ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Hyosung => Ämnet startat av: Angeland skrivet 24 juni 2012 kl. 16:34:24
-
Är det någon här som testat att byta CDI boxen mot något vassare som är programerbart? (Typ den som Trech säljer till Goes) Skulle tro att det finns mycket effekt att hämta med en finare tändkurva. När avgaserna på tomgång är så varma så kröken börja glöda är det ju lite katastroflåg tändning :hmmm:
-
Vore spännande att veta om det fanns alternativa CDI-enheter att tillgå!
-
:djump:
-
Den box som Trech säljer ska ju gå att använda tycker man, Man kopplar ju den i serie med orginal CDI. Sen om inte kontaktstycket passar är ju en sak. Det som behövs är ju en triggersignal, + och -
Såhär står det skrivet på sidan iallafall:
Programmerbar CDI-BOX för MC / ATV som använder 12v
(12v används av i princip alla förekommande märken)
SPARKER DC-CDI-P ignition är en programmerbar modul som reglerar förtändning med hjälp av varvtalet.
På dom flesta fyrhjulingarna som säljs idag så är tändningen för sent ställd, detta beror bland annat på bränslekvalie, och kan därför ställas om för att passa vår bensin i sverige.
Resultatet blir att din motor går bättre, svalare, mer effekt, bättre gasrespons mm.
Du kan ställa in din kurva i upp till 15 steg.
SPARKER DC-CDI-P ignition har två ingångar för att trigga olika funktioner, tex olika tändkurvor, dödarknapp, inkoppling av säkerhetsbrytare mm.
Två utgångar finns tillgängliga:
shiftlight (lampa som visar växling)
varvräknare
-
Här finns lite mer och bättre info om boxen:
http://www.ignitech.cz/english/dccdip/dccdip.htm (http://www.ignitech.cz/english/dccdip/dccdip.htm)
-
Jeg vil se frem til, når der er "nogen" der har forsøgt sig med en sådan type af BOX. Er der nogel af jer, der har bestil en?
Jeg kan ikke helt se hvilken model der reelt skulle passe En Hyo i den prisliste der er et link til? kan i?
-
Jag beställde en nyss, Återkommer när jag fått hem den och kopplat in den.
-
Jag beställde en nyss, Återkommer när jag fått hem den och kopplat in den.
Sjukt coolt, gillar skarpt. Väntar på resultatet :djump:
-
Det gör jag med :)
Posta här hur det funkar!
Benny
-
Kan jag redan berätta för er. Det kommer att ryka till en gång sen blir det inte mer.
-
Kan jag redan berätta för er. Det kommer att ryka till en gång sen blir det inte mer.
Betyder det du har skrevet, at den ikke har nogen effekt?
-
Betyder det du har skrevet, at den ikke har nogen effekt?
Du får kolla på namnet vem det var som skrev.
-
Boxen ska i nu ikväll 8)
-
Boxen ska i nu ikväll 8)
Jaja vi får la se om man kommer hem någon jävla gång.
Kärringa har la trosorna ut och in eller nått.
-
Boxen ska i nu ikväll 8)
Nå hur gick det då? fungerade det och samt blev det någon skillnad?
// vampiz
-
fick det aldrig till att fungera sålde både boxen och moppen.
-
fick det aldrig till att fungera sålde både boxen och moppen.
Så du har sålt din Hyosung? Värst vad alla säljer :(
-
Så du har sålt din Hyosung? Värst vad alla säljer :(
Yes, sålde min hyosung också och köpte can-am ist.
Ångrar att jag inte köpte can-am:en med engång.
Fy fan vilken skillnad.
-
Kan tro det är skillnad på en Hyosung och en Can-Am. Det syns också på prislappen ;)
-
Synd att jag inte såg denna tråd tidigare men jag skriver nu så har jag varnat alla.
Det är inte så lätt som det låter att man skall kunna programera sin ecu, ecm eller cdi motormodulen har många namn. För det första köp en som är avsed för din modell och årgång som är förprogramerad.
Det här med att man skall kunna ändra tändföljden och spridarnas öppningstid för att få en jämn effekt kurva glöm det genom att tro att det skall gå hemma i garaget. Visst kan man programera så det blir bra men det är timmar i en bromsbänk.
