ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => SMC => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC wildcat => Ämnet startat av: jeppewildcat skrivet 24 november 2013 kl. 15:14:41

Titel: Oljebyte på wildcat. Mineralolja eller Helsyntet?
Skrivet av: jeppewildcat skrivet 24 november 2013 kl. 15:14:41
Hejsan!
Har en SMC Wildcat 500 -11.
Jag gjorde ett oljebyte och sedan slirade kopplingen som tusan. Jag hade hällt i Eurol Motorcycle 10W-40 Synthetic.
Sedan ringde jag och kollade med en återförsäljare till SMC wildcat och de sa att det ska vara mineral olja och rekomenderade Pennzoil 20-50 mineral. Jag hällde i detta men den slirar fortfarande på kopplingen.
Sedan har jag fått höra av en bekant att han kör helsyntet i sin wildcat som han blivit rekomenderad av Verona motor och det funkar bra.

Antar att jag inte är den första som hävt i fel olja så är väldigt tacksam för svar!
Hälsningar Jesper
Titel: SV: Oljebyte på wildcat. Mineralolja eller Helsyntet?
Skrivet av: Hydro skrivet 24 november 2013 kl. 15:17:24
Om kopplingen fått fel olja och slirar kan det behövas en "lamelltvätt".

Att den skall slira mer eller mindre om det är mineral, del- eller helsyntet har jag aldrig hört talas om.
 
Personligen föredrar jag hel- eller iaf delsyntet.
Titel: SV: Oljebyte på wildcat. Mineralolja eller Helsyntet?
Skrivet av: jeppewildcat skrivet 24 november 2013 kl. 15:22:57
Okej ska det monteras ner då eller kan det lösas upp med någon vätska utan att montera ner?
Okej det säger dem på Extremebike i Tingsryd. Det är ju våtkoppling och helsyntet smörjer lamellerna så de fäster inte riktigt mot varann fick jag förklarat.

Okej men den syntetoljan jag skrev där måste ju funka då?
Titel: SV: Oljebyte på wildcat. Mineralolja eller Helsyntet?
Skrivet av: Hydro skrivet 24 november 2013 kl. 15:36:50
Robban brukar kunna sin sak.
Men att helsyntet skulle "smörja lamellerna" har jag aldrig hört talas om.

Jo, med bilolja är det så... men det gäller all bilolja.
Och många biloljor har additiv som gör att det liksom smörjer extra.
...kanske då främst de lite dyrare oljorna, som oftast är just helsyntet.

Men mc-oljor är ju utan dessa additiv just för våtkoppling, så där slirar minsann den "lille" Robban lite.
 
Om det går att fixa lamellerna utan att demontera vet jag inte... men om de demonteras och läggs i bad så vet jag iaf det blir bra.

Dunken du visade är ju dock mc-olja så det borde funkat... inte så att du behöver justera kopplingen?
 
Titel: SV: Oljebyte på wildcat. Mineralolja eller Helsyntet?
Skrivet av: jeppewildcat skrivet 24 november 2013 kl. 15:46:57
Okej. Jag tittade bara lite snabbt på hur man demonterar ner lamellerna men det ska väl inte vara något jätteavancerat om man är observant.
Ja jag tycker det, fick 2 sånna dunkar med när jag köpte maskinen så tyckte de var lite taskigt om han skickat med 2 dunkar med helt fel olja.
Jo men det är väl bara hur tidigt o sent den ska ta? Den slirar ju när jag gasar och ska iväg snabbt. Har du 4 växel i tex och trycker fullt så slirar det riktigt mycket
Titel: SV: Oljebyte på wildcat. Mineralolja eller Helsyntet?
Skrivet av: Persson- skrivet 24 november 2013 kl. 15:57:56
Helsyntet ska man tydligen inte ha i nya bilar, gamla bilar, våtkopplingar, prestandabilar. Undrar vad man har helsyntet till egentligen? :)
Titel: SV: Oljebyte på wildcat. Mineralolja eller Helsyntet?
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 24 november 2013 kl. 16:00:44
Köp riktig olja och testa med.
Castrol är omtyckt och en helt okej olja för atv/quad.
Inte farligt dyr heller  8)
Swedols helsyntet kör jag på nu och är helnöjd, den är ännu billigare än castrol  ()p
Titel: SV: Oljebyte på wildcat. Mineralolja eller Helsyntet?
Skrivet av: jeppewildcat skrivet 24 november 2013 kl. 16:10:11
Den oljan är nog inte så dålig skulle jag tro, så dålig kan den inte vara att kopplingen slirar så djävulskt. Är det någon som varit med om att kopplingen slirar så när man trycker fullt och vet hur man åtgärdar isåfall? Alternativt får man ju kolla till lamellerna.