Citat från: 2x4 skrivet 4 december 2009 kl. 20:24:17Slangen från ventilkåpan är kopplad ansluten mellan luftburk och förgasare på höger sida, alltså då in i motorn via förgasaren! Kanske är det därför motorn är så känslig vid kallstart?? Hur är den slangen dragen på maskinerna som ej är ombyggda?Den är dragen lika dant som på din.Enda skillnaden är att original sitter en avskiljare i mitten av slangen.Byt lågfartsmunstycke så blir den lättstartad. Har du bytt , vad har du för storlek på lågen?42 eller 45 är väl at rekommendera på lågfarten....
Slangen från ventilkåpan är kopplad ansluten mellan luftburk och förgasare på höger sida, alltså då in i motorn via förgasaren! Kanske är det därför motorn är så känslig vid kallstart?? Hur är den slangen dragen på maskinerna som ej är ombyggda?Den är dragen lika dant som på din.Enda skillnaden är att original sitter en avskiljare i mitten av slangen.Byt lågfartsmunstycke så blir den lättstartad.
Jag vet inte hur ombyggnaden ser ut, jag kör original, men det du ska tänka på när du bygger om är att avskiljaren är till för att ta hand om kondensvattnet som blir när ångorna kyls av, det vattnet gå efter ombyggnad direkt in i motorn.Om du ändå väljer att bygga om så är mitt råd att se till så det inte blir någon svacka på slangen där det kan ansamlas vatten i större mängder när ångorna kyls av, och om svackan är för stor kan det frysa stopp även då med övertryck som följd.Det bästa sättet o veta att man inte får in kondensen i motorn är o ha kvar avskiljaren o tömma den i bland, det behöver inte bli så ofta, den rymmer ju trots allt en hel del.Nackdelen med o ha avskiljaren kvar är att man kann glömma att tömma den.Så det är bara o välja vilket som du tycker är bäst, jag vill bara att du tänker på varför den sitter där.