ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Nicki skrivet 5 juli 2008 kl. 17:13:44
-
Halloj någon som haft detta ,, sne bakre kardan ,, för mig är det andra gången och nu vill inte brp ta det på garanti,,, dom menar att det har uppkommit i vårdslöskörning ,, men e det möjligt att böja en kardan bara genom körning ,,hjälp mig ,,,,,
-
Med tanke på din bild så har du ju rätt så feta däck på...
Du tror inte att det kan bero på att fälgarna breddar förmycket....
Hjullagret skall ligga i centrum på fälgen...
det kanske bryter förmycket när du svängar
Axlarna bak är ju stumma i drivningen så det känner nog på om man har för breda däck
-
Men ska det påverka kardanaxeln då.
Eller är det drivaxlarna du menar mam?
-
Det är inte många ATV där hjullagret ligger i mitten på fälgen, Outlander/Renegade har inte 0 offset.
Tror inte jag har hört något fall där kardan har gett sig före drivaxlarna...
//L
-
Kan det inte vara så att det är så pass stort rullmotstånd med dom hjulen och så pass stark motor så du vrider kardanen av den anledningen?
-
dom hjulen är körda 10 mil ,,, och det är andra gången detta händer ,,,
har kört till 98% orginalhjul
-
Det måste ju bara vara ett garantiärende. Hur gör man annars för att dra kardanen sne. Sitter bakre växelklumpen snedmonterad på nåt vis så det blir snedbelastning på kardanen? Tycker absolut du skall kräva att få ut den på garantin.
-
HEJ JA TYCKER DU SKA TA KO PÅ DETTA I STÄLLET DÅ
ELLER GÅ LÄNGER PÅ DETTA ME DÅ TILL HÖGRE INSTASTER
-
kansje du skulle levera den inn til åf och få dem at teste den. Da vil dem jo se at det skjer igjen. I allefall om det bare er 10 mil siden. For med 10 nye mil vil det vel skje igjen.
-
Jag bara funderade.... det kan ju bero på nästan vad som helst....
Bytte dom knuten när dom bytte kardan??
Sitter motorn monterad rakt från fabrik??
Sitter bakre diffklumpen rätt från fabrik??
Sitter Broms skivan och bromsoket rätt från fabrik??
I vilket fall som helst så borde ÅF ta sitt ansvar och hjälpa dig att få till det så garantin står för det.
Ring till BRP i Finland det har jag gjort tidigare dom pratar svenska.
Tel:+358163208111
-
Hallå. Min kompis har kört kardan sne på sin outlander .. Men den vart krokig pga variatorremmen gick åt skogen i ca 80 kmh och lindade in sig så att hjulen låste sig ..
Har du något pris på kardan ?!
-
Pirken ,, här i GBG har vi ett företag som heter Spalding som är experter på Kardan mm dom fixar det billigt ,,,
-
Den kostar 4024,89 ink M . Då är det hela kardan med drivknutar
www.nivado.com
-
Drive Axle Ass'Y Includes 1 To 9
2 Fix Joint (SKU:705500371) 1 $57.14 ea
3 Unit Pack Kit (SKU:703000022) 2 $108.89 ea
4 Sliding Joint (SKU:705500528) 1 $57.14 ea
5 Rubber Boot Kit Includes 5 To 7 (SKU:703500255) 1 $9.66 ea
6 Oetiker Clamp (SKU:293650138) 1 $2.82 ea
7 Collar (superceed: 703500255) (SKU:705400148) 1 $9.66 ea
8 Disc Joint (SKU:705500526) 1 $89.99 ea
9 Grease Fitting (SKU:705500841) 2 $3.14 ea
-
Nu idag fick jag ett samtal från en ÅF och han sa BRP vill inte prata med mig , utan allt snack ska gå via ÅF dom vill inte ta min kardan på garanti
vad ska jag göra nu???
