Intressant tråd Hann dock inte vänta på din testkörning innan jag beställde en Can-Am. Blev en 500XT med plogutrustning. Angående slitningen på vajjern så sa säljaren i Arvidsjaur att can-am har nått fäste man kan montera så vajern går upp och vänder och ner till plogen. något långsammare blir den men man slipper nötningen iaf. //Matte
Finns egentligen ingen anledning att ha wire istället för syntetlina, byt
Vet inte hur de sitter på 10orna, men på min 06a var det definitivt inga problem. Bara att lyfta ut winchen åt sidan. vincha ut linan så du kommer åt "knappen som låser wiren på trumman. Vips så är det bara att byta.Jag kan inte garantera, men har aldrig varit med om att syntetlinan inte har behållt bättre skick än wire.
Citat från: Lillhajen skrivet 30 oktober 2009 kl. 19:52:33Vet inte hur de sitter på 10orna, men på min 06a var det definitivt inga problem. Bara att lyfta ut winchen åt sidan. vincha ut linan så du kommer åt "knappen som låser wiren på trumman. Vips så är det bara att byta.Jag kan inte garantera, men har aldrig varit med om att syntetlinan inte har behållt bättre skick än wire. håller med "Småfisken" ! bara att släppa fyra skruv och dra ut på sidan där kablaget sitter..gjorde så idag när jag bytt till syntet lina...
Enkelt att byta ut linan och ta ta bort vinchen, själv så köpte jag en båtlina med en brottgräns på 4,2 ton. Mycket billigare än en syntetlina och väldigt enkelt att byta. Fanns en annan lina med en brottgräns på 2,6 ton och jag ångrar att jag inte tog den istället. Funkar jätte bra och den sitter på en ny warn rt 25.
Jag kör med en vanlig 6 mm båtlina ifrån biltema med brottgräns på ca 800kg och har inga problem med plogning eller lossdragning med vinschen och det har hållt i 1 år snart
Citat från: Lowest skrivet 28 december 2009 kl. 11:57:22Jag kör med en vanlig 6 mm båtlina ifrån biltema med brottgräns på ca 800kg och har inga problem med plogning eller lossdragning med vinschen och det har hållt i 1 år snartVinschar du aldrig in tills det tar mekaniskt stopp med plogen i max högläge?Om vinschen drar 2 ton och linan håller för 800 kg, hur hänger det ihop?Den borde gå sönder...Jag vinschar upp den maximalt rätt ofta - även om jag försöker stanna just innan det tar stopp...
Gå in på skogma.se och ta hem katalogen i pdf format.kolla sidan 162 o framåt där finn riktig syntetlina på lös meter.desutom har dom grejer så man kan göra egna öglor om den smäller av.6mm linan håller för 3.5ton
Citat från: perkele skrivet 4 februari 2010 kl. 19:15:46Gå in på skogma.se och ta hem katalogen i pdf format.kolla sidan 162 o framåt där finn riktig syntetlina på lös meter.desutom har dom grejer så man kan göra egna öglor om den smäller av.6mm linan håller för 3.5ton hehe, var faktiskt inne på skogma idag och kollade dito. Ska ändå handla lite annat "nyttigt" därifrån så blir syntetlina med på inköpslistan.Löste mitt vajerbrott temporärt med att kapa av linda eltejp på vajern efter de skadade partiet och sedan kapade jag av den med rondell. Sedan gjorde jag en ny ögla med wirelås från Jula som jag spände ihop lite extra med ståltråd. Inte så snyggt kanske men funkar fint så länge .Den biten på vajern jag kapade bort ser ut som stryk, kraftiga veck/bockningar var 30-40:e cm på ca 2meters längd, någon ide om vad som gjort den åverkan?ser ut som min lina.den har förmodligen blivit fel upplindad och klämd i upprullningen.detta slipper man nog med en syntet lina som lindar upp sig mycke bättre än en stel stål lina gör.
