ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Diesel Nordlöf skrivet 13 september 2018 kl. 10:43:02

Titel: Outlander 570 -18. Byta styrbox mellan terräng och T3B för att slippa fartspärr?
Skrivet av: Diesel Nordlöf skrivet 13 september 2018 kl. 10:43:02
Bakgrund
* Jag köpte igår en -18 Can-Am Outlander 570 PRO T3B, kalaset landade in på 86500kr med packlåda och handtagsskydd. Sjukt trevlig maskin som kommer glädja mig många år framöver
* Pappa kommer när som helst köpa en Orange terrängregistrerad -18 Can-Am Outlander 570. I grunden är det ju samma maskin med servostyrningen, men han får klenare däck, inga link montage för tillbehör etc

Nu till "problemet"
Det stör mig att farsan som knappt kör över 30km/h (han bor verkligen där det är skog) har en maskin som går över 100km/h, medan min stannar vid exakt 60km/h pga T3B

Kan vi lösa detta genom att jag och pappa växlar styrboxar mellan maskinerna? Eller är det skiftning av tändningslås/nyckel som gäller? Eller kanske besök hos återförsäljaren (tror inte han vill ta bort spärren faktiskt), klippa någon kabel, köpa 3e parts bränslebox?



Titel: SV: Outlander 570 -18. Byta styrbox mellan terräng och T3B för att slippa fartspärr?
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 15 september 2018 kl. 07:10:38
Ring maptun och låna hem en programerare som ändrar mjukvaran i din ecu. Enkelt och lätt
Titel: SV: Outlander 570 -18. Byta styrbox mellan terräng och T3B för att slippa fartspärr?
Skrivet av: Diesel Nordlöf skrivet 16 september 2018 kl. 00:41:45
Tack!

Har mailat Maptun, vi får se vad de säger.
Titel: SV: Outlander 570 -18. Byta styrbox mellan terräng och T3B för att slippa fartspärr?
Skrivet av: lasse skrivet 16 september 2018 kl. 10:31:57
Vet ni om att 570 har 650 kubik de är därför de ger så mycket när man mappar dom. 570 är en ner mappad 650 helt enkelt. 65hp med mapptuners progamvara bara tacka och ta emot
Titel: SV: Outlander 570 -18. Byta styrbox mellan terräng och T3B för att slippa fartspärr?
Skrivet av: skogsbonne skrivet 16 september 2018 kl. 11:54:19
jepp 570 har samma motor som 650, bara strypt den  ()p
Titel: SV: Outlander 570 -18. Byta styrbox mellan terräng och T3B för att slippa fartspärr?
Skrivet av: Diesel Nordlöf skrivet 16 september 2018 kl. 20:31:58
Det låter onekligen som att maptuners kanske får en kund til framöverl, 65hk och "fri fart" vore ju grymt

Synd bara jag har fått sätta ett köpstopp under en period då pengarna försvann på själva fyrhjulingen
Titel: SV: Outlander 570 -18. Byta styrbox mellan terräng och T3B för att slippa fartspärr?
Skrivet av: Tripod skrivet 16 september 2018 kl. 21:11:06
Lasse och Skogsbonne, vars har ni fått info om att 570 och 650 är samma motor?
Det är ju olika borr och slag på dom, 570 har borrning 84mm och slaglängd 51,4mm, 650 har borrning 82mm och slaglängd 61,5mm?!
Titel: SV: Outlander 570 -18. Byta styrbox mellan terräng och T3B för att slippa fartspärr?
Skrivet av: PerGrein skrivet 16 september 2018 kl. 23:14:04
Det är samma art.nr på cylindrarna.

Mvh
Per
Titel: SV: Outlander 570 -18. Byta styrbox mellan terräng och T3B för att slippa fartspärr?
Skrivet av: OutlanderXT skrivet 17 september 2018 kl. 10:16:05
Det är samma art.nr på cylindrarna.

Mvh
Per

Nej. Det är inte samma nummer på cylindrarna

Se bifogade bilder.
Titel: SV: Outlander 570 -18. Byta styrbox mellan terräng och T3B för att slippa fartspärr?
Skrivet av: lasse skrivet 17 september 2018 kl. 10:18:50
Jo dom skriver lite olika men läs instruktions böcker online,vissa har dom skrivit samma och andra olika men de är 650 båda faktum kvarstår.förstår förvirringen som uppstår dok knepigt gjort av dom.
Titel: SV: Outlander 570 -18. Byta styrbox mellan terräng och T3B för att slippa fartspärr?
Skrivet av: OutlanderXT skrivet 17 september 2018 kl. 10:35:36
Nu är ju detta offtopic, men det enda 650 och 570 verkar ha gemensamt är ju vevhus och toppar etc. men inte cyl samt kolv.

sen att vissa påstår att det är "samma" motor förefaller lite konstigt, då både slaglängd och diameter skiljer dom åt.

slagvolymen på 570=~285cm3/cyl, resp ~325cm3/cyl på can am 650. enligt epc.