-
TA EN YXA... EN STOR JÄ.... OCH KLYV DISKEN HOS ÅF.... :twisted:
Nä du måste ta ett snack med dom och be dom hjälpa dig att ta reda på vad det beror på att den blir sne...
dom måste ju undersöka vad felet är annars får du ringa konsument verket en maskin för över 100 000:- måste man ju kunna kolla upp om det är något fel på...
När ni vet vad som är fel varför den blir sne så kanske det går på garantin
i allafall... :roll:
Lycka till
-
Nu idag fick jag ett samtal från en ÅF och han sa BRP vill inte prata med mig , utan allt snack ska gå via ÅF dom vill inte ta min kardan på garanti
vad ska jag göra nu???
Ännu en krake som inte vet hur man ska bära sig åt med garanti ärende,jag har själv tappat hoppet om att få hjälp med min variator som låter som ett sked solo, sista utvägen är ju att mordhota åf(va de nu skulle hjälpa) och det gör inte jag. är bara besviken att jag väljde can am.
-
Nu idag fick jag ett samtal från en ÅF och han sa BRP vill inte prata med mig , utan allt snack ska gå via ÅF dom vill inte ta min kardan på garanti
vad ska jag göra nu???
Ännu en krake....
... är bara besviken att jag väljde can am.
Skitt, jag som just beställt en Renegade X. Delvis för att du mf var så nöjd med produkten. Vart lite sugen på den nya Honda 700 innan jag bestämde mig. Men samtidig rörstår jag generalagenten. Har man skälv skruvat på grejerna och bytt saker mot icke original så faller garantin bort för just de delar som möjligtvis kan påverkas. Men jag hoppas du fick ett måndags ex och min är mycket bättre, samtidigt önskar jag dig lycka till med din maskin. Ok det är surt men det kan väl max kosta tio lock att fixa?
-
Jag är nöjd i alla fall. Man kan inte begära att dom ska tåla tokhård belastning. Nu vet jag ju inte hur ni kör, men det enda jag fått åtgärdat är en felaktig hastighetsmätere samt knirr i baksvingen.
Men så kanske jag kör som en kärring också, vem vet. :lol:
Kör man hårt med stora däck, så tar det på grejorna, det bara är så.
-
Nu har jag snackat med en Kardanexpert i gbg Spalding heter dom, dom hävdar att man kan inte böja kardan om man inte slår i den eller bankar på den , av ren körning går det inte att bäöja den ,, men han menar oxå att motor och bakaxel ligger för nära och att kardan botnar i sin dämpning och då blir kardan böjd,
men BRP har bestämt sig att det går inte på garanti, dom hävdar vårdslös körning,, så jag får betala en ny kardan och sedan får jag svava den få att göra kardanen lite mindre för att inte råka ut för det igen ,,
Aldrig mer en can am,,,
-
Jag har precis som Gurra bara åtgärdat "knirk + glapp" i torsionsarmen i bakswingen. Detta har jag fått göra själv då min ÅF vägrar att röra min maskin överhuvudtaget efter att han säger sig VETA att jag tagit bort HK-spärren.
Hursomhaver.... Om du inte redan har gjort det: Kontakta ARN (Allmänna reklamationsnämnden). Ge dem även "Kardanexpertens" utlåtande så att de har papper på att du omöjligen kan ha böjt kardan genom att köra vårdslöst, såtillvida du verkligen inte har lyckats stöta i kardan med en sten eller dyl. (hur det nu skulle kunna gå till). Vad jag vet så kostar det inget att be ARN om hjälp så du har inget att förlora.
http://www.arn.se/
Hoppas att det löser sig för dig.
-
Jag har precis som Gurra bara åtgärdat "knirk + glapp" i torsionsarmen i bakswingen. Detta har jag fått göra själv då min ÅF vägrar att röra min maskin överhuvudtaget efter att han säger sig VETA att jag tagit bort HK-spärren.
Det var en löjlig Åf, åk till nån annan och serva. Du får ju serva
hos vem som helst som är certifierad på Can-am.