Maxxan kolla dina linlås!bygeln ska gå över den döda änden på linan och "sadeln"på den levande ändan som är lång.sätt dom närmare varandra.ha typ en linlås bredd mellan dom.
jag satte ett block i snöbladet å vinchkroken i lasträcket då får vajern en naturlig gång funkar kanon inget slitage på vajern än
Gör som jag med spännband så är dina problem lösta
Det finns det!http://webshop.fyrhjuling.se/product.php?id_product=1094Funkar perfekt!
Jag har plogat hur mycket som helst sista veckorna å det syns inte ens på vajern
Så här gör jagrullar ut c2m vajer o tejpar på ett gammalt spännband som är c 1.6m rullar sen in så det passar till plogen o hänger vajern bredvid utan belastning(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)
Efter allt krångel med winsh och wire tröttnade jag till slut och köpte en elektrisk ploglyft http://motoro.jetshop.se/ProductPopup.aspx?filename=84600_2468.jpg Sen dess har det inte kommit ett snökorn
Jämför man hastigheten på ploglyften och min winsch från herr Olsson i Insjön som den ser ut i dag så är ploglyften MYCKET snabbare (Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)En winsch som fungerar och inte är lika demolerad är något snabbare än ploglyften
Funkar ju det med synd bara man blir själv som en snögubbe ibland.
Warns koniska snöblad med frontfäste skulle jag rekommendera
det finns bra billiga brytblock på blocket eller direkt på hemsidan hos fmv4x4.com, jag köpte mitt där borrade centrumbulten satte i smörjnippel och är jättenöjd..
Plogade för första gången förra veckan, och idag blev de plogning nr 2. Poff så gick vajern av Var och köpte ett "extra hjul" men frågan nu är vart i plogen man ska sätta fast den? Ska de finnas någon fäste orginal i plogen? Ska vara grejer ifrån Warn.Sen funderar ja på om man får ut vajern från vinschen utan att mecka ner skiten? Har inte testat själv ännu...
Jag har löst det så här med ett extra brytblock. Inte min på bilden, men det var den jag tog exempel efter. Fungerade hyffsat med wire, men i år är det som sagt nylon, återstår att se hur bra det håller.
Är det detta du menar?Jag har aldrig haft problem med viren så här. (Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)
Någon som testat elektronisk ploglyft? Warn Actuator.Lyfter 136kg. Vet inte vad plogen väger men med alls snö osv tycker ja de låter lite..?http://shop.rindab.se/prod/ELEKTRISK-PLOGLYFT-Pro-Vantage-plogen-_690908/PLOGTILLBEHoR_47053/SWE/SEK
Det är dålig lyfthöjd på actuatorn,då tycker jag warns ploglyft med wire är snabbare,den wiren nöts inte mot några rullar heller.
Satt och funderade på warns hydraliska ploglyft men tycker runt 2800kr känns lite dyrt. Hittade för 1400kr i usa men tyvärr skickade dom inte till Sverige. Hade varit värt att testa då.Någon som vet någon som säljer billigare än 2800 eller vet nåt bra sätt att kunna få hem ifrån usa?
Skrev du ett meddelande till säljaren i USA? Jag har alltid fått dom att skicka ändå
Ja jag mailade direkt till butiken men dom skickade bara inom landet och delar av kanada.Säg till om du kan få dom här att skicka http://www.truckcustomizers.com/products/warn-provantage-plow-lift.html
Nån här som har en bra lösning för plogskorna? Körde inte mycket ifjol med ena skon är redan väldigt slitet (hittar inte dessa som reservdel heller??) Måste ju funka att sätta några hjul typ kundvagnsliknande??
Syntetlina?
Idag small vajern av för 3e gången, börjar bli lite less på det så jag tänkte ta och ersätta vajern med spännband som jag rullar på.Har ni nå tips på hur jag ska få den att fastna i trumman som med vajern?
Dra ut vajern lite längre och sätt fast vid sidan. Bandet kan du tejpa fast på vajern några cm och sen bara rulla in. Funkade fint för mig när ja testade förra vintern men bandet höll inte speciellt mycket längre tyvärr (hade kanske för klent band).Tror hydralisk lyft är de man får skaffa för att slippa bekymmer...
Okej, ska iväg på coop bygg och söka efter ett tjockare spännband idag.Går den sen och rulla in bara ifall man kopplar bort plogen och far och leker eller måste man ta bort spännbandet?
