ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Tester och Recensioner => Ämnet startat av: Jupiter skrivet 2 december 2015 kl. 09:26:46

Titel: 500cc testet i Skogsmagasinet.
Skrivet av: Jupiter skrivet 2 december 2015 kl. 09:26:46
Här är länk till 500cc testet i sin helhet. Varför har de nord amerikanska maskinerna så kort garanti jämfört med japan maskinerna?  :hmmm:

http://viewer.zmags.com/publication/000c4162#/000c4162/20
Titel: SV: 500cc testet i Skogsmagasinet.
Skrivet av: Skojaren skrivet 2 december 2015 kl. 09:45:37
Antagligen för att de inte vill ha garantikostnader då det börjar rasa saker  ':)
Titel: SV: 500cc testet i Skogsmagasinet.
Skrivet av: Jupiter skrivet 2 december 2015 kl. 09:54:12
Antagligen för att de inte vill ha garantikostnader då det börjar rasa saker  ':)

 :DV
Titel: SV: 500cc testet i Skogsmagasinet.
Skrivet av: skogsbonne skrivet 2 december 2015 kl. 09:55:51
Can am säljer ju B.E.S.T garanti så man får 5 år garanti, förstår inte varför folk inte köper det, 3000 kr och det är bara att lämna in vid fel. I USA är det väl 6 månaders garanti eller liknande.

Polaris och arctic cat kanske inte erbjuder längre garanti?
Titel: SV: 500cc testet i Skogsmagasinet.
Skrivet av: Jupiter skrivet 2 december 2015 kl. 09:59:29
Har för mig TGB har samma, 3 år som grundgaranti och man kan köpa till 2 år för nån tusenlapp. Men faktum kvarstår att japan maskinerna ger 5 år direkt utan extra kostnad för kunden.
Titel: SV: 500cc testet i Skogsmagasinet.
Skrivet av: GRAND skrivet 2 december 2015 kl. 12:18:45
Stämmer inte rigtigt.Här lämnar handlare 2 års "fabriksgaranti" på japanska maskiner.
5 år då är  Svenska säljare inblandat med den ökning.Tror några tusenlappar är inräknat i pris att gjöra det. Titta  på gråimport prisena för example.
Titel: SV: 500cc testet i Skogsmagasinet.
Skrivet av: Jupiter skrivet 2 december 2015 kl. 12:28:46
Stämmer inte rigtigt.Här lämnar handlare 2 års "fabriksgaranti" på japanska maskiner.
5 år då är  Svenska säljare inblandat med den ökning.Tror några tusenlappar är inräknat i pris att gjöra det. Titta  på gråimport prisena för example.

Sant, det skiljer från land till land. Men det är trots allt den Svenska marknaden som jämförs i testet. Men det borde även ha koppling till hur importören anser sig kunna lita på kvaliteten, annars hade de nog inte vågat ge långa garantier.
Titel: SV: 500cc testet i Skogsmagasinet.
Skrivet av: GRAND skrivet 2 december 2015 kl. 18:02:06
 Vad är de prulor  du kan få  via garanti äfter 4..5  år i skog?  :help: Tror inte många.  :dntknow: Men du är 5 år  betalt  för "tvätta fälgar o fulla på spolarvätska"  vid varje service hos åf under  tiden. O0
Titel: SV: 500cc testet i Skogsmagasinet.
Skrivet av: Honda-Robban skrivet 2 december 2015 kl. 18:15:25
Så länge jag jobbat med Honda så har det aldrig blivit tjafs om något gått sönder trots hårt arbetande fyrhjuling ens när garantitiden närmar sig sitt slut.
Visst binder man upp sig och bör serva på märkesverkstad men har man god kontakt med sin ÅF kan det ju vara trevligt och fördelaktigt att träffas för service då o då. Kanske behöver man någon ny pryl till sin maskin mm mm.  ()p
Titel: SV: 500cc testet i Skogsmagasinet.
Skrivet av: Jupiter skrivet 2 december 2015 kl. 18:16:00
Skapar jobb som MP hade sagt.  :DV
Titel: SV: 500cc testet i Skogsmagasinet.
Skrivet av: osla skrivet 3 december 2015 kl. 17:51:39
fick den tidningen för nån dag sen tror jag, låg iaf i köket idag  ()p men det testet överlag ger jag inte mycket för, dom skrev inte alls om hur maskinerna var och köra och fungerade. det dom tog upp var att dom ville ha 2 bromshandtag på styret. men mest av det dom skrivit var hur förvånande dom var på att sukkan van testet, de offrade dom flera spaltmeter på att berätta, men inte mer ingående varför just den vann
Titel: SV: 500cc testet i Skogsmagasinet.
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 3 december 2015 kl. 21:09:50
dom har ju testat den gamla grizzlyn, samt honda med stel axel.