-
MAM, inte har du väl sådär breda sulor på hojjen?? Om det är så, så kanske det kan hända konstiga saker med drivningen/hjulupphängningen. Vet bara att om du köpt en Volvo V70 & kommit in med det däckstuket och varit förbannad på att en drivaxel blivit sne, eller hjullager slut, så hade du nog inte fått jättemycket gehör för det.
MEN, om du inte har dessa, kör som man "ska" med en vägreggad maskin, följer trafikregler å bla bla & det fortfarande slutar med en krokig axel då är det ju tragiskt.
Hoppas att det löser sig hur som helst, vi är ju på ditt lag! :D
-
Jag är nöjd i alla fall. Man kan inte begära att dom ska tåla tokhård belastning. Nu vet jag ju inte hur ni kör, men det enda jag fått åtgärdat är en felaktig hastighetsmätere samt knirr i baksvingen.
Men så kanske jag kör som en kärring också, vem vet. :lol:
Kör man hårt med stora däck, så tar det på grejorna, det bara är så.
Får man fråga hur man åtgärdar knirret i baksvingen? har det felet på min med och det är lite iriterande.
-
Jag är nöjd i alla fall. Man kan inte begära att dom ska tåla tokhård belastning. Nu vet jag ju inte hur ni kör, men det enda jag fått åtgärdat är en felaktig hastighetsmätere samt knirr i baksvingen.
Men så kanske jag kör som en kärring också, vem vet. :lol:
Kör man hårt med stora däck, så tar det på grejorna, det bara är så.
Får man fråga hur man åtgärdar knirret i baksvingen? har det felet på min med och det är lite iriterande.
...plockar isär hela torsions-arms huset... mina splines (vad det nu heter på svenska) var av ngn outgrundlig anledning fastsatt med loctite... mycket våld, värme och vilja senare så fick jag loss skiten... smörj in hela axeln i ett lager fett (jag tog samma fett som till smörjnipplarna) skruva ihop allt igen... var noga med att dra med de moment som står i verkstadshandboken, annars så riskerar du att knäcka torsions-huset som armarna till bakaxeln är fästa i.
totalt tog det ca tre timmar att göra... se till att du har nya slangklammer att fästa gummiskydden till torsionshuset. Kräver inga mer verktyg än vad som finns i en ordinär hylsnyckelsats från biltema. Ta bort plasten kring forstegen så kommer du åt lättare.
Tipset om hur man skulle fixa knirket hittade jag på "Can-Am Headquarters ...Aurora Wheelers ATV Forum"
Lycka till!
-
Mitt knirr försvann av sej själv när jag skruvade dit fälgar med org offset.
För det blev endast marginellt bättre efter att åf tittade på det.
Jag tror han bara tog bort gummiskyddet, och sprutade in olja.
Kan inte gummibussningarna ta skada av fett om man har i det förresten?
-
Mitt knirr försvann av sej själv när jag skruvade dit fälgar med org offset.
För det blev endast marginellt bättre efter att åf tittade på det.
Jag tror han bara tog bort gummiskyddet, och sprutade in olja.
Kan inte gummibussningarna ta skada av fett om man har i det förresten?
-
Jag är nöjd i alla fall. Man kan inte begära att dom ska tåla tokhård belastning. Nu vet jag ju inte hur ni kör, men det enda jag fått åtgärdat är en felaktig hastighetsmätere samt knirr i baksvingen.
Men så kanske jag kör som en kärring också, vem vet. :lol:
Kör man hårt med stora däck, så tar det på grejorna, det bara är så.
Får man fråga hur man åtgärdar knirret i baksvingen? har det felet på min med och det är lite iriterande.