Du drar ut ca 30-40cm extra vajer som du sen sätter fast vid sidan, den här biten kommer aldrig att spännas utan banden drar först. (de här kanske du redan hade hajat)Du kommer alltid att få ha med plogen när du är ute och åker haha Nej men de beror ju på hur du krokar fast ditt band och vajer i plogen. Är den enkel att ta bort så är de ju bara ta bort plogen när du inte vill använda den och sätta band och vajer i gallret eller nåt på hjulingen.Dokumentera gärna ditt "projekt" så man får se hur du gjort om man ev vill göra likadant. Är så sjukt trött på att vajern går av.
Tidigt i tråden finns bild på hur det ser ut med spännbandIdag har jag en talja i mellan så det behövs bara halva kraften för att lyfta
Spännbandet är inne på sin 3 säsong Vajern slits inte alls
Jag har kört med original vajer i över två år, inga problem alls... MEN! man måste fetta in vajern för att den ska hålla. Använd t.ex. Biltemas hjullagerfett på tub. http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Fett/Hjullagerfett-36414/
Så du har som nämnts tidigare, vajern hängandes vid sidan? Vad för band använder du, vad ska den klara av?
Vajern hänger vid sidan med lite släppSpännbandet är ett 3tons band tror jag c35mm brett
Måste man fetta in den ofta?
Vore konstigt om den gick av. Hur mycket ska winchen orka dra?
Det blir bra ska du se med spännband
Ena bekymret är den där lilla saken som håller fast vajern i hålet att jag tappade bort den
Den som låser vajern i trumman? Ska funka lika bra med en m5 mutter där
Idag small vajern av så jag körde in den i garaget och drog ut all vajer och ersatte den med ett 4 meter långt spännband.Tejpade fast bandet med silvertejp i början och sen höll jag den sträckt och rulla in.Tog bort plastrullen som sitter på plogen och hakade fast kroken i skruven som höll den, funkar fint Ena bekymret är den där lilla saken som håller fast vajern i hålet att jag tappade bort den
Så du tog bort all vajer och bara kör band nu?Min vajer gick av för tredje gången idag så nu lär man ju köpa något bra band och göra likadant, och så får vi se om Tomten kanske kommer med en hydralisk lyft till jul (måste ju ändå va de bästa).Hur har du/ni satt fast banden i själva plogen, och har du hittat band som man inte måste klippa av ifrån spännanorningar eller har du klippt, brännt ändar osv?
vad ärre för skitwire på dessa atvs nu för tiden??
Jag tejpade först fast bandet i vinschtrumman men det funkade inte, bara trumman som snurra när jag försökte hissa upp plogen.Så jag tog då och klyvde av en bit av bandet och satte igenom trumman och sen tillbaka en liten bit och kila dit en M5 mutter, och snurra in bandet.Funkade kanon idag när jag plogade Jag klippte av öglan från bandet och brände i ena ändan så den inte skulle sprätta upp, sen igenom en krok från Swedol och dubbelknut.
(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)
hur fort nöts era wirar. har inge problem med min cf.
Har du en gammal vajerstyrare så kan jag rekomendera att du sätter dit en ny. Bandet slits rätt fort då vajern har gjort massa ojämnheter på rullarna.
Mitt spännband har nötts av engång nu, men det beror kanske på att jag kör mot snöhögarna och kör lite framåt medans jag lyfter så det nöter nog mera på bandet då.
Märkte du nåt innan den gick av, märken eller att de blev nött osv eller sa de bara tjong?
Har ni VAJER ? på med Fett. Har ni syntet ? gör en ny knut när det går av.
Hur funkar det med fett på om man kör mycket grusväg/skog då. Jag får känslan av att man bygger sig en "sandpappers-vajer"Nån som provat med fett på vajern en längre tid, erfarenhet?
Varenda mobilkran du ser har smorda vajrar, smörjs inte vajern regelbundet kommer kardelerna nötas sönder och brista. En vajer ska även vårdas genom regelbunden rengöring och åtrsmörjning.
