grader. Det blir det aldrig vid lvgkörning även om man gasar fullt.
Det var ren info till ts att om hans fläkt inte gick kanske vattnet inte var varmt nog.
Nej skilj nu på temostat (den som släpper igenom vatten på en bil) Och en Tempgivare (som startar fläkten)
:whip:
-
Nej skilj nu på temostat (den som släpper igenom vatten på en bil) Och en Tempgivare (som startar fläkten)
:whip:
Förlåt då.
-
20 minuter på tomgång brukar få igång fläkten...
Vid körning går min aldrig :)
-06 har problem med relät bak under sadeln. Kontakterna är inte tillräckligt i tryckta från fabrik.
Men eftersom TS inte ger ett skit i information kan man väl bara gissa :whip:
-
Många bud nu !
Om du vill Daniel kan vi om jag nu får ihop min raptor tills på sön ha detta som ett litet ämne när vi passerar Ystad. Troligtvis följer en del väldigt kunniga med.
Får jag delarna som jag beställt imorgon som jag blivit lovad så är den ihop då. ()p
-
107 grader när min fläkt startar
Termosstat finns samt givare till fläkten
Startar aldrig vid landsvägskörning utan endast vid tomgång efter en längre tid
-
Var sitter termostaten? :hmmm:
-
Var sitter termostaten? :hmmm:
Höger baksida av toppen
-
...och tempgivaren?
-
...och tempgivaren?
Samma sida
-
Höger baksida av toppen
Jaha spännande!
Vad händer om den inte öppnar?
Jag lixom förstår inte inte syftet med den på en pressad enstånk, är det värt att gå i "arbetstemperatur" för att riskera vattenflödet stannar och kokar omg. ?
(Jag spekulerar)
Har aldrig stött på en termostat i småmotorer innan.
-
Dagens mopeder har ju termostater tillochmed
-
Dagens mopeder har ju termostater tillochmed
Vad är syftet?
Livslängd? Bränsleförbrukning?
-
Vad är syftet?
Livslängd? Bränsleförbrukning?
Så att motorerna kan komma upp i arbetastempratur snabbare. Der med sliter mindre på motorn. :)