ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tester och Recensioner => Ämnet startat av: Jupiter skrivet 2 december 2015 kl. 09:26:46
-
Här är länk till 500cc testet i sin helhet. Varför har de nord amerikanska maskinerna så kort garanti jämfört med japan maskinerna? :hmmm:
http://viewer.zmags.com/publication/000c4162#/000c4162/20
-
Antagligen för att de inte vill ha garantikostnader då det börjar rasa saker ':)
-
Antagligen för att de inte vill ha garantikostnader då det börjar rasa saker ':)
:DV
-
Can am säljer ju B.E.S.T garanti så man får 5 år garanti, förstår inte varför folk inte köper det, 3000 kr och det är bara att lämna in vid fel. I USA är det väl 6 månaders garanti eller liknande.
Polaris och arctic cat kanske inte erbjuder längre garanti?
-
Har för mig TGB har samma, 3 år som grundgaranti och man kan köpa till 2 år för nån tusenlapp. Men faktum kvarstår att japan maskinerna ger 5 år direkt utan extra kostnad för kunden.
-
Stämmer inte rigtigt.Här lämnar handlare 2 års "fabriksgaranti" på japanska maskiner.
5 år då är Svenska säljare inblandat med den ökning.Tror några tusenlappar är inräknat i pris att gjöra det. Titta på gråimport prisena för example.
-
Stämmer inte rigtigt.Här lämnar handlare 2 års "fabriksgaranti" på japanska maskiner.
5 år då är Svenska säljare inblandat med den ökning.Tror några tusenlappar är inräknat i pris att gjöra det. Titta på gråimport prisena för example.
Sant, det skiljer från land till land. Men det är trots allt den Svenska marknaden som jämförs i testet. Men det borde även ha koppling till hur importören anser sig kunna lita på kvaliteten, annars hade de nog inte vågat ge långa garantier.
-
Vad är de prulor du kan få via garanti äfter 4..5 år i skog? :help: Tror inte många. :dntknow: Men du är 5 år betalt för "tvätta fälgar o fulla på spolarvätska" vid varje service hos åf under tiden. O0
-
Så länge jag jobbat med Honda så har det aldrig blivit tjafs om något gått sönder trots hårt arbetande fyrhjuling ens när garantitiden närmar sig sitt slut.
Visst binder man upp sig och bör serva på märkesverkstad men har man god kontakt med sin ÅF kan det ju vara trevligt och fördelaktigt att träffas för service då o då. Kanske behöver man någon ny pryl till sin maskin mm mm. ()p
-
Skapar jobb som MP hade sagt. :DV
-
fick den tidningen för nån dag sen tror jag, låg iaf i köket idag ()p men det testet överlag ger jag inte mycket för, dom skrev inte alls om hur maskinerna var och köra och fungerade. det dom tog upp var att dom ville ha 2 bromshandtag på styret. men mest av det dom skrivit var hur förvånande dom var på att sukkan van testet, de offrade dom flera spaltmeter på att berätta, men inte mer ingående varför just den vann
-
dom har ju testat den gamla grizzlyn, samt honda med stel axel.
hade vart intressantare med nya grizzly 2016 samt honda rubicon
-
men håller med om att det är bra med dubbla bromshandtag
-
Jag vet inte när testet är gjort, om nya Grizzly fanns vid tillfället. Jag trodde dessutom Honda inte hade någon med delad axel i 500 klassen. :dntknow:
-
men håller med om att det är bra med dubbla bromshandtag
jo då man ska köra på bakhjulen är det bra med enbart bakbroms på vänster sidan. men annars ser jag det inte som någon fördel, är väl bättre det bromsar fram/bak på samma
-
Bakhjul? Handbroms? Då e det därför jag inte har dubbla. :DV
-
Kör man i branta nedförslut är separata bromsar fram/bak ett krav.
Att då få minsta bromsverkan fram kan vara förödande.
Sen hur man separerar bromsarna är väl av mindre betydelse, en fot- och en handbroms funkar ju tex.
(notera att jag varken läst tråden eller testet)
-
Kör man i branta nedförslut är separata bromsar fram/bak ett krav.
Att då få minsta bromsverkan fram kan vara förödande.
Sen hur man separerar bromsarna är väl av mindre betydelse, en fot- och en handbroms funkar ju tex.
(notera att jag varken läst tråden eller testet)
då lägger man i backen och enbart bakhjulsdrift, fungerar ännu bättre. men fotbroms finns väl på alla maskiner också?
-
Bara för att det finns en fotpedal behöver ju inte det betyda att den tar endast bak.
Eller?
Många vägreggade maskiner har fotbromsen som fyrhjulsbroms... tex.
Att lägga i backen i ett utförslut är knappast att rekommendera, dels är det svårt att växla medan det rullar men framför allt får du ju då en låst bakända och då dröjer det inte länge förrän bakändan börjar sladda förbi framändan och sen går det snabbt åt helv....
