ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: RonnyA skrivet 25 maj 2013 kl. 02:02:47

Titel: Trubbel i bregottfabriken
Skrivet av: RonnyA skrivet 25 maj 2013 kl. 02:02:47
Har huvudbry med en atv av ikke känd modell.
Är en kina-maskin på 300cc o det är en kopia på yamahas motor..enda jag kan komma ihåg är att den heter nått typ ma c-300...nått med c 300 är det iallafall,så jag kan inte trycka in denna tråd under rätt märke.
Nåja...en motor är en motor o funkar på samma sätt oavsett märke..till saken
Denhär maskinen är ca 7 år gammal o har nu fått knepiga ideer för sej.
Fenomenet är följande:
Startar direkt o går fint-fast med något för hög tomgång,ca 13-1500 rpm,småköra försiktigt funkar knappt alls,då dör maskinen o e nästintill hopplös o få start på igen direkt,väntar man en stund,typ 2 minuter, så startar den helt ok igen.
Allt i tändningsväg är kollat och det är ok,hela vägen från cdi-box,kablage,spole,tändkabel,kontakter o stift,så däri ligger ej problemet har jag konstaterat.
men nu har jag börjat inse att problemet måste ligga på bränslesidan,och har ett par teorier ang. detta.
fenomenet är förresten "alltid",oavsett om motorn är kall/varm eller soligt/regnar
Det sitter ingen chok på denhär maskinen,men det måste trots allt finnas nån form av automatchok på den
Närmaste jag kan beskriva problemet som jag tror iallafall e att den helt enkelt får för mycke soppa gentemot luft,och surar ner sej på låga varv..ungefär som att köra med choken ute på en gammal fugge-bil(ja,jag har rengjort luftfiltret)
Så om det sitter nån form av autochok så tror jag inte den funkar som den ska.
Eller så har jag oxå funderingar på om det ev. kan vara flottören som helt enkelt kärvar/går trögt.

Är det nån som kan ha några mer fasta teorier eller ideer,maskinen är inte min heller,utan försöker hjälpa en vän bara
hittade en bild på aset oxå,om det kan underlätta för nån

Titel: SV: Trubbel i bregottfabriken
Skrivet av: Britsmar skrivet 25 maj 2013 kl. 02:22:40
Enklaste är som alltid att hitta en alternativ förgasare för att konstatera att det är just den som är problemet. Speciellt dessa kina förgasare som verkar vara 50/50 att äns fungera som dom ska när dom är nya, membram som torkar ur, läcker eller rent av sväller har iaf för mig varit det största och mest återkommande felet.
Prova o dra runt lite startgas o se om den rusar nån nämnvärt, (inte runt insuget på förgasaren då såklart)
Har