ÖÖh..klämmer inte skivorna ihop av centrifugalkraften ?? mina 2 blev fundersamma..men det viktiga var ju att remmen INTE slirar lättare och så resonerade jag också. Kompisen får ge med sej..
haha jag ska prova...Som svar nej den slirar inte mer...Vikterna i primär variatorn slungas ut av centrifugalkraften och gör då så att skivorna åker i sär och remen glider ner och får en mindre diameter på driv sidan, detta kan jämföras med framdrevet ju mindre drev desto fortare går den men blir svagare....Det som händer när du tar bort vikter är att det krävs högre varv på motorn för att skivorna i variatorn ska glida isär (Du har ju halverat centrifugal vikten)det gör att den kommer att kännas starkare men den kommer även att dra mer soppa topp farten kan nog vara den samma i allafallhoppas att detta hjälpte dina 2 :wink:
Hej alla vänner..Vi kan alla bli lite trötta så det slinter i bland. Enfråga till Gurra_g : Kan man enkelt spänna fjädern i sekundärenoch isåfall hur gör man Anledningen till mina frågor är att jag tycker att lågväxeln är liteför hög ,jag håller på med lite konstiga saker som tex.att släpa på en gammal slåttermaskin för hästar!! :? för att slå vägkanter med...då är det lite svårt att hålla låg fart samtidigt som jag har drag på maskinen.Toppfart är för mej ointressant.
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️