ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: jonass skrivet 25 februari 2016 kl. 16:59:03

Titel: Bensin snål atv
Skrivet av: jonass skrivet 25 februari 2016 kl. 16:59:03
jag är på jakt efter en atv som går billigt eftersom jag har planer att göra lite resor i sommar.
jag vill ju kunna åka bekvämt i ca 70-80 och ha lite packning med också.
 
tacksam för tipps
Titel: SV: Bensin snål atv
Skrivet av: ra skrivet 25 februari 2016 kl. 17:25:07
Jag har en bränslesnål diesel går att hålla 70-75 km
Faller dock på komforten vid lång körning.




Titel: SV: Bensin snål atv
Skrivet av: Pv544 skrivet 25 februari 2016 kl. 19:39:16
Behöver du inte en fullstor maskin med 4wd så är nog en 300cc taiwanmaskin ett bra val. Tex kymco mxu eller maxxer.
Dom ligger nog kring 0.3-0.4l/mil och det är väl typ hälften mot dom flesta större maskiner.
Titel: SV: Bensin snål atv
Skrivet av: Lowest skrivet 25 februari 2016 kl. 21:04:29
Suzuki LTZ 400 går skapligt billigt
Titel: SV: Bensin snål atv
Skrivet av: jonass skrivet 25 februari 2016 kl. 21:06:45
Jag har en kymco maxxer 300 och vist den går billigt men ingen komfort eller toppfart på den.
Jag har funderat på typ renegade men vet ej hur förbrukningen är på dom.
Jag vill ha en 4x4
Titel: SV: Bensin snål atv
Skrivet av: skogsbonne skrivet 25 februari 2016 kl. 21:08:48
Minst 2 l milen på can am men man sitter ju som en kung på dom
Titel: SV: Bensinsnål atv
Skrivet av: Hydro skrivet 25 februari 2016 kl. 21:31:03
Nänä, vettig körning på väg ger inte två lite milen med CA.
Jag körde med överdrivet mycket packning på en 1000:ing och den låg på litern ungefär.
Då var det normal "bilkörning", dvs inte ställ i varje kurva eller rivstart konstant och enligt skyltad fart... ungefär.

Är man på resa så skall man ju inte stressköra, då ser man ju inget... nä, vettig fart ger bästa upplevelsen.
...sen att det busas och gasas en del om man har en litersmaskin är ju rätt självklart.
Men som sagt, litern ungefär.

Generellt får man dock köra rätt långt/mycket för att soppakostnaden skall bli avgörande.
Köp istället en maskin du gillar och trivs med, om det skulle vara nån krona mer eller mindre i soppa är tämligen försumbart.

Är det resor på flera tusen mil är det kanske dock en annan sak.
..kanske, som sagt.

Och som jag sagt i andra trådar du har i typ samma ämne, fokusera inte för hårt på maskinen (alltså låta maskinvalet utgöra ett hinder för resans vara eller icke vara).
Titel: SV: Bensin snål atv
Skrivet av: klxmicke skrivet 26 februari 2016 kl. 16:18:59
Ska man åka mycket så skulle iaf jag inte bry mig om förbrukningen utan mer om kvaliten. Tankar ju hellre än att stå på verkstan. Själv åker jag polaris 570 efi, tycker inte den drar något alls, trots mycket bus och lek. Men har inte åkt på några långkörningar så jag kan inte svara på liter/mil.
Titel: SV: Bensin snål atv
Skrivet av: Jupiter skrivet 26 februari 2016 kl. 16:42:44
Mycket prat om kvaliteten, alla maskiner kan gå sönder. Det handlar om att sköta sina saker frånsett ren material och konstruktionskvalitet. Många hävdar BMW, Mercedes etc. har bästa kvaliteten och ändå så är en Mazda mer pålitlig. Alltså allt kan strula.
Titel: SV: Bensin snål atv
Skrivet av: Lowest skrivet 26 februari 2016 kl. 17:12:57
När vi åkt väg och inte lekt så ligger Renegaden runt 0,6-0,7
Titel: SV: Bensin snål atv
Skrivet av: jonass skrivet 26 februari 2016 kl. 20:46:09
Ska man åka mycket så skulle iaf jag inte bry mig om förbrukningen utan mer om kvaliten. Tankar ju hellre än att stå på verkstan. Själv åker jag polaris 570 efi, tycker inte den drar något alls, trots mycket bus och lek. Men har inte åkt på några långkörningar så jag kan inte svara på liter/mil.