hade vart intressantare med nya grizzly 2016 samt honda rubicon
Titel: SV: 500cc testet i Skogsmagasinet.
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 3 december 2015 kl. 21:25:07
men håller med om att det är bra med dubbla bromshandtag
Titel: SV: 500cc testet i Skogsmagasinet.
Skrivet av: Jupiter skrivet 3 december 2015 kl. 21:26:09
Jag vet inte när testet är gjort, om nya Grizzly fanns vid tillfället. Jag trodde dessutom Honda inte hade någon med delad axel i 500 klassen.  :dntknow:
Titel: SV: 500cc testet i Skogsmagasinet.
Skrivet av: osla skrivet 3 december 2015 kl. 22:45:32
men håller med om att det är bra med dubbla bromshandtag

jo då man ska köra på bakhjulen är det bra med enbart bakbroms på vänster sidan. men annars ser jag det inte som någon fördel, är väl bättre det bromsar fram/bak på samma
Titel: SV: 500cc testet i Skogsmagasinet.
Skrivet av: Jupiter skrivet 3 december 2015 kl. 22:48:20
Bakhjul? Handbroms? Då e det därför jag inte har dubbla.  :DV
Titel: SV: 500cc testet i Skogsmagasinet.
Skrivet av: Hydro skrivet 3 december 2015 kl. 22:48:56
Kör man i branta nedförslut är separata bromsar fram/bak ett krav.
Att då få minsta bromsverkan fram kan vara förödande.
Sen hur man separerar bromsarna är väl av mindre betydelse, en fot- och en handbroms funkar ju tex.
(notera att jag varken läst tråden eller testet)
Titel: SV: 500cc testet i Skogsmagasinet.
Skrivet av: osla skrivet 3 december 2015 kl. 22:59:30
Kör man i branta nedförslut är separata bromsar fram/bak ett krav.
Att då få minsta bromsverkan fram kan vara förödande.
Sen hur man separerar bromsarna är väl av mindre betydelse, en fot- och en handbroms funkar ju tex.
(notera att jag varken läst tråden eller testet)

då lägger man i backen och enbart bakhjulsdrift, fungerar ännu bättre. men fotbroms finns väl på alla maskiner också?
Titel: SV: 500cc testet i Skogsmagasinet.
Skrivet av: Hydro skrivet 3 december 2015 kl. 23:04:14
Bara för att det finns en fotpedal behöver ju inte det betyda att den tar endast bak.
Eller?
Många vägreggade maskiner har fotbromsen som fyrhjulsbroms... tex.

Att lägga i backen i ett utförslut är knappast att rekommendera, dels är det svårt att växla medan det rullar men framför allt får du ju då en låst bakända och då dröjer det inte länge förrän bakändan börjar sladda förbi framändan och sen går det snabbt åt helv....
 
Titel: SV: 500cc testet i Skogsmagasinet.
Skrivet av: osla skrivet 4 december 2015 kl. 10:21:58
nej, som du sa så kan dom ju ändrat på det. på polarisen så bromsar handbromsen fram/bak och fotbromsen endast bak. sen hur andra märken valt att ha det vet jag inte förutom på yamaha då vänster är bakbroms och höger fram (nu vet jag inte om den även kanske tar bak, så kan det ju vara).

men skit i det nu, var testet i sig som jag inte tycker var nåt test, alldeles för lite info om hur var och en maskin var att köra
Titel: SV: 500cc testet i Skogsmagasinet.
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 4 december 2015 kl. 21:20:07
Jag vet inte när testet är gjort, om nya Grizzly fanns vid tillfället. Jag trodde dessutom Honda inte hade någon med delad axel i 500 klassen.  :dntknow:

rubicon från 2015 har delad axel och dct och servo
Titel: SV: 500cc testet i Skogsmagasinet.
Skrivet av: klxmicke skrivet 14 december 2015 kl. 07:43:31
Känns som att testet var gjort av nån som inte har så mycket erfarenhet av ATV:er
Titel: SV: 500cc testet i Skogsmagasinet.
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 14 december 2015 kl. 07:49:02
Tror att både fot och handbroms måste bromsa både fram och bak på alla vägreggade maskiner.
Så har jag fattat det i alla fall.

På min spyder finns bara fotbroms, och det känns lite sådär, men man vänjer sig med det också.
Som i en bil...
Titel: SV: 500cc testet i Skogsmagasinet.
Skrivet av: Jupiter skrivet 14 december 2015 kl. 07:56:36
Känns som att testet var gjort av nån som inte har så mycket erfarenhet av ATV:er

Hur menar ni testet skulle ha blivit gjort istället då?  :dntknow:
Titel: SV: 500cc testet i Skogsmagasinet.
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 14 december 2015 kl. 08:07:00
Tror att både fot och handbroms måste bromsa både fram och bak på alla vägreggade maskiner.
Så har jag fattat det i alla fall.
Tex, CA vägregg. Fotbroms tar både fram och bak. Vänster handtag tar bak, höger tar fram.

Quad, fotbroms både fram och bak. Handtag fram. Och det finns ju bara ett bromshandtag på manuella.
Titel: SV: 500cc testet i Skogsmagasinet.
Skrivet av: Atheos skrivet 14 december 2015 kl. 09:02:52
Tror att både fot och handbroms måste bromsa både fram och bak på alla vägreggade maskiner.
Så har jag fattat det i alla fall.

