ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: Hasse H skrivet 13 november 2016 kl. 12:09:13

Titel: Krokig ram på 400 irs + höjning av bakändan + koppling
Skrivet av: Hasse H skrivet 13 november 2016 kl. 12:09:13
Köpte grisen i säcken... >:(. men nu är den som ny  ()p.
Vid provkörningen märkte jag inte direkt att den drog till höger, för den va lite glapp i styrstagen. Köpte hjulingen årsm. 2014 med 117 tim, bytte P-ändorna yttre och inre och ställde in hjulvinklarna men drog fortfarande till höger. Började studera och mäta lite noggrannare och kom fram till att höger framhjul var två cm längre bak än vänstra, dessutom var hela framvagnen förskjuten till högra sidan.

Kapade av ramen på högra sidan och halva på vänstra sidan, sen var det bara att dra över framändan till vänster. Mätte upp så det var "ungefär" lika på båda sidorna och svetsa ihop ramen. Ställde in hjulvinklarna igen och nu går hjulingen rakt, utan att dra till nån sida.

Linhaien används mest till skogsarbete, men man vill ju ändå att den skall gå rakt på vägen.
Titel: SV: Krokig ram på 400 irs
Skrivet av: Hasse H skrivet 21 november 2016 kl. 21:10:08
Med fullt lass på skogsvagnen blir hjulingen ganska så låg i bakändan. Flyttade ut stötdämparnas övre fäste och det gjorde en hel del. Nu blev den högre och trycks inte ihop lika mycket med fullt lass.
Titel: SV: Krokig ram på 400 irs + höjning av bakändan.
Skrivet av: Hasse H skrivet 25 november 2016 kl. 19:27:14
Bytte koppling idag, den nya med fem skor. Köptes från AliExpress, beställde 14.11 och hemleverans 25.11 ganska bra... Den gamla med tre skor var inte slut, men bättre att byta före.
Samma paket från Tammerfors i Finland kostar 395 eur + frakt ca 10-15 eur. från Kina 95 + frakt 50 dollar med UPS. Dragremmen är inte slut men en ny är på väg från Kina. Prisskillnaden är stor 150 eur här och från Kina 35 eur och samma märke på remmen.

Denhär passar exakt 
https://www.aliexpress.com/item/Performance-5-shoe-Rear-Clutch-Pulley-Assembly-for-LINHAI-ATV-UTV-CUV-ATV400-UTV400-Bighorn-400/32728561491.html?spm=2114.13010308.0.0.zpy3Wu (https://www.aliexpress.com/item/Performance-5-shoe-Rear-Clutch-Pulley-Assembly-for-LINHAI-ATV-UTV-CUV-ATV400-UTV400-Bighorn-400/32728561491.html?spm=2114.13010308.0.0.zpy3Wu)
Titel: SV: Krokig ram på 400 irs + höjning av bakändan + koppling
Skrivet av: Hasse H skrivet 2 december 2016 kl. 16:58:56
Det var en märkbar skillnad med den nya kopplingen. Greppar tidigare och mjukare, jag fick en "ny" maskin.  ()p
Angående höjningen, strålande med fullt lass på skogsvagnen. Men en sak jag började fundera på, brytningen på nivlarna blir "kanske" för stor ?? när man kör på ojämna ställen. Lyfte upp hjulingen och kollade, med 37 cm på det nya fästet mellan övre och nedre, så var måttet mellan original fästen 39 cm.
Längre bultar och en kätting på 35 cm mellan övre o nedre, så blev det 37 cm mellan original fästet. En gummistropp som spänner ut kättingen så att den inte skramlar och lever fan... Stötdämparnas längd mellan fästena är 37 cm.
Titel: SV: Krokig ram på 400 irs + höjning av bakändan + koppling
Skrivet av: Hasse H skrivet 23 december 2016 kl. 14:51:15
Bytte främre variatorn, den gamla förde så mycket oväsen ( glidskenorna va glappa ) nu är den tyst. Vikterna byttes till 11g.
Köptes från Aliexpress, variator + frakt UPS, 65 dollar. Bytte också dragremmen, från Aliexpress 35,-
Har nu kört ut ca 25 kubikm. ved och inga som helst problem med hjulingen, har ca 7-800 kg på kärran. 

