ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Sym => Ämnet startat av: The_Shadow^ skrivet 23 september 2013 kl. 19:47:06

Titel: CDI problem Quadlander 250
Skrivet av: The_Shadow^ skrivet 23 september 2013 kl. 19:47:06
Har länge haft problem med cdi boxen på min quadlander.
ibland så dör maskinen bara och då får man knacka på boxen så går den starta igen.
dock har det blivit värre efter att den var utlånad (mycket annat som också var sabbat)
är det någon som vet vart man kan få tag i en passande box relativt billigt? (original har jag hittat för runt 700 spänn från holland)
måste det vara original box eller går det använda nån annan?
min misstanke är att det är nån dålig lödning eller liknande i boxen.

edit: ser att jag hade en gammal tråd där jag skrev att CDI boxen var bytt, så verkar INTE vara fallet trots att jag betalat för det, dock har det gått 3 år sedan dess och firman har bytt ägare så inget att göra åt.
Titel: SV: CDI problem Quadlander 250
Skrivet av: vespa skrivet 23 september 2013 kl. 19:52:18
700:- väl billigt.
Atvhuset kan annars ta hem delar. kolla deras hemsida.
Titel: SV: CDI problem Quadlander 250
Skrivet av: The_Shadow^ skrivet 23 september 2013 kl. 22:53:45
jo, 700 är väl inte allt för farligt, om jag nu räknade rätt dvs...
Det hade jag inte.. 925kr var mer rätt...
Titel: SV: CDI problem Quadlander 250
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 23 september 2013 kl. 23:00:10
Rent teoretiskt bör du kunna använda en CDI från en likvärdig maskin :)
Är ju bara en kondensator typ.

Hitta en som ser likadan ut.

http://www.superbilligt.se/reservdelar-/belysning--elkomponenter/cdiboxar-c-304-1.aspx (http://www.superbilligt.se/reservdelar-/belysning--elkomponenter/cdiboxar-c-304-1.aspx)
Titel: SV: CDI problem Quadlander 250
Skrivet av: The_Shadow^ skrivet 23 september 2013 kl. 23:27:40
Najs, tack, ska plocka loss boxen och jämföra med bilder då :P

men hur är det nu? CDI boxen styr väl varvstopp mm?
inte för att det gör nåt om den varvar ur mer :D
Titel: SV: CDI problem Quadlander 250
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 23 september 2013 kl. 23:29:46
Najs, tack, ska plocka loss boxen och jämföra med bilder då :P

men hur är det nu? CDI boxen styr väl varvstopp mm?
inte för att det gör nåt om den varvar ur mer :D

Googla på hur den fungerar så förstår du vad den gör :)
På en 250 4takt enstånk spelar det ingen större roll. Finns ingen effekt o hämta på dom toppvarven iaf ;)
Titel: SV: CDI problem Quadlander 250
Skrivet av: The_Shadow^ skrivet 23 september 2013 kl. 23:43:18
Ah, nu är jag med på det tror jag.
men om jag fattar rätt så skickar ju CDI boxen signal till tändspolen, ändrar man då inte tändläget om man byter CDI box?
borde inte det kunna medföra en del dåligheter som tex risk för spikning osv om gnistan kommer för tidigt, eller rätt dålig effekt om den kommer för sent.

tändpunkten är ju en rätt viktig sak att den är rätt.

Titel: SV: CDI problem Quadlander 250
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 24 september 2013 kl. 06:55:32
Ah, nu är jag med på det tror jag.
men om jag fattar rätt så skickar ju CDI boxen signal till tändspolen, ändrar man då inte tändläget om man byter CDI box?
borde inte det kunna medföra en del dåligheter som tex risk för spikning osv om gnistan kommer för tidigt, eller rätt dålig effekt om den kommer för sent.

tändpunkten är ju en rätt viktig sak att den är rätt.

Det är ju fortfarande pulsgivaren på tändplattan som avgör när cdiboxen ska skicka sin puls.

