Ok. Då är man inte ensam ivf.. Kan vara ganska irriterande ibland när man spinner i lerhål eller nått å den hakar upp sej på remmen.Bytte olja härom dagen och upplevde att gnället vart mindre, så då tänkte jag att de var våtkopplingen som mådde bättre i fräsch olja.. Men de kanske var inbillning.. Kanske dags för variator kit..
byt bägge fjädrarna, fjädrar är slitage saker som egentligen kanske ska bytas med dryga 200 mils intervall då dom mjuknar. sen är det olika mellan olika märken på fjädrar, tex team fjädrar brukar inte hålla särskilt länge
Den andra fjädern sitter inne i motorn i slungkopplingen, dom är onödiga att byta, dom höjer endast inkopplingsvarvtalet. Men med epi kitt blir den betydligt roligare att köra
det måste väl ändå sitta en fjäder i primär variatorn, annars växlar ju inte den ner. enkelt sagt så ska ju den hålla emot det vikterna vill pressa ihop skivorna. sen att fjädrarna inne i slungkopplingen kanske inte behövs bytas. men fjädrar i båda variatorer är det alltid en bra ide att byta om man lika har isär det
Nej det sitter bara lösa rullar i primärvariatorn, det blir en annan typ av variator när man har slungkoppling det ser ut som en moppevariator. Det är ju Sekundärfädern som växlar ner och när den är för svag så hinner den inte det om man stannar snabbt, därför man får det där problemet.
Har börjat forska i vad ÅF rekomenderar för olja i min KQ 750.Till saken hör att båda mina KQ är servad där tidigare och båda har gjort ifrån sej ett slirande ljud från växellådan vid hög belastning stillaståendes.Som tidigare nämts tror man att det är remmen som gnäller men det är frågan om det kanske inte kan vara kopplingen ändå: Började bli lite fundersam när dom sa att de alltid servar deras Suzukis med denna olja: https://www.okq8.se/produkter/bilprodukter/olja/q8-formula-advanced-sae-10w-40-4-liter/ och denna har ju uppfyller ju INTE JASO 903.Har nu köpt "rätt" olja som uppfyller kraven https://www.okq8.se/produkter/bilprodukter/ovriga-oljor/q8-moto-sbk-sae-10w-40/ och man får väl hoppas på att inte maskinen tagit allt för mycket skada.. MVH
Men vanlig motorolja borde inte kunna förstöra en slungkoppling, MA olja ger enbart strävhet. Många motorcyklar med våtkoppling funkar i regel perfekt med icke MA klassad olja. Kanske olika hur pass känsliga olika motorer är.
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️