Titel: SV: Outlander 570 -18. Byta styrbox mellan terräng och T3B för att slippa fartspärr?
Skrivet av: lasse skrivet 17 september 2018 kl. 11:01:19
så där ja
Titel: SV: Outlander 570 -18. Byta styrbox mellan terräng och T3B för att slippa fartspärr?
Skrivet av: Tripod skrivet 17 september 2018 kl. 11:26:04
Fast jag vet inte om jag tycker faktum kvarstår då artikelnr är olika och kolvarna har angivet mått i listan (plus överdim kolvar med dessas art nr).
Tror hellre att instruktionsböckerna har fel.
Titel: SV: Outlander 570 -18. Byta styrbox mellan terräng och T3B för att slippa fartspärr?
Skrivet av: lasse skrivet 17 september 2018 kl. 11:30:47
jo så kan vara fast själv tror jag det beror på års model. hur som mappning av brps hjulingar ger ca 3hp på alla utom 570 där ger det 17hp hur kommer det sig :hmmm:
Titel: SV: Outlander 570 -18. Byta styrbox mellan terräng och T3B för att slippa fartspärr?
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 17 september 2018 kl. 11:54:50
Det stämmer att det är samma motor. Prata med maptun så får du reda på om det gäller din maskin eller ej.
Titel: SV: Outlander 570 -18. Byta styrbox mellan terräng och T3B för att slippa fartspärr?
Skrivet av: lasse skrivet 17 september 2018 kl. 12:14:02
Jo 2018 570 har bosch el så dom är lite enklare och mappa.Dom andra måste man koppla direkt på boxen för att mappa.. ps Lycka till med era nya 650 tiss
Titel: SV: Outlander 570 -18. Byta styrbox mellan terräng och T3B för att slippa fartspärr?
Skrivet av: PerGrein skrivet 17 september 2018 kl. 18:13:46
Nej. Det är inte samma nummer på cylindrarna

Se bifogade bilder.

Kollar jag på min som är byggd efter oktober 2017 så är det samma art.nr.

650 max xt abs

Mvh
Per
Titel: SV: Outlander 570 -18. Byta styrbox mellan terräng och T3B för att slippa fartspärr?
Skrivet av: processengine skrivet 19 september 2018 kl. 07:10:44
Om du inte absolut behöver de där extra hästkrafterna är det väl enklast att bara köpa en till nyckel? Du ber ÅF programmera den extra nyckeln så att den inte har någon begränsning. Kostar runt en tusing kanske.

Den enda medföljande gråa nyckeln till min 450 Pro 2017 hade man råkat göra till fullfart av nån anledning. I samband med garantibyte av servon kunde jag få en traktornyckel till kostnaden av själva ämnet, ca 350 Kr. Då har jag en av varje.

Bra med traktornyckel om nån annan ska köra, och så slipper man bärgning till ÅF om man skulle tappa nyckeln i skogen.

Min maskin har 5 års garanti, andra har två, men hur påverkas garantin av mappning egentligen? Är det koscher eller riskerar man lång näsa vid ett motorras?
Titel: SV: Outlander 570 -18. Byta styrbox mellan terräng och T3B för att slippa fartspärr?
Skrivet av: Diesel Nordlöf skrivet 19 september 2018 kl. 08:35:21
Grejen är väl att -18 inte har performance key utan strypningen sitter i styrboxen? De sa i alla fall återförsäljaren

Pojkarna i verkstaden sa att de kan ta bort fartspärren genom att ladda in annan mjukvara, men de var tillsagda att inte fippla med sådant för handlaren vill inte få Can Am skylten nedplockad från butiken, något jag i sak har stor förståelse för.
Titel: SV: Outlander 570 -18. Byta styrbox mellan terräng och T3B för att slippa fartspärr?
Skrivet av: Diesel Nordlöf skrivet 19 september 2018 kl. 09:08:28
Pappa la förövrigt idag en order på en -19 Outlander 570 T3B. Så nu har vi snart 2st T3B, synd bara att hans är en 19 och min en 18, avundsjukt... ???
Titel: SV: Outlander 570 -18. Byta styrbox mellan terräng och T3B för att slippa fartspärr?
Skrivet av: processengine skrivet 20 september 2018 kl. 16:09:17
Aha, det är inte nyckeln utan boxen som begränsar farten numera. Ja då blir det lite svårare/dyrare  förstås.
Titel: SV: Outlander 570 -18. Byta styrbox mellan terräng och T3B för att slippa fartspärr?
Skrivet av: Diesel Nordlöf skrivet 20 september 2018 kl. 20:03:50
Lutar ruskigt starkt åt att jag bränner iväg 8000kr på en maptun mjukvara så jag slipper fartspärr och får 65kh :)
Titel: SV: Outlander 570 -18. Byta styrbox mellan terräng och T3B för att slippa fartspärr?
Skrivet av: Diesel Nordlöf skrivet 28 september 2018 kl. 11:09:24
För information kommer Maptun 65hk mjukvara att laddas in i min 570 på Torsdag kommande vecka. Jag skapar en ny tråd efter det med utvärdering :)
Titel: 1
Skrivet av: Mrlilje skrivet 28 september 2018 kl. 13:54:04
För information kommer Maptun 65hk mjukvara att laddas in i min 570 på Torsdag kommande vecka. Jag skapar en ny tråd efter det med utvärdering :)

Blir spännande att höra hur du upplever skillnaden...  ()p
Jag är bra nog sugen att göra upgraderingen jag med.