...plockar isär hela torsions-arms huset... mina splines (vad det nu heter på svenska) var av ngn outgrundlig anledning fastsatt med loctite... mycket våld, värme och vilja senare så fick jag loss skiten... smörj in hela axeln i ett lager fett (jag tog samma fett som till smörjnipplarna) skruva ihop allt igen... var noga med att dra med de moment som står i verkstadshandboken, annars så riskerar du att knäcka torsions-huset som armarna till bakaxeln är fästa i.
totalt tog det ca tre timmar att göra... se till att du har nya slangklammer att fästa gummiskydden till torsionshuset. Kräver inga mer verktyg än vad som finns i en ordinär hylsnyckelsats från biltema. Ta bort plasten kring forstegen så kommer du åt lättare.
Tipset om hur man skulle fixa knirket hittade jag på "Can-Am Headquarters ...Aurora Wheelers ATV Forum"
Lycka till!
Tack för hjälpen ForFetForFyr, ska se till att fixa det här snart.
Du vet inte vard det ska va för moment eller har verkstadshandboken ?
-
Larsostman
nej dom sulorna körde jag 2-3 km har kört orginal eller 27" mud itp mudlite xl detta e andra gången detta händer ,, ,, jag tycker ni ska höja upp baken på era och kika om era e sne det är inget man känner när man kör tyvärr , kommer ett raslande oljud efter ett tag ,,
hoppas ni har bättre lycka
-
Mitt knirr försvann av sej själv när jag skruvade dit fälgar med org offset.
För det blev endast marginellt bättre efter att åf tittade på det.
Jag tror han bara tog bort gummiskyddet, och sprutade in olja.
Kan inte gummibussningarna ta skada av fett om man har i det förresten?
...kanske det... jag vet inte.... men det var så "grabbarna grus" på andra sidan pölen hade löst det... Jag tar tjuren vid hornen och byter bussningar om de börjar glappa pga fettet.... ingen minns en fegis ;)
-
[quote="ForFetForFyr
Tack för hjälpen ForFetForFyr, ska se till att fixa det här snart.
Du vet inte vard det ska va för moment eller har verkstadshandboken ?
Jag lägger upp den på min webbserver imorgon.... sedan PM:ar jag dig med en länk OK?
-
Låter bra det :)
-
Hur går det med kardan ?! Fått/köpt nån ny eller ? Kompisen får vänta en jäkla massa tid på sin. Så jag undrar om det gick fort för dig å få din ?!
-
Jag har precis som Gurra bara åtgärdat "knirk + glapp" i torsionsarmen i bakswingen. Detta har jag fått göra själv då min ÅF vägrar att röra min maskin överhuvudtaget efter att han säger sig VETA att jag tagit bort HK-spärren.
är det av KS husvagn o skoter du köpt av då eller ?
-
Jag har precis som Gurra bara åtgärdat "knirk + glapp" i torsionsarmen i bakswingen. Detta har jag fått göra själv då min ÅF vägrar att röra min maskin överhuvudtaget efter att han säger sig VETA att jag tagit bort HK-spärren.
är det av KS husvagn o skoter du köpt av då eller ?
Ja...tyvärr :(veryangry): Ångrar bittert att jag inte köpte av ngn annan.
-
Jag har precis som Gurra bara åtgärdat "knirk + glapp" i torsionsarmen i bakswingen. Detta har jag fått göra själv då min ÅF vägrar att röra min maskin överhuvudtaget efter att han säger sig VETA att jag tagit bort HK-spärren.
är det av KS husvagn o skoter du köpt av då eller ?
Ja...tyvärr :(veryangry): Ångrar bittert att jag inte köpte av ngn annan.
okej :/ ja han va inte så trevlig när jag skulle köpa maskin så de fick bli NCM istället.. visserligen va de redan bestämt men endå ::)
-
Mm, håller helt med er där .. Var in där jag också när jag skulle köpa min också .. Man man tappade sugen ganska fort när man stog i butiken .. Fyndplatsen i Bergsjö vart det ist för min del .
-
Mm, håller helt med er där .. Var in där jag också när jag skulle köpa min också .. Man man tappade sugen ganska fort när man stog i butiken .. Fyndplatsen i Bergsjö vart det ist för min del .