https://www.aliexpress.com/item/Variator-Set-for-LINHAI-ATV-UTV-CUV-ATV400-UTV400-Bighorn-400-Dragon-Fly-400/32728549308.html?spm=2114.40010208.4.12.k4Lr72 (https://www.aliexpress.com/item/Variator-Set-for-LINHAI-ATV-UTV-CUV-ATV400-UTV400-Bighorn-400-Dragon-Fly-400/32728549308.html?spm=2114.40010208.4.12.k4Lr72)
Titel: SV: Krokig ram på 400 irs + höjning av bakändan + koppling
Skrivet av: Pv544 skrivet 24 december 2016 kl. 00:26:30
Hur verkar gummikvaliteten vara på 400an?
På min 06a 300 var det inget vidare tyvärr, gummi till styrleder tex.
Eller det som gav mig problem, gummidamasken till växelspaken. Den bytte jag och även den nya började se lite vissen ut innan jag sålde maskinen.
Bytte även en damask till en drivknut, minns dock ej om den gick sönder av "naturliga orsaker".  ()p

Roligt i vilket fall att det är någon som postar lite bra grejer i Linhaidelen.
 ()p
Titel: SV: Krokig ram på 400 irs + höjning av bakändan + koppling
Skrivet av: Hasse H skrivet 24 december 2016 kl. 10:54:47
Hur verkar gummikvaliteten vara på 400an?
 ()p
Gummidetaljerna ser bra ut (som nya) än så länge, den är ju bara två år.

Jag var också lite skeptisk till Linhai, efter allt man hade läst här på forumet, både bra och dåligt.
Denhär blev till salu i grannbyn, okej ja åker och provkör så får vi se... maskinen bytte ägare och hittills är jag nöjd.
Jag har skruvat i hela mitt liv med små och stora fordon, reparationer och förbättringar hör till vardagen.
 
Titel: SV: Krokig ram på 400 irs + höjning av bakändan + koppling
Skrivet av: BlotsvensJanne skrivet 22 april 2017 kl. 01:21:21
Intressant, tack för tipsen! Precis köpt en 400 IRS, än så läge bara hunnit byta oljor och smort lite. Köpt som ett nyttofordon, men det är ju kul förbättra och bygga grejer...
Titel: SV: Krokig ram på 400 irs + höjning av bakändan + koppling
Skrivet av: Hasse H skrivet 21 november 2017 kl. 21:10:01
I det stora hela var jag nöjd med min Linhai, den gjorde sitt jobb rätt bra. Plogade och körde hem ved ca. 35 kubik och en hel del nöjesåkning.
Men nu blev det så att jag bytte Linhai mot en ny CF-moto 450 t3B, och det var nog stor skillnad på körupplevelsen. Ungefär som att byta från "Opel till Mercedes" :D
Titel: SV: Krokig ram på 400 irs + höjning av bakändan + koppling
Skrivet av: Hydro skrivet 21 november 2017 kl. 22:11:18
Jag har kört en del rundor i Finland men nu när man tänker efter har man nog aldrig sett en vägreggad hjuling där... men ni har alltså gula regplåtar??
Gäller det bara fyrhjulingar eller vad innefattas?
Titel: SV: Krokig ram på 400 irs + höjning av bakändan + koppling
Skrivet av: JussiN skrivet 21 november 2017 kl. 22:58:08
Reglerna är samma som i Sverige, EU-påhitt. Det finns terrängmodell, traktormodeller och vägtrafikmodell. Traktorn har en gul skyllt i samma storlek som på bilar och vägtrafikmodellerna har likadana skyltar som mc (vita med 2 bokstäver och 3 nummror). Terrängmodellerna kan ha en mopedregisterskyllt (ser lika ut som mc bara att mycket mindre) om det gjorts en trafikförsäkring på den.