Cdi har ju bara:
Drivspänning
Puls
Dödare

Så jag ser inte vad det skulle kunna tänkas bli för problem.
Titel: SV: CDI problem Quadlander 250
Skrivet av: The_Shadow^ skrivet 24 september 2013 kl. 10:50:55
Tack, då vet jag hur det funkar, då ska jag bara försöka hitta lämplig CDI att byta med ;)
Titel: SV: CDI problem Quadlander 250
Skrivet av: vespa skrivet 24 september 2013 kl. 19:49:49
Jag fick problem för nåt år sen med att min dog och hade sig.
Det var tänd kabeln. Efter byte så har den funkar utan problem.

kanske inte ditt problem men det kan vara värt att kolla de mesta.
Titel: SV: CDI problem Quadlander 250
Skrivet av: The_Shadow^ skrivet 24 september 2013 kl. 20:29:23
Jo, ska nog gå över lite mer grejjer nu när man skaffat sig kunskaperna att inte vara beroende av andra med sånt här.
konstigt att lösningen brukar vara att just knacka på CDI boxen när den dör om det skulle vara tändkabeln.
men som du säger, skadar aldrig att kolla.

har dessutom närmare full tank med 2 år gammal soppa att bränna ur :P

just det, måste fixa (eller åtminstone kolla närmare på) styrleden också, den vänstra yttre glappar tror jag.
Titel: SV: CDI problem Quadlander 250
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 24 september 2013 kl. 23:03:56
Byt soppan. Släng den åt helvete ;)
Titel: SV: CDI problem Quadlander 250
Skrivet av: The_Shadow^ skrivet 25 september 2013 kl. 00:16:48
nääää, den startar ju på den soppan ;)
kommer ju bergis få justera föggen sen men ändå :P
alternativet är ju att slanga ur den och dumpa soppan i bilen ;)
Titel: SV: CDI problem Quadlander 250
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 25 september 2013 kl. 06:42:07
Va bland de dumsnålaste jag hört.

Gräsklipparen fine.

Men gör som du vill.
Titel: SV: CDI problem Quadlander 250
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 25 september 2013 kl. 07:10:44
Startar ja.
Titel: SV: CDI problem Quadlander 250
Skrivet av: The_Shadow^ skrivet 25 september 2013 kl. 10:57:58
jodå, tanken är väl att soppan ska bytas, men har ingen större brådska eftersom jag ändå inte kan besikta maskinen just nu och kommer inte köra med den.
men ja, när det blir dags så kommer jag självklart tömma ur den gamla soppan och hälla i ny fräsch.
Titel: SV: CDI problem Quadlander 250
Skrivet av: The_Shadow^ skrivet 22 oktober 2013 kl. 18:51:22
börjar väl så smått röra på sig, hur är det med luftfilter?
sitter ju original nu, vad reckomenderas att byta till?
alternativen är väl som följer.
1: Original
2: Öppet biltema av nån form (MC då)
3: Erat förslag (bör vara billigare än original eller iaf lättare att få tag i) ;)
Titel: SV: CDI problem Quadlander 250
Skrivet av: vespa skrivet 22 oktober 2013 kl. 19:00:49
Varför ska du byta? Det sitter ju tvättningsbart på som original.
tvätta rent och olja in igen med filterolja.
Titel: SV: CDI problem Quadlander 250
Skrivet av: The_Shadow^ skrivet 22 oktober 2013 kl. 19:52:17
ja, det är ju ett alternativ, tänkte inte på att det är tvättbart.
bara kasta i en kanna med hett vatten och skölja igenom ordentligt?
Titel: SV: CDI problem Quadlander 250
Skrivet av: vespa skrivet 22 oktober 2013 kl. 20:58:50
Jag hoppas du inte menar kasta en kanna hett vatten ner i luftburken. Gör INTE det !

Ta bort luftfiltret och ta av skumgummifiltret ifrån hållaren.
Tvätta skumgummifiltret ordentligt i filterrengöring eller avfettningsmedel.
Skölj ur ordentligt med vatten.
Låt torka ordentligt.
Olja in skumgummifiltret med Luftfilterolja.

Jag brukar stoppa filtret i en plastpåse och hälla i olja och sen krama en stund tills filtret är inoljat så slipper man kladda ner sig så mycket.
Titel: SV: CDI problem Quadlander 250
Skrivet av: The_Shadow^ skrivet 22 oktober 2013 kl. 23:27:47
haha, nej, kasta ner filtret i hett vatten givetvis, med nåt avfettningsmedel. kan ju börja med typ Yes om jag inte får tag i filter rengöring ;)
Titel: SV: CDI problem Quadlander 250
Skrivet av: vespa skrivet 22 oktober 2013 kl. 23:31:08
Jag har själv aldrig använt något medel som är avsett för just luftfilter utan vanlig avfettning som man har när man tvättar bilen.
Titel: SV: CDI problem Quadlander 250
Skrivet av: The_Shadow^ skrivet 23 oktober 2013 kl. 00:15:17
okej, jag har läst massa olika om det, en del säger att man ska använda mild avfettning, andra att det inte spelar nån roll.
skit samma antar jag så länge det blir rent.