Jag har för mig att det inte gäller i Sverige
utan de gör så för det krävs i annat land.

Försökt hitta något besiktningsprotokoll de går efter men inte hittat än.
Vore ju trevligt att hitta något officiellt protokoll från trafikverket eller bilprovningen på vad som gäller
4hjulig mc.
Titel: SV: 500cc testet i Skogsmagasinet.
Skrivet av: Jupiter skrivet 14 december 2015 kl. 09:11:01
Det regleras av helfordonsgodkännandet inom EU.
Titel: SV: 500cc testet i Skogsmagasinet.
Skrivet av: Atheos skrivet 14 december 2015 kl. 12:15:58
Min vägreggade Raptor har då inget sånt tjafs. (från ny)
Titel: SV: 500cc testet i Skogsmagasinet.
Skrivet av: J.A racing skrivet 15 december 2015 kl. 20:09:25
Min Arctic tar både fram och bak med vänster handtag och bara bak med fotbromsen. Detta är ju då givetvis i 2wd läget, i 4wd är det ju på alla hjul hur man än gör  ()p. Sen har dom monterat dit ett extra ok med wire till ett höger handtag på de traktor reggade. Vet ej varför så jag tog bort det på min maskin, då jag tyckte det mest var i vägen och tenderade att ligga på lite.
Titel: SV: 500cc testet i Skogsmagasinet.
Skrivet av: ra skrivet 15 december 2015 kl. 20:44:33
Min Arctic tar både fram och bak med vänster handtag och bara bak med fotbromsen. Detta är ju då givetvis i 2wd läget, i 4wd är det ju på alla hjul hur man än gör  ()p. Sen har dom monterat dit ett extra ok med wire till ett höger handtag på de traktor reggade. Vet ej varför så jag tog bort det på min maskin, då jag tyckte det mest var i vägen och tenderade att ligga på lite.
Hej ! På den traktorregistrerade ska det finnas parkeringsbroms  .Det är det extra oket är till för, helt mekaniskt . Det går och låsa handtaget med en spärr. Det går även att låsa   handbromsen  med en spärr men det är hydrauliskt så oljetrycket släpper efter ett tag därför är det inte godkänt som parkeringsbroms .
 /ra
Titel: SV: 500cc testet i Skogsmagasinet.
Skrivet av: J.A racing skrivet 16 december 2015 kl. 06:23:18
Hej ! På den traktorregistrerade ska det finnas parkeringsbroms  .Det är det extra oket är till för, helt mekaniskt . Det går och låsa handtaget med en spärr. Det går även att låsa   handbromsen  med en spärr men det är hydrauliskt så oljetrycket släpper efter ett tag därför är det inte godkänt som parkeringsbroms .
 /ra

Jag såg att även den vägreggade har den monterad.
Titel: SV: 500cc testet i Skogsmagasinet.
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 16 december 2015 kl. 08:46:55
Jag har för mig att det inte gäller i Sverige
utan de gör så för det krävs i annat land.

Försökt hitta något besiktningsprotokoll de går efter men inte hittat än.
Vore ju trevligt att hitta något officiellt protokoll från trafikverket eller bilprovningen på vad som gäller
4hjulig mc.


Stämmer, är krav i Tyskland då de har andra krav där.
Titel: SV: 500cc testet i Skogsmagasinet.
Skrivet av: Jupiter skrivet 16 december 2015 kl. 09:13:23
Skumt att det inte är samma inom hela EU då E markeringen på typskylten ska ange europeisk standard.
Titel: SV: 500cc testet i Skogsmagasinet.
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 16 december 2015 kl. 09:53:35
Tyskland har haft en version av våran Traktor B i åratal.
Danskarna har de med en egen variant av vägreggning.
Det skilljer en del mellan de olika ländernas besiktningsorgan med.
Krävs det inte gemensam broms på trikes kan man inte heller kräva det på atv osv.
Titel: SV: 500cc testet i Skogsmagasinet.
Skrivet av: ra skrivet 16 december 2015 kl. 21:33:56

Stämmer, är krav i Tyskland då de har andra krav där.
[/qu

ote]   Hej! nu är det inget större problem. För man behöver inte besiktiga traktorregistrerad. Skulle va om polisen stannade en men frågan är hur mycket dom fattar. /ra
Titel: SV: 500cc testet i Skogsmagasinet.
Skrivet av: eifffe1Z skrivet 17 april 2016 kl. 09:29:00
Hej ! På den traktorregistrerade ska det finnas parkeringsbroms  .Det är det extra oket är till för, helt mekaniskt . Det går och låsa handtaget med en spärr. Det går även att låsa   handbromsen  med en spärr men det är hydrauliskt så oljetrycket släpper efter ett tag därför är det inte godkänt som parkeringsbroms .
 /ra

Stämmer bra!
Titel: SV: 500cc testet i Skogsmagasinet.
Skrivet av: klxmicke skrivet 19 april 2016 kl. 07:20:21
Min är traktorregistrerad och har inte handbroms (endast original låsbart bromshandtag)