Självklart skall en vajer skötas, men nu åker jag inte runt med en mobilkran i skogen eller drar runt på grusvägar med den. Vad jag menar är att fett måste medföra att det fastnar mera partiklar på en vajer, och ökar det sitaget eller inte. Givetvis så beror det på hur man sköter sina saker också.
den håller utan minsta tvekan längre än om vajern varit torr. 556 eller liknande går även det utmärkt att spraya med.
Gott, lite det jag var ute efter. Skall testa det då jag monterar tillbaka vajern, har under vintern kört med vinschband som inte gått av en enda gång.
Även jag har haft problem med att syntetlinan ryker av titt som tätt. Köpte band med krok på Biltema avsett för båtvinsch. Drog ut linan någon dm mer än bandet var långt. Silvertejpade fast bandet på linan och vinschade in alltihop. Blev lite tajt på slutet men efter lite plogning så hade allt sträckt till sig och "packat" sig lite bättre. Nu funkar det hur bra som helst och jag har plogat åtskilliga timmar med detta. Bara att rekommendera. /B
Har haft samma problem på min Can Am 650 men jag tog och byggde så att vajern går lite uppåt å sen rakt ner till plogen! De funkar mycket bättre
Mina teorier kring detta:1. En torr vajer som böjs frekvent går sönder. (den interna friktionen/radieskillnaden som uppstår vid böjning) Ju snävare radie, desto större risk för brott.2. En vajer som fått ett veck, går sönder.3. Den som inte kör med insidan av huvudet aktiverat fattar dåliga beslut, som kan leda till överbelastning av vilken vajer eller syntetlina som helst, hel eller skadad.Hade jag haft kvar stålwiren, så hade den varit redigt infettad vid anliggningsytan mot rullen.Men nu kör jag med en sån kort Warn syntetlina under plogsäsong, och den fungerar fint. Visst har jag lyckats slita sönder den, för man vill ju gärna lyfta plogen bara liiite till när man sjunkit ner i snön, och föröker komma loss... En pålstek och 2 wirelås blev lösningen på det problemet. Efter den ”lagningen”, så har knuten slitits upp några gånger, för man vill ju faktiskt väldigt gärna lyfta plogen bara liiiite till när man sjunkit ner i snön, och försöker komma loss...Ett problem som jag hade, var att linan ofta hoppade loss från det lilla vändhjulet på plogen när plogen åker upp och ner med terrängen. Och när det hände, så slutade det alltid med att linan gick av/knuten slitits upp.Lösningen på det blev en riktig ”Åsa-Nisse-lösning”. En gummistropp med ett litet block från Biltema håller linan spänd hela tiden, så linan inte slakar sig, och därmed inte hoppar loss från vändhjulet.Sedan denna monterades, har linan aldrig hoppat loss från vändhjulet.MEN visst har knuten slitits loss ändå, för man vill ju... (ja ni förstår...)Jag har inte provat, men det torde funka fint på en stålvajer också, då den då inte kommer att trassla/veckas/skadas för att den inte har nåt motstånd vid inspolning. [ Attachment ] [ Attachment ] Biltemablocket är dock inte öppningsbart, så det blir lite knepigt att få igenom kroken genom denna, men det finns ju öppningsbara alternativ på marknaden också!Skallen då? Ja, när det går tungt, så sliter det på grejerna.Lyft inte en plog som är full med blötsnö, och ni står med den inkörd i snödrivan. Backa 10 cm, höj lite, och kör fram igen så blir belastningen myyycket mindre på vinsch/wire/lina. Har den hakat i ett hinder under snön, backa tillbaks 10 cm och lyft sen.Kör inte vajern ändå in till mekaniskt stopp, då både vajer och övrig mekanik (fästen, ram etc) slits av detta. Nånting måste ju ge sig...Jag har inhandlat en sån brytare som bryter när man lyft plogen max, men inte hunnit montera den ännu. Blir nog kanske när det är dags för service...Snön faller med rask fart utanför fönstret så kanske får man ploga lite imorrn bitti igen!! P.s Ska man ut och leka vintertid, så tar man givetvis snöskotern! Mycket roligare!! D.s
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️