ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: petrooger skrivet 24 november 2013 kl. 11:02:28
-
hej , undrar om det e nån som monterat ett polaris big bore kit på en dinli 450., OCH använt ORGINAL TOPPEN? Läst massor men, en del säger att man måste ha en 500 topp osv, så jag , o säkert flera vore tacksamma om nån kunde bringa lite klarhet i ämnet.
Eller ett annat sätt o se på det , är det identiskt lika toppar på Subaru 450 o 500 motorerna?
mycket tacksam för svar
-
;D kom igen nu, nån måste ju veta hur det ligger till
-
Polaris 500 cylle ska ju passa rakt på så vore lustigt om inte bigbore gör det.
Och det skulle strula är det väl för att det blir högre komp än uträknat. Men den kan man ju lösa med dubbla eller grövre toppackning.
-
Cyl är ju inte problemet här, skulle det vara ngt är det att borrdiam på cyl är ju större. Dvs att ökar man cyl diam så minskas ju ytan som tätar mot tipplocket ,tex mellan kylkanalerna in till förbränningsrummet.
Goggla fram borrdiam på 500 vs 450 och mät på toppen om det är möjligt att få det tätt där
-
Jag har också funderat på att beställa ett big bore kit till min maskin genom en bekant i USA. Enligt uppgift från tillverkaren så använder man originaltoppen om man har Predatorn med 500cc motor. Ger förvisso högre kompressionsförhållande men originaltoppen ska fungera. Nu har Predatorn lägre kompressionsförhållande än vad Dinli 450 har så jag tror inte det fungerar rakt av med toppen.
Dinli 450, har om jag tänker rätt, inte exakt samma topp utan en med ett något mindre förränningsrum. Lite snabb huvudräkning ger ett kompressionsförhållandet ökar till över 14:1. Jag kanske tänker fel så rätta mig gärna
Dinli 450 11,6:1, stroke 64,6 bore 94,0
Predator 500 10,8:1, stroke 64,6 bore 99,2
Big bore 560 12,5:1, stroke 64,6 bore 105
-
jag tänker som såhär.
om röda markeringen är orginalcyl anliggning mot toppen och den gula markeringen en bigbore. blir det inte lite knas då? sen förändras ju naturligvis kompförhållandet med men det kanske går att ordna med tex lågkompkolv.
-
Svårt att avgöra på en bild som inte är skalenlig hur packningen hamnar. Cylindern är samma på båda motorerna och då bör även kylkanaler och utrymmet för kamkedjan vara exakt lika. Det skiljer i storleken på förbränningsrummet på så sätt att Dinlins är mindre men kanalerna ser iaf ut att vara lika
-
det lilla ja lyckats läsa mig till är att det ska gå att använda dinlins orginal topp med det krävs lite bearbetning av kolven om man ska montera big bore cylindern på dinli motorn + shimsning av cylinderfoten ca 2,2 mm !kyl kannalerna är inte problemet va ja kan förstå ! :headbang:
-
Frågan är om man verkligen behöver bearbeta kolven om man lyfter hela cylindern med ett mellanlägg?
Man kanske skulle gå på 600cc kitet istället :headbang:
-
Vågar ni göra så stor modifiering utan förstärkt vevparti?
-
mycket tacksam för inputen, det börjar klarna lite, i alla fall , hade hoppats på att några
forum medlemmar som monterat kitet redan skulle bidra lite också, men det kanske kommer. Helt klart e nog att det funkar med orginaltoppen, läs 450, men att få till squisshöjden (ev felstavat) å där med lämligt komp osv, e jag inte kapabel till, men det kan ev va värt o lämna bort det till en motorbyggare
-
mycket tacksam för inputen, det börjar klarna lite, i alla fall , hade hoppats på att några
forum medlemmar som monterat kitet redan skulle bidra lite också, men det kanske kommer. Helt klart e nog att det funkar med orginaltoppen, läs 450, men att få till squisshöjden (ev felstavat) å där med lämligt komp osv, e jag inte kapabel till, men det kan ev va värt o lämna bort det till en motorbyggare
Lämna till en motorbyggare?
Jag tror det blir billigare att byta maskin om du inte är väldigt fäst i den du har ;)
Räkna med 1000;- timmen MINST
-
hahah ja ja gillar min dinli, allt behöver inte alltid va logiskt o riktigt, livet bli tråkigt då, å så e den ju så djävla snygg ju ;)
-
Vågar ni göra så stor modifiering utan förstärkt vevparti?
Både jag och nej. Så länge som det går att hålla kompressionsförhållandet på en rimlig nivå bör det inte vara något större problem. Gäller kanske att kolla att vevpartiet är lika jämfört med Predator där dom uppgraderar från 500 till 560 eller 600 med samma vevparti.
Möjligen skulle man kanske jaga rätt på en topp från en Predator för att öka chanserna att allt ska fungera med kompressionsförhållande, squishband etc.
-
En granne till mig hade monterat big bore på en 450 nånstans runt 06-07 modell om jag fattade rätt. Enligt honom var det bolt-on och busenkelt, men han tyckte samtidigt att ett kvaddat oljetråg på en BMW cykel var något man "fixade på turen" MAO hade han mer talang än han ville erkänna på det mekaniska
-
En granne till mig hade monterat big bore på en 450 nånstans runt 06-07 modell om jag fattade rätt. Enligt honom var det bolt-on och busenkelt, men han tyckte samtidigt att ett kvaddat oljetråg på en BMW cykel var något man "fixade på turen" MAO hade han mer talang än han ville erkänna på det mekaniska
Att montera ett bigbore kit den är inget problem utan det är de små detaljerna som kompression, squishband etc som kan ställa till det.
Jag tror t.ex att man inte bör höja kompressionen utan snarare sänka den för att inte öka belastningen på vevaxeln. Följden kan ju då bli att squishbandet förändras och vilka följder det medför för effekt och gång på maskinen.
-
När jag och en polare trimmade en Dinli kom vi fram till följande
Mindre ventiler i Dinli än i Polaris
I övrigt samma topp
Vi fräste in polaris ventiler i Dinli toppen för att få större
-
Kommer du ihåg hur mkt det skiljer på ventilerna?
-
Nej tyvärr kommer jag inte ihåg det
Men är du intresserad så finns motorn kvar komplett med portad topp av Trydvall i fd mc express piteå
och bytt vevstake till race stake från usa kommer inte ihåg vad den hette
om du är intresserad pm så får du telenr till killen som äger motorn
Den har inte gått många timmar då den var till en crosskart och när vi var klar med motorn så ändrades reglementet
tror även att tändbox mm är kvar
-
Ok, jag var mest nyfiken på hur stora ventiler det skulle gå att stoppa i, det är ju inte jättemycket plats kvar men många bäckar små..