ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: zupe skrivet 13 juni 2007 kl. 20:23:39

Titel: Dör efter fullgas repa
Skrivet av: zupe skrivet 13 juni 2007 kl. 20:23:39
Min ltz dör om man kör en fulgasrepa sen släpper gasen, kopplar och rullar.
Man måste pumpa på gasen för att den inte ska dö.
Varför gör den så?

Har dynojet 27,5 och DJ 165 main samt DJ nål på tredje hacket.
Tror kanske jag har för högt lågfart, för den stratar helt utan choke. Chokar man det minsta så dör den. Kan det lösa fullgasproblemet också?
En på jobbet som kör mc sa att den kan vara soppa kranen som ger för lite soppa. Teorier?

Testade även att dreva den med ett 15T fram idag. Gick mycket skönare på vägen, men man saknar ju accet lite. Samt att verkar som den inte orkar varva ur helt på femman. Innan med 14T drev gjorde den 117 nu gör den 120, borde den inte göra typ 125? Men nu kan man marcha i 90 vilket är skönt.
Titel: Dör efter fullgas repa
Skrivet av: runken skrivet 13 juni 2007 kl. 22:43:19
om ja förstår dig rätt,så ger du maskinen mycke mat :lol:
men hur är de me :?: luft,andnings-väg(system)
med eller utan :?: lock,snorkel
grund tanken=mer mat=mer luft=EFFEKT :lol:
Titel: Dör efter fullgas repa
Skrivet av: corba skrivet 14 juni 2007 kl. 09:18:19
Också var det bränsleskruven.
Justera den rätt, ligger säkert på 2,5 - 3 varv vilket är mycket.

Om du har möjlighet så gå ner till 25.

165DJ borde betyda att du har ett helsystem samt tagit bort snorkel och lock och ev. bytt ut filtret mot ett fullflödes, annars lär du vara fet ( bränsleblandningen)

Jag tror att ditt problem ligger i de lägre regionerna, då den inte dör på fullgas utan efter att du har släppt gasen, lågfart styr bränslebalndningen upp till 1/4 gaspådrag.
Titel: Dör efter fullgas repa
Skrivet av: Dea skrivet 14 juni 2007 kl. 11:01:18
Jag kör med Yoshimura slipon, K&N powerlid, K&N filter och DJ nål på tredje hacket samt DJ 160 (har funderat på att byta till 165).  Har inte fått tag på 27,5 i Finland. Finns det nån ÅF i Stockholm city?

I manualen står det att det orginal ska finnas ett:

Pilot Jet - 22.5
Main Jet - 60
Main Jet - 130

Någon som vet vad 60 munstycket gör? Löns det att byta?
Titel: Dör efter fullgas repa
Skrivet av: corba skrivet 14 juni 2007 kl. 13:55:54
60 munstycket är väl startmunstycket (eng. starter jet) och behöver inte bytas, om det inte är trasigt förstås
Titel: Dör efter fullgas repa
Skrivet av: zupe skrivet 14 juni 2007 kl. 21:13:11
Har ett koniskt öppet K&N filter utan lock och snorkel på luftboxen. Samt ett Ett annat grövre ändstycke på dämparen.
Tror inte heller att det är huvud munstycket som är för stort då den inte bludrar något på fullt varv. Ska byta till 25 pilot och testa om det blir bättre.
Ska man byta till 160 huvud också?
Kan ju vara soppa skruven som är för långt utskruvad. Kommer inte i håg vad den står på men tippar på runt 2-2,5 varv.
Vad är optimalt?

Om jag fattat det hela rätt ska man ställa hög tomgång sen vrida ut/in soppa skruven tills det blir högre varv. Tyckte inte jag hörde någon större skillnad när jag kollade senast. Men den dog typ när man hade skruven helt i botten.
Jag har för mig att jag läst detta någonstans.
Går den bäst med 1 varv eller mindre har man för stort huvud munstycke.
Går den bäst vid 3 varv ut har man för litet.

Rätta mig om jag har fel.
Titel: Dör efter fullgas repa
Skrivet av: zacka skrivet 14 juni 2007 kl. 21:37:16
tror problemet är att du kör med orig system förutom bakändan förståss
jag borrade ett hål rakt igenom mellan väggen i dämparen o då gick den mycket bättre
avgaserna ska ut lika snabbt som de kommer in
Titel: Dör efter fullgas repa
Skrivet av: zupe skrivet 14 juni 2007 kl. 21:42:18
Citera
tror problemet är att du kör med orig system förutom bakändan förståss
jag borrade ett hål rakt igenom mellan väggen i dämparen o då gick den mycket bättre
avgaserna ska ut lika snabbt som de kommer in


Funderade på det jag med men är lite rädd för att den ska låta för mycket då.
Ljudet blev mycket dovare och skönare med nya ändstycket på. Hur upplevde du ljudskillnaden efter du borrat ur dämparen? Är det bara en mellanvägg i dämparen? Ser ut att vara flera när man kikar in utan endstycke på.
Hur stort hål ska man göra 25 mm? mer?


Besvarar min egen fråga ang soppaskruven
feul mixture guide (http://www.z400central.com/invision/index.php?showtopic=71235)

är en sån här jag har på
(http://i9.ebayimg.com/02/i/000/7b/e2/2d61_1.JPG)
[/url]