1
CF Moto / SV: Nya gladiator
« skrivet: 23 oktober 2008 kl. 15:58:24 »
Jag har den inte, och precis du tvekar jag om man verkligen får så många fördelar jämfört med CF-Moto 500 även om man såklart alltid vill byta till det senaste
Uppenbara fördelar som jag ser det är ju EFI, särskilt när man bara ska flytta runt lite grejor och köra en kort stund, då hinner inte min CF 500 bli varm och den är ju rätt tjurig med tomgången och kräver lite omstarter i början. EFI torde ju också borga för lägre bränsleförbrukning.
Enligt uppgift ska Gladiatorn ha riktigt bra svängradie, det saknas ju ordentlig på CF 500, riktigt irriterande när jag i trånga utrymmen skall vända med mitt ATV Boggiesläp!
Hydrauliska självjusterande ventillyftare ser jag i långa loppet som en stor fördel, torde ju i princip bara vara att byta olja och filter inom överskådlig framtid. Fattar inte varför inte allla ATV har det 2008? Även de sk. "Kvalitets"märkena saknar väl detta vad jag vet?
Differential på bakaxel är väl Cectek ensamma om också, borde borga för mindre däckslitage, inte minst när man sitter och nöter asfalt. Borde även vara skonsammare när man kör på mjuka, känsliga underlag.
Gladiatorn har på papperet högre dragvikt, dock har jag många gånger dragit över dubbla dragvikten med min CF 500 utan att ha märkt några problem av detta hittills.
Tänkbara nackdelar som jag tycker är att bagageräckena fram och bak ser små ut och har få fästpunkter. Känns som den är tänkt för mer "Terräng/lek" än hårt arbete med betongsäckar på räckena etc.
Det innovativa växelvredet har jag fått info om går med wire, trodde det var elektroniskt men icke och på några ställen har jag läst att det kan vara tjurigt att byta växlar på Gladiatorn. Sånt kan jag bli galen på. Nu är väl de exemplar som finns i sverige nu från första sändningen kan man tänka, det kommer säkert putsas och fixas på detaljerna på denna nya modell framöver.
Update: hittade denna video på "Tuben", verkar ju bekräfta att den är tjurig att växla....
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=isk2L0DDcLg[/youtube]
För min del tror jag att jag avvaktar lite och inväntar första "Servicepacket" till maskinen då den är så pass ny.
Uppenbara fördelar som jag ser det är ju EFI, särskilt när man bara ska flytta runt lite grejor och köra en kort stund, då hinner inte min CF 500 bli varm och den är ju rätt tjurig med tomgången och kräver lite omstarter i början. EFI torde ju också borga för lägre bränsleförbrukning.
Enligt uppgift ska Gladiatorn ha riktigt bra svängradie, det saknas ju ordentlig på CF 500, riktigt irriterande när jag i trånga utrymmen skall vända med mitt ATV Boggiesläp!
Hydrauliska självjusterande ventillyftare ser jag i långa loppet som en stor fördel, torde ju i princip bara vara att byta olja och filter inom överskådlig framtid. Fattar inte varför inte allla ATV har det 2008? Även de sk. "Kvalitets"märkena saknar väl detta vad jag vet?
Differential på bakaxel är väl Cectek ensamma om också, borde borga för mindre däckslitage, inte minst när man sitter och nöter asfalt. Borde även vara skonsammare när man kör på mjuka, känsliga underlag.
Gladiatorn har på papperet högre dragvikt, dock har jag många gånger dragit över dubbla dragvikten med min CF 500 utan att ha märkt några problem av detta hittills.
Tänkbara nackdelar som jag tycker är att bagageräckena fram och bak ser små ut och har få fästpunkter. Känns som den är tänkt för mer "Terräng/lek" än hårt arbete med betongsäckar på räckena etc.
Det innovativa växelvredet har jag fått info om går med wire, trodde det var elektroniskt men icke och på några ställen har jag läst att det kan vara tjurigt att byta växlar på Gladiatorn. Sånt kan jag bli galen på. Nu är väl de exemplar som finns i sverige nu från första sändningen kan man tänka, det kommer säkert putsas och fixas på detaljerna på denna nya modell framöver.
Update: hittade denna video på "Tuben", verkar ju bekräfta att den är tjurig att växla....
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=isk2L0DDcLg[/youtube]
För min del tror jag att jag avvaktar lite och inväntar första "Servicepacket" till maskinen då den är så pass ny.