ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Blomqvist skrivet 31 mars 2017 kl. 22:19:28

Titel: Hur stort är värmeproblemet på en Outlander 1000, egentligen?
Skrivet av: Blomqvist skrivet 31 mars 2017 kl. 22:19:28
Jag har läst om flera som haft problem med plast som smälter, dekaler som lossnar av värmen, och brända ben när dom kör långsamt.

Är problemet så stort?
Bör man skaffa slip on och bränslebox om man vill ha sina plastkåpor intakta?

Jag är inte så intresserad av maffigare ljud eller mera effekt, jag vill bara veta om det gör så stor skillnad på värmeproblemet.
Titel: SV: Hur stort är värmeproblemet på en Outlander 1000, egentligen?
Skrivet av: GeFeldz skrivet 1 april 2017 kl. 01:58:53
De flesta nyare maskiner blir väldigt varma, speciellt vid krypkörning. Avgaskraven, främst de amerikanska, har gjort att maskinerna går väldigt magert vid dellast och de flesta maskiner har även en katalysator någonstans i systemet. Mager blandning ger heta avgaser och heta avgassystem, en bränslebox brukar kunna få ner värmen betydligt. Slip-on är ju också bra ifall katalysatorn sitter i ljuddämparen, katen blir het. Vill du inte betala för ett slip-on brukar det gå att ta bort katen, men det brukar inte gå att sätta tillbaka den eftersom man oftast måste kapa ur den på något sätt. Jag hade först provat att köra maskinen som den är och se om den blir för varm. Smälter plasten eller dekaler så måste ju det gå på garantin. Blir det för varmt kring benen kan du ju börja med bara en bränslebox och se om inte den gör tillräckligt med rätt inställningar.

Min grizzly 2016 klagas det mycket på i usa, att den blir outhärdligt varm och vissa med rödglödande grenrör, men min maskin håller sig rätt sval. Jag gissar att det görs en annan mappning på europeiska modellen, det kanske CA också gör?
Titel: SV: Hur stort är värmeproblemet på en Outlander 1000, egentligen?
Skrivet av: rally nizze.. skrivet 1 april 2017 kl. 06:57:27
Sen med bränslebox och effektsystem tar du även bort garantierna på maskinen om du inte byter tillbaka till orginal grejer innan du lämnar in på service.
Titel: SV: Hur stort är värmeproblemet på en Outlander 1000, egentligen?
Skrivet av: skogsbonne skrivet 1 april 2017 kl. 08:11:02
Sen med bränslebox och effektsystem tar du även bort garantierna på maskinen om du inte byter tillbaka till orginal grejer innan du lämnar in på service.

Nej går fint att lämna in med Box och system  ()p

Aldrig sett smält plast på någon annan can am än outlander xmr 1000 men jag skulle skaffat Box och avgas ändå, låter ju trevligare och blir en helt annan rapphet på gasen
Titel: SV: Hur stort är värmeproblemet på en Outlander 1000, egentligen?
Skrivet av: Blomqvist skrivet 1 april 2017 kl. 09:13:49
Tack för svar!
Då blir det till att prova först då.  ()p
Titel: SV: Hur stort är värmeproblemet på en Outlander 1000, egentligen?
Skrivet av: Skojaren skrivet 1 april 2017 kl. 11:48:33
När det gäller Can Am så har jag fått detta förklarat för mig då jag bad ÅF kolla med BRP
Vill du vara 100% på att behålla garantin på maskinen så är det endast Yoshimuras effektsystem som gäller. BRP säljer det systemet själva till Can Am.

Andra effektsystem eller box/ ändring i map, inga garantier på maskinen enligt BRP.
Dock så är det ändå upp till ÅF hur mycket han vill berätta för BRP eller om man plockar av grejorna innan service/reparation.
Titel: SV: Hur stort är värmeproblemet på en Outlander 1000, egentligen?
Skrivet av: Blomqvist skrivet 1 april 2017 kl. 12:04:36
När det gäller Can Am så har jag fått detta förklarat för mig då jag bad ÅF kolla med BRP
Vill du vara 100% på att behålla garantin på maskinen så är det endast Yoshimuras effektsystem som gäller. BRP säljer det systemet själva till Can Am.

Andra effektsystem eller box/ ändring i map, inga garantier på maskinen enligt BRP.
Dock så är det ändå upp till ÅF hur mycket han vill berätta för BRP eller om man plockar av grejorna innan service/reparation.

Tack för upplysningen.
Men, kan man bara montera på ett Yoshimura slip on utan bränslebox, för det finns väl inte till Yoshimura?
Jag har sett Yoshimura i originaltillbehörs-katalogen, men jag har aldrig sett någon bränslebox.
Titel: SV: Hur stort är värmeproblemet på en Outlander 1000, egentligen?
Skrivet av: Skojaren skrivet 1 april 2017 kl. 13:00:25
Tack för upplysningen.
Men, kan man bara montera på ett Yoshimura slip on utan bränslebox, för det finns väl inte till Yoshimura?
Jag har sett Yoshimura i originaltillbehörs-katalogen, men jag har aldrig sett någon bränslebox.

