ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Emil^ skrivet 7 augusti 2012 kl. 21:49:24

Titel: Vilken rem?
Skrivet av: Emil^ skrivet 7 augusti 2012 kl. 21:49:24
Känner att min originalrem börjar slira allt mer så jag funderar på att beställa en ny eftermarknads rem.

Vad tror ni om den här?
http://www.ebay.co.uk/itm/DAYCO-HP-HIGH-PERFORMANCE-BELT-CAN-AM-OUTLANDER-400-EFI-XT-2009-/390441141839?pt=Motorcycles_Parts_Accessories&hash=item5ae81b064f (http://www.ebay.co.uk/itm/DAYCO-HP-HIGH-PERFORMANCE-BELT-CAN-AM-OUTLANDER-400-EFI-XT-2009-/390441141839?pt=Motorcycles_Parts_Accessories&hash=item5ae81b064f)

Ser att det står EFI XT efter den här och årsmodell 2009, sen finns det bara 400 och sen en 400 H.O vilket jag inte fattar vad som skiljer sig.
Spelar det någon roll vilken jag väljer då? Står även olika årsmodeller på dom.

Eller har ni något förslag på bättre remmar än dom där, som helst finns i sverige?  :)
Titel: SV: Vilken rem?
Skrivet av: Tripod skrivet 7 augusti 2012 kl. 22:02:41
Vad säger du?! Slirar remmen redan??  ???
Titel: SV: Vilken rem?
Skrivet av: Emil^ skrivet 7 augusti 2012 kl. 22:06:30
Vad säger du?! Slirar remmen redan??  ???

Jepp, märker att jag tappat effekt vid accelerering, samma vid ett visst varvtal  :-\
Titel: SV: Vilken rem?
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 7 augusti 2012 kl. 22:14:07
Börja med att öppna kåpan och rengör remhjulen med lite t-röd eller liknande. Och då ser du ju samtidigt om du har onormalt mycket remdamm i kåpan. Kolla om det är samma rem på 400 och 800 så har jag ett par nästan nya org.remmar till 800 liggandes. Du kan få den för en symbolisk summa.
Titel: SV: Vilken rem?
Skrivet av: Tripod skrivet 7 augusti 2012 kl. 22:19:10
Du måste ju ha bränt remmen, maskinen är ju ny och du kör ju som det verkar väldigt försiktigt. Dom jag känner som kör Can-Am kör mycket hårdare än du gör och har bytt rem 0 eller 1 gång. På 3-4 år och många körtimmar.
Titel: SV: Vilken rem?
Skrivet av: Emil^ skrivet 7 augusti 2012 kl. 22:25:06
Du måste ju ha bränt remmen, maskinen är ju ny och du kör ju som det verkar väldigt försiktigt. Dom jag känner som kör Can-Am kör mycket hårdare än du gör och har bytt rem 0 eller 1 gång. På 3-4 år och många körtimmar.

Jaha okej, kanske jag gjort det när jag lekt i sanden med högväxeln.
Titel: SV: Vilken rem?
Skrivet av: Emil^ skrivet 7 augusti 2012 kl. 23:16:21
Börja med att öppna kåpan och rengör remhjulen med lite t-röd eller liknande. Och då ser du ju samtidigt om du har onormalt mycket remdamm i kåpan. Kolla om det är samma rem på 400 och 800 så har jag ett par nästan nya org.remmar till 800 liggandes. Du kan få den för en symbolisk summa.

Ska ta och göra det!  ()p
Hur bra fungerar remspray som jag sett finns å köpa i affärer till variatorremmar?
Titel: SV: Vilken rem?
Skrivet av: WoX skrivet 7 augusti 2012 kl. 23:19:01
Lätt att bränna rem om man använder högväxeln fel.  Själv använder jag bara högväxeln vid transportsträckor å dyligt.   ()p

Men man lär så länge man lever   :headbang:
Titel: SV: Vilken rem?
Skrivet av: tobbe77s skrivet 10 augusti 2012 kl. 16:52:35
Läst på forum att nya orginal remmen, tror det va tillverkning 2011 och framåt är värdelös, jämför man den med gamla remmen så går det tydligen o vrida nya remmen åt sidorna pga att materialet är mycket mjukare. Jag köpte en carlilse hypermax rem för halva priset från trech, vet ej hur bra en ny orginal rem är, men är riktigt nöjd med min rem än så länge, är mycket bra grepp och går ej att böja lätt i sidled
Titel: SV: Vilken rem?
Skrivet av: Emil^ skrivet 22 augusti 2012 kl. 20:57:28
Nu har jag bränt min rem, märker att den hugger fast i ungefär 60kmh och jag tog mig inte ens upp för sandbanken idag.
Finns det risk att kopplingen också blir nött när jag kör såhär eller är det bara remmen som tar skada?
Titel: SV: Vilken rem?
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 22 augusti 2012 kl. 21:02:09
Nu har jag bränt min rem, märker att den hugger fast i ungefär 60kmh och jag tog mig inte ens upp för sandbanken idag.
Finns det risk att kopplingen också blir nött när jag kör såhär eller är det bara remmen som tar skada?