-
nej, som du sa så kan dom ju ändrat på det. på polarisen så bromsar handbromsen fram/bak och fotbromsen endast bak. sen hur andra märken valt att ha det vet jag inte förutom på yamaha då vänster är bakbroms och höger fram (nu vet jag inte om den även kanske tar bak, så kan det ju vara).
men skit i det nu, var testet i sig som jag inte tycker var nåt test, alldeles för lite info om hur var och en maskin var att köra
-
Jag vet inte när testet är gjort, om nya Grizzly fanns vid tillfället. Jag trodde dessutom Honda inte hade någon med delad axel i 500 klassen. :dntknow:
rubicon från 2015 har delad axel och dct och servo
-
Känns som att testet var gjort av nån som inte har så mycket erfarenhet av ATV:er
-
Tror att både fot och handbroms måste bromsa både fram och bak på alla vägreggade maskiner.
Så har jag fattat det i alla fall.
På min spyder finns bara fotbroms, och det känns lite sådär, men man vänjer sig med det också.
Som i en bil...
-
Känns som att testet var gjort av nån som inte har så mycket erfarenhet av ATV:er
Hur menar ni testet skulle ha blivit gjort istället då? :dntknow:
-
Tror att både fot och handbroms måste bromsa både fram och bak på alla vägreggade maskiner.
Så har jag fattat det i alla fall.
Tex, CA vägregg. Fotbroms tar både fram och bak. Vänster handtag tar bak, höger tar fram.
Quad, fotbroms både fram och bak. Handtag fram. Och det finns ju bara ett bromshandtag på manuella.
-
Tror att både fot och handbroms måste bromsa både fram och bak på alla vägreggade maskiner.
Så har jag fattat det i alla fall.
Jag har för mig att det inte gäller i Sverige
utan de gör så för det krävs i annat land.
Försökt hitta något besiktningsprotokoll de går efter men inte hittat än.
Vore ju trevligt att hitta något officiellt protokoll från trafikverket eller bilprovningen på vad som gäller
4hjulig mc.
-
Det regleras av helfordonsgodkännandet inom EU.
-
Min vägreggade Raptor har då inget sånt tjafs. (från ny)
-
Min Arctic tar både fram och bak med vänster handtag och bara bak med fotbromsen. Detta är ju då givetvis i 2wd läget, i 4wd är det ju på alla hjul hur man än gör ()p. Sen har dom monterat dit ett extra ok med wire till ett höger handtag på de traktor reggade. Vet ej varför så jag tog bort det på min maskin, då jag tyckte det mest var i vägen och tenderade att ligga på lite.
-
Min Arctic tar både fram och bak med vänster handtag och bara bak med fotbromsen. Detta är ju då givetvis i 2wd läget, i 4wd är det ju på alla hjul hur man än gör ()p. Sen har dom monterat dit ett extra ok med wire till ett höger handtag på de traktor reggade. Vet ej varför så jag tog bort det på min maskin, då jag tyckte det mest var i vägen och tenderade att ligga på lite.
Hej ! På den traktorregistrerade ska det finnas parkeringsbroms .Det är det extra oket är till för, helt mekaniskt . Det går och låsa handtaget med en spärr. Det går även att låsa handbromsen med en spärr men det är hydrauliskt så oljetrycket släpper efter ett tag därför är det inte godkänt som parkeringsbroms .
/ra
-
Hej ! På den traktorregistrerade ska det finnas parkeringsbroms .Det är det extra oket är till för, helt mekaniskt . Det går och låsa handtaget med en spärr. Det går även att låsa handbromsen med en spärr men det är hydrauliskt så oljetrycket släpper efter ett tag därför är det inte godkänt som parkeringsbroms .
/ra
Jag såg att även den vägreggade har den monterad.
-
Jag har för mig att det inte gäller i Sverige
utan de gör så för det krävs i annat land.
Försökt hitta något besiktningsprotokoll de går efter men inte hittat än.
Vore ju trevligt att hitta något officiellt protokoll från trafikverket eller bilprovningen på vad som gäller
4hjulig mc.
Stämmer, är krav i Tyskland då de har andra krav där.
-
Skumt att det inte är samma inom hela EU då E markeringen på typskylten ska ange europeisk standard.
-
Tyskland har haft en version av våran Traktor B i åratal.
Danskarna har de med en egen variant av vägreggning.
Det skilljer en del mellan de olika ländernas besiktningsorgan med.
Krävs det inte gemensam broms på trikes kan man inte heller kräva det på atv osv.
-
Stämmer, är krav i Tyskland då de har andra krav där.
[/qu
ote] Hej! nu är det inget större problem. För man behöver inte besiktiga traktorregistrerad. Skulle va om polisen stannade en men frågan är hur mycket dom fattar. /ra
-
Hej ! På den traktorregistrerade ska det finnas parkeringsbroms .Det är det extra oket är till för, helt mekaniskt . Det går och låsa handtaget med en spärr. Det går även att låsa handbromsen med en spärr men det är hydrauliskt så oljetrycket släpper efter ett tag därför är det inte godkänt som parkeringsbroms .
/ra
Stämmer bra!
-
Min är traktorregistrerad och har inte handbroms (endast original låsbart bromshandtag)