Can Am säljer mig veterligen inga boxar, det är tredjepart som gäller och då "upphör" ju garantin. Skall du ha box så är det bättre att satsa på någon Powercommander produkt http://www.powercommander.com
Titel: SV: Hur stort är värmeproblemet på en Outlander 1000, egentligen?
Skrivet av: skogsbonne skrivet 1 april 2017 kl. 13:29:24
Fråga din åf om dom bryr sig om avgas och Box, säger dom att det inte är okej så är det bara att montera av innan service osv, den ÅF jag servar hos brydde sig inte
Titel: SV: Hur stort är värmeproblemet på en Outlander 1000, egentligen?
Skrivet av: OutlanderXT skrivet 1 april 2017 kl. 16:32:11
Hade problem på en av mina förra can am, där smälte plasten, det var en 2007 650. samt på min nya xmr 1000 så smälte plasten,

Även en bekant med en 400cc can am så smälte plasten. Dock fick han ny på garantin.

Jag monterade avgasbandage på min gamla, det funkade kanonbra, likaså personen med sin 400cc.

Däremot på min nuvarande så smälte plasten längst bak vid ljuddämparen, Så jag beslutade att montera ett slipon.

det blev ett Biggun exo, köpte från staterna för 2200kr.

nu har jag inga problem med plast som smälter.
Titel: SV: Hur stort är värmeproblemet på en Outlander 1000, egentligen?
Skrivet av: Atheos skrivet 1 april 2017 kl. 16:41:01
Hade problem på en av mina förra can am, där smälte plasten, det var en 2007 650. samt på min nya xmr 1000 så smälte plasten,

Även en bekant med en 400cc can am så smälte plasten. Dock fick han ny på garantin.

Jag monterade avgasbandage på min gamla, det funkade kanonbra, likaså personen med sin 400cc.

Däremot på min nuvarande så smälte plasten längst bak vid ljuddämparen, Så jag beslutade att montera ett slipon.

det blev ett Biggun exo, köpte från staterna för 2200kr.

nu har jag inga problem med plast som smälter.

En fråga. Är dessa strypta för att bli vägreggade? Då kan jag förstå problemen. Men om de inte är strypta så känns det ju som Can-Am verkligen misslyckats med konstruktionen.
Titel: SV: Hur stort är värmeproblemet på en Outlander 1000, egentligen?
Skrivet av: Blomqvist skrivet 1 april 2017 kl. 16:52:18
Tack för svar.
Det är väl själva fan att en så dyr maskin ska ha problem med plast som smälter i originalskick.
Men, men... Jag får invänta leverans av maskinen och prova och se hur stort problemet är på min maskin.

Men hjälper enbart slip on utan bränslebox?
Titel: SV: Hur stort är värmeproblemet på en Outlander 1000, egentligen?
Skrivet av: skogsbonne skrivet 1 april 2017 kl. 17:23:13
Dom går snålt pga avgaskrav så dom går ju ännu snålare med slipon utan bränslebox....

Vet att sportsman 1000 och smälte vid avgas så inte bara can am
Titel: SV: Hur stort är värmeproblemet på en Outlander 1000, egentligen?
Skrivet av: strogg666 skrivet 1 april 2017 kl. 22:16:19
Hallå gubbe ....jag har en outlander 2015, och jag har aldrig märkt av värmeproblem
med den, det är min tredje Can Am (1000) och inte haft problem med nån utav dom...däriomot
hade jag nämnda problem med min Polaris  800 2006:a
Tilläggas skall också göras att jag använder mina hjulingar till brutal körning... :)
Titel: SV: Hur stort är värmeproblemet på en Outlander 1000, egentligen?
Skrivet av: strogg666 skrivet 4 april 2017 kl. 21:35:34
Måste också tillägga att i vårat "gäng" har vi 3st 1000cc och en 650mudd ...eller nått och ingen har värmeproblem...
vi har kört hundratals timmar ihop... :)
Titel: SV: Hur stort är värmeproblemet på en Outlander 1000, egentligen?
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 5 april 2017 kl. 19:13:04
Min 1000 jag hade gick varmt men inga problem
Min 1000r går varmt och smälter plast.
Titel: SV: Hur stort är värmeproblemet på en Outlander 1000, egentligen?
Skrivet av: strogg666 skrivet 11 april 2017 kl. 20:48:02
Din 1000 gick varmt men hade  inga problem... vad betyder det?
vi har en 1000r i gänget också som bara tuffar och går...
återigen, våra körningar  är oftast långa och krävande med
väldigt varierande terräng... Därför förstår jag inte det
här problemet... förklara gärna :)
Titel: SV: Hur stort är värmeproblemet på en Outlander 1000, egentligen?
Skrivet av: OutlanderXT skrivet 12 april 2017 kl. 07:32:08
Tänkte bara förtydliga mig själv en aning.

Jag upptäckte att plasten smält just ovanför ljuddämparen på min xmr1000r, under baklyktan.
Det var med originalljuddämparen.
Min körning är normal med mestadels skogskörning, grusväg etc. långsam körning för det mesta.

Det är ju vid smygkörning på lågväxel den går varmast samt minst fartvind som kyler, Logiskt om det smälter plast då.

Det var enbart därför jag bytte ljuddämpare.

Det skulle förmodligen ha hjälp om jag lindade originaldämparen med avgasbandage också.

Däremot så har inte plasten smält vid sadeln eller sidokåpan, då can-am verkar ha förbättrat värmeskyddet runt röret/rören.
Titel: SV: Hur stort är värmeproblemet på en Outlander 1000, egentligen?
Skrivet av: strogg666 skrivet 12 april 2017 kl. 18:40:36
På min 1000xtp har jag tom tagit bort värmesköldarna runt bakre ljuddämparen...
mest för att det oftast fastnar material där när man tex kört över en mosse...
Det är inte ovanligt att det brinner runt ljuddämparen med öppen låga på
cyklar med plåtarna kvar... det är kanske därför eran plast smälter :dntknow:lter