ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Hyosung => Ämnet startat av: niklassjogren skrivet 2 september 2011 kl. 13:14:34
-
Tjofräs allihopa!
Hur fungerar parkeringsbromsen för er?
Min sitter på vänster sida (dvs där kopplingen sitter inte där bromsen sitter) och jag gör som så att jag trycker i den där lilla spaken så den är uppsatt eller vad man ska säga. men ingen broms går i. är det något mer man ska göra eller äre bara min parkeringsbroms som inte fungerar? Var på besiktning idag och killen blev skaplig förvånad när han såg att den satt vid kopplingen och inte bromsen men de kan väll inte vara så att den sitter på fel sida?
-
de är ju bra att du kan ha så den frikopplar hela tiden :P
-
Står inte vad du har för hoj va?
Har min på vänster oxå, den drar en wire som går till bromsoket i bak. Kolla om du kan spänna upp den.
-
Har en hyosung 450 -07a. Ska kika på det:)
-
På kopplingshandtaget finns det en liten låsning man trycker ner och sedan frikopplar, då spänns parkeringsbromsen och sedan låser man den genom att dra det lilla handtaget mot sig för att låsa handbromsen.
Rullar den ändå så behöver du spänna vajern.
Lycka till!
-
De var vajern som behövdes spännas bara som tur var:P
-
Fick du en 2:a på parkeringsbromsen? Eller var det inte så noga? Samt har du kopplat om så frambroms bara tar fram och bak bara bak? Och isåfall vad sa dom om det? Min ska nämligen också in på bes innom ett par månader och min parkeringsbroms fungerar inte heller, men kanske bara är att spänna den som du sa, men har iaf kopplat om så bromsarna är separata. :hmmm:
Mvh Erik
-
Jag fick en 2:a. dock var problemet väldigt enkelt. själva klossarna trycktes inte ihop tillräckligt när jag la i parkeringsbromsen så det vara bara spänna åt via en skruv bak vid klossarna så rörde den sig inte en millimeter sen:)
min handbroms är bara kopplad så den bara bromsar fram och det testar dom hur den rör sig när man bromsar. Mitt styre drog till höger när man bromsade så det var jag tvungen att fixa på en verkstad som kostade 2000kr:/
Det dom kollade var typ hel/halvljus, blinkers, tuta, parkeringsbroms, varningstriangel (hade med den i en väska) kollade så bak/framaxeln var stabil. sen tog dom en tur på den och testade med bromsarna.
Det jag tyckte var förvånande vad att dom kollade inte mönsterdjupet på däcken och gasade inte på när dom körde den för den låter ju högt som ett as och har ett jäkla drag men jag antar väll att dom inte bryr sig om den är ostrypt eller inte. plus att framdäcken har nog ganska exakt 3 mm kvar max. Men det kan ju vara från person till person som jobbar.
-
Kravet på mönsterdjup för mc-däck är en millimeter så om det är tre millimeter behöver man ju knappast mäta, ögonmåttet ger ju besked.
-
aah ja då vare därför då:P
-
Okay! Då får jag försöka spänna min också då för min tar exakt nada =) Hmm okej jag har samma fel, när jag bromsar med frambromsen så drar min åt vänster rätt så mycket, har kollat lite lätt på det smörjt upp glidpinnarna osv men det hjälpte icke. Vet du var felet låg?
Fasen min tuta är inte allt så pigg heller, då måste jag fixa till den också. Skönt att dom inte kollar effekten iaf så man är tvungen att strypa ner den inför besiktningen.
MVH Erik
-
Nja kommer inte riktigt ihåg vad han sa. Men han hade typ varit tvungen att montera bort däcket, sätta in nya bromsbelägg. byta bromsolja och jämna ut trycket över natten eller något liknande. De var inte något man gör på 1 timme iaf och för mig gick det på 2000kr:P men jag kommer som sagt inte ihåg riktigt vad han gjorde
-
Hmm okej! Har kollat mina bromsbelägg dom ser likadana ut på båda sidor, inte särskilt slitna heller. Kan det beror på oljan? Känns ju som att det inte bara borde vara en broms som tar mindre då, eftersom att det är ju samma olja till båda oken. Lufta har jag prövat med också, men hjälpte icke.... :cry:
Som jag ser verkar inte oken går att ta isär heller. Hmm hmm, kanske man kan göra så andra bromsen tar mindre på någe vänster iställer? Någon som har nån bra ide? :)