Sen vill jag även tillägga att alla effekt boxar på marknaden som lovar lägre bränsle förbrukning med mer effekt ut är lika mycket sant som att månen är gjord av ost. Jag tror knappas att tillverkaren för dessa moduler sitter med mer kunskaper än tillverkaren av motorn. Det som händer är att du ändrar öppningstid för spridare, bränsletryck eller laddtryck på turbo, kompressor. Lurar helt enkelt den befintliga motormodulen att allt är frid och fröjd och den kör sin vanliga ekvation för bränsleförbrukning/100km.
Nu kommer säkert många här säga att bilen drar mindre sedan de satte en effektbox på den, visst vill du tro det så är det lugnt. Jag vet efter flera år i bromsbänk med min bil och alla dagar på jobbet sedan 10år tillbaka där jag inte gör annat än just detta eviga tjat om bränsle förbrukning och slöa motorer som inte håller vad tillverkaren lovar.
Mindre bränsle innerbär mindre mängd luft till motorn för att få en perfekt blandning = lägre effekt
mer bränsle + rätt mängd luft = högre effekt.
-
Så du har sålt din Hyosung? Värst vad alla säljer :(
japp
-
Hej har provat Trech cdi-box den fungerar bra ,bättre gas respons lite högre tomgång ,men fick en lite rolig grej med tomgången ,den gör små avbrott på tomgång inte så den stannar men små små avbrott och endast på tomgång .
-
Hej har provat Trech cdi-box den fungerar bra ,bättre gas respons lite högre tomgång ,men fick en lite rolig grej med tomgången ,den gör små avbrott på tomgång inte så den stannar men små små avbrott och endast på tomgång .
Kan du länka till denna box du använt?
-
Kan du länka till denna box du använt?
Han har ju använt Trechs box. Kolla Trechs hemsida.
Frågan är till vilken maskin han har använt den till.
-
Har monterat Trech -boxen på en allroad be -12.
-
Jag hade också en sån på min goes men tråden handlade om boxen på en hyosung vilket inte gick riktigt tyvärr.
-
Synd att jag inte såg denna tråd tidigare men jag skriver nu så har jag varnat alla.
Det är inte så lätt som det låter att man skall kunna programera sin ecu, ecm eller cdi motormodulen har många namn. För det första köp en som är avsed för din modell och årgång som är förprogramerad.
Det här med att man skall kunna ändra tändföljden och spridarnas öppningstid för att få en jämn effekt kurva glöm det genom att tro att det skall gå hemma i garaget. Visst kan man programera så det blir bra men det är timmar i en bromsbänk.
Sen vill jag även tillägga att alla effekt boxar på marknaden som lovar lägre bränsle förbrukning med mer effekt ut är lika mycket sant som att månen är gjord av ost. Jag tror knappas att tillverkaren för dessa moduler sitter med mer kunskaper än tillverkaren av motorn. Det som händer är att du ändrar öppningstid för spridare, bränsletryck eller laddtryck på turbo, kompressor. Lurar helt enkelt den befintliga motormodulen att allt är frid och fröjd och den kör sin vanliga ekvation för bränsleförbrukning/100km.
Nu kommer säkert många här säga att bilen drar mindre sedan de satte en effektbox på den, visst vill du tro det så är det lugnt. Jag vet efter flera år i bromsbänk med min bil och alla dagar på jobbet sedan 10år tillbaka där jag inte gör annat än just detta eviga tjat om bränsle förbrukning och slöa motorer som inte håller vad tillverkaren lovar.
Mindre bränsle innerbär mindre mängd luft till motorn för att få en perfekt blandning = lägre effekt
mer bränsle + rätt mängd luft = högre effekt.
Vet inte om du har missat något men detta hanldar endast om ändra tändkurvan, och det är ju ingen raketforskning direkt ':)
-
Vad intressant undrar vad blandnings förhållandet ska vara luft bränsle , och vad händer om man ändrar bara på luft tillförselln. Blir det mer effekt ur en motor med mer bränsle eller mer luft ?
-
blandningen ska ju vara optimal för max effekt, blir inte mer effekt med mer eller mindre soppa