Jag svarar utan veta 100. Remmen är förstärkt med "rep" dvs ej stål. Så det finns inget som kan repa eller skada variatorn.
Därimot bör du byta remmen innan den brister och med lite otur slår sönder något.
Titel: SV: Vilken rem?
Skrivet av: Emil^ skrivet 23 augusti 2012 kl. 19:25:51
Var tvungen att åka idag och köpa en ny original rem, 750:- gick den på.
Så nu är den på plats, visst ska man köra in den ganska försiktigt?
Brukar det synas tydligt på remmarna om dom är nötta?
Titel: SV: Vilken rem?
Skrivet av: Grönis skrivet 23 augusti 2012 kl. 19:45:52
slirar remmen kan du ha oturen att göra spår i varatorerna, enda sättet att se om en rem är sliten är att mäta, leta upp en vekrstadshandbok till 400:an och kolla vad som står där.

Remmen kan explodera när som hellst oavsett om den är ny eller gammal.

När den sliter ner variator kollas det för en "midja" Det man får göra då är att man får putsa bort den OM den inte är för djup då är det kört och då får man skaffa en ny helt enkelt.

Om en maskin käkat ovanligt mycket remmar får man kolla så variatorerna är linjerade, kan behöva skimsas om tex.
Man kan även få problem om man kör variatorkitt som inte är anpassat för däcken/maskinen, då är det remmen som får ta stryket.
Titel: SV: Vilken rem?
Skrivet av: Emil^ skrivet 23 augusti 2012 kl. 21:08:37
slirar remmen kan du ha oturen att göra spår i varatorerna, enda sättet att se om en rem är sliten är att mäta, leta upp en vekrstadshandbok till 400:an och kolla vad som står där.

Remmen kan explodera när som hellst oavsett om den är ny eller gammal.

När den sliter ner variator kollas det för en "midja" Det man får göra då är att man får putsa bort den OM den inte är för djup då är det kört och då får man skaffa en ny helt enkelt.

Om en maskin käkat ovanligt mycket remmar får man kolla så variatorerna är linjerade, kan behöva skimsas om tex.
Man kan även få problem om man kör variatorkitt som inte är anpassat för däcken/maskinen, då är det remmen som får ta stryket.

Kollade inte så noga skivorna om det det spår i dom, men dom verkade då rätt så blanka iaf.
Märker man när man kör om det är spår i dom isf?

Kör med original däcken, orsaken till att jag fick byta rem är för att jag körde i sand med högväxeln, vilket då måste ha slitit ut den ganska snabbt.
Den fick inte heller så bra inkörning den förra remmen när maskinen var ny eftersom jag inte visste om att även den skulle köras in.
Titel: SV: Vilken rem?
Skrivet av: Emil^ skrivet 24 augusti 2012 kl. 16:45:48
Har nu kört 5 mil med maskinen.
Jag provade ge full gas och uppe i 90km/h så kände jag att den slutade accelerera och det högg som till lite så fortsatte den..
Så har jag då orsakat spår i skivorna?  :-\
Titel: SV: Vilken rem?
Skrivet av: Pv544 skrivet 24 augusti 2012 kl. 18:21:04
Har nu kört 5 mil med maskinen.
Jag provade ge full gas och uppe i 90km/h så kände jag att den slutade accelerera och det högg som till lite så fortsatte den..
Så har jag då orsakat spår i skivorna?  :-\

Det är inte varvstoppet du varit och nosat på då?

Spår i skivorna får du nog i "början" inte där remmen ligger i maxfart.
Titel: SV: Vilken rem?
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 24 augusti 2012 kl. 18:31:41
Har nu kört 5 mil med maskinen.
Jag provade ge full gas och uppe i 90km/h så kände jag att den slutade accelerera och det högg som till lite så fortsatte den..
Så har jag då orsakat spår i skivorna?  :-\

Spår i skivorna ser och känner du.
Titel: SV: Vilken rem?
Skrivet av: Emil^ skrivet 24 augusti 2012 kl. 19:10:22
Det är inte varvstoppet du varit och nosat på då?

Spår i skivorna får du nog i "början" inte där remmen ligger i maxfart.

Vilket varvtal går varvstoppet i?
Titel: SV: Vilken rem?
Skrivet av: Mackan2 skrivet 29 augusti 2012 kl. 19:42:26
Vilket varvtal går varvstoppet i?

Hej, testa lite fort utan någon växel i ;) Det där hugget vid 90km/h som du beskrev tidigare har jag också och min rem är slut och har nästan gått av från insidan på ett ställe, min har gått 1150 mil på troligtvis samma rem.
Titel: SV: Vilken rem?
Skrivet av: Emil^ skrivet 25 september 2012 kl. 18:28:39
Oj, har glömt bort denna tråden.
Har haft upp den och dragit med fingret på variatorskivan så kände jag att det var små spår på vissa ställen  :banghead:
Titel: SV: Vilken rem?
Skrivet av: Mackan2 skrivet 29 september 2012 kl. 15:44:31
Oj, har glömt bort denna tråden.
Har haft upp den och dragit med fingret på variatorskivan så kände jag att det var små spår på vissa ställen  :banghead:

Ok, det är bara fram med svarven eller slipmaskinen å jämna till där det känns ojämnt ;)