Har jag dålig erfarenhet av istället, vete fan hur många gånger jag var på han
om hastighetsmätaren på min maskin.
Fick det fixat på en gång av min lokala handlare.
Tänk på det, alla åf:s är skyldiga att ta åt sej garantiåtaganden.
Man behöver inte ha köpt maskinen där.
-
Ahaa. Det var nått jag inte visste ! Kan vara bra å veta ! Tackar ! ()p
-
Mm, håller helt med er där .. Var in där jag också när jag skulle köpa min också .. Man man tappade sugen ganska fort när man stog i butiken .. Fyndplatsen i Bergsjö vart det ist för min del .
Tänk på det, alla åf:s är skyldiga att ta åt sej garantiåtaganden.
Man behöver inte ha köpt maskinen där.
mmm. visst det stämmer..... men om de sedan gör det är ju en helt annan sak :hmmm:
-
Varning !!!! Kör inte med Outlander eller Renegade ,X , på crossbana :nono:, det går att köra om du har en fet plånbok :hmmm: , men kör då så försiktig du bara kan :whip:, 4*4 maskiner ska inte köra på crossbanan, det brukar gå nått sönder på maskinen :tickedoff. Och man får bara problem med BRP :rtfm:,sen är tar det 4-5 veckor att få hem delar :knupple:.
Problemet är när du hoppar lite, så vill motoren gå till tomgång ( Om du släpper på gasen) , och bakhjulen rullar i samma fart ,som du kör , sen när bakdäcken kommer till backen ,så vill det smälla till i kardan ??? , för då har bakhjulen mindre fart än vad du kör och varje gång det händer ´,blir det större o större o större o större ,osv, glapp i axlar o driv knutar.
Så gå ute till eran maskin, lyft upp maskien och bakhjulen, ta en hand på kardan o dra o ryck , så känner ni själva ....
Detta är oxså ett tipa när ni ska köpa en beg Outlander.Renegade,X, kolla detta noga .......
-
4-5 veckor ! polarn har snart väntat 3 månader på en kardan .. :dntknow:
-
4-5 veckor ! polarn har snart väntat 3 månader på en kardan .. :dntknow:
När dom i mexico är färdig med siesta , så kommer den nog :lol:
-
Varning !!!! Kör inte med Outlander eller Renegade ,X , på crossbana :nono:, det går att köra om du har en fet plånbok :hmmm: , men kör då så försiktig du bara kan :whip:, 4*4 maskiner ska inte köra på crossbanan, det brukar gå nått sönder på maskinen :tickedoff. Och man får bara problem med BRP :rtfm:,sen är tar det 4-5 veckor att få hem delar :knupple:.
Problemet är när du hoppar lite, så vill motoren gå till tomgång ( Om du släpper på gasen) , och bakhjulen rullar i samma fart ,som du kör , sen när bakdäcken kommer till backen ,så vill det smälla till i kardan ??? , för då har bakhjulen mindre fart än vad du kör och varje gång det händer ´,blir det större o större o större o större ,osv, glapp i axlar o driv knutar.
Så gå ute till eran maskin, lyft upp maskien och bakhjulen, ta en hand på kardan o dra o ryck , så känner ni själva ....
Detta är oxså ett tipa när ni ska köpa en beg Outlander.Renegade,X, kolla detta noga .......
Så med andra ord så passar inte kardandrivna maskiner på crossbanan :o
Då vet jag ett par maskiner på västkusten som sjönk i värde ;D
-
Är nog mera att motorer med motorbroms på drivlinan,som är problemet :hmmm: . Och för stora däck ??? , men det är bara på crossbanan ,inte när du är ute o muddar
-
Skulle tro att 30" och lite gasglad tumme i gegga eller terräng över en inte allt för lång tid kostar mer än det smakar oxå :nono:
-
Det gör det nog :banghead:, en gasglad tumme brukar kosta .......