Vad är det för toppfart på 570 fungerar det att åka lungt och bekvämt i 80km/h?
Titel: SV: Bensin snål atv
Skrivet av: Hydro skrivet 26 februari 2016 kl. 20:59:58
En maskin med CVT åker man inte "lugnt" med... den transmissionen kräver ofta ett rätt högt varvtal redan från stillastående.
Men landsvägsfart är inga problem med en 570.


Mycket prat om kvaliteten, alla maskiner kan gå sönder. Det handlar om att sköta sina saker frånsett ren material och konstruktionskvalitet. Många hävdar BMW, Mercedes etc. har bästa kvaliteten och ändå så är en Mazda mer pålitlig. Alltså allt kan strula.

Jo, du har väl inte varit i ATV-världen så länge så du kanske inte vet hur det var när kina-boomen kom och det släpptes massvis med vägreggade och oreggade hjulingar.
Att jämföra detta med diverse bilar och märken där är totalt fel.
Det fanns EXTREMA skräckexempel, allt trillade i bitar, utväxlingen var så hög att remmen brann upp på plan asfalt, osv...
Det har därefter blivit bättre och bättre, marknaden har sorterat väck de värsta missfostren och återförsäljarna och numer är allt på en helt annan nivå.
Även nu skiljer det rätt mycket i kvalité, men även de med lägst brukar kunna funka rätt vettigt.
Så frågan är helt klart berättigad fortfarande, även om de på nedre skalan numer som sagt är väck.
 
Titel: SV: Bensin snål atv
Skrivet av: Jupiter skrivet 26 februari 2016 kl. 21:10:28
En maskin med CVT åker man inte "lugnt" med... den transmissionen kräver ofta ett rätt högt varvtal redan från stillastående.
Men landsvägsfart är inga problem med en 570.


Jo, du har väl inte varit i ATV-världen så länge så du kanske inte vet hur det var när kina-boomen kom och det släpptes massvis med vägreggade och oreggade hjulingar.
Att jämföra detta med diverse bilar och märken där är totalt fel.
Det fanns EXTREMA skräckexempel, allt trillade i bitar, utväxlingen var så hög att remmen brann upp på plan asfalt, osv...
Det har därefter blivit bättre och bättre, marknaden har sorterat väck de värsta missfostren och återförsäljarna och numer är allt på en helt annan nivå.
Även nu skiljer det rätt mycket i kvalité, men även de med lägst brukar kunna funka rätt vettigt.
Så frågan är helt klart berättigad fortfarande, även om de på nedre skalan numer som sagt är väck.

Precis, de "fanns många skitmärken". Och tveklöst är väl de flesta borta. Men utveckligen går framåt hos de flesta tillverkare, har vi tillräcklig erfarenhet på låt säga maskiner från 2015 för att låta gamla erfarenheter vara akutella än? Jag vet inte.
Titel: SV: Bensin snål atv
Skrivet av: klxmicke skrivet 27 februari 2016 kl. 07:32:23


Toppfarten ligger väl en bit över hundra med originalhjul. klart det går att åka 80, man sitter som en kung tycker jag. Varvar väl en del i den farten, enstånka, så en större Twin går nog lite lugnare.
Titel: SV: Bensin snål atv
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 27 februari 2016 kl. 07:37:50
Precis, de "fanns många skitmärken". Och tveklöst är väl de flesta borta. Men utveckligen går framåt hos de flesta tillverkare, har vi tillräcklig erfarenhet på låt säga maskiner från 2015 för att låta gamla erfarenheter vara akutella än? Jag vet inte.
Precis, fanns.
Titel: SV: Bensin snål atv
Skrivet av: klxmicke skrivet 27 februari 2016 kl. 07:39:11
Ang kvalitetsfrågan så kan jag ju bara se till mina egna erfarenheter.
2 bekanta åker honda sedan flera år, aldrig några strul, fungerar jämt.
2 bekanta åker Yamaha, samma där, inte ett fel på flera år, trots grov misshandel.
Jag åker polaris, inte ett enda fel än så länge.
En annan vän köpte en ny goes, den har varit mer på verkstan än i skogen hitills.

Jag drar bara mina egna slutsatser, billigast är inte alltid bäst, dyrast är absolut inte bäst heller, men av erfarenhet så skulle jag gå på en större märkesmaskin (can am, polaris, honda, Yamaha, Suzuki).

Tycker dessutom "kina" maskinerna (CF, goes mm) har blitt ganska dyra.
Titel: SV: Bensin snål atv
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 27 februari 2016 kl. 07:42:37
Köp billigt köp dyrt
Titel: SV: Bensin snål atv
Skrivet av: Jupiter skrivet 27 februari 2016 kl. 10:16:51
Precis, fanns.
Det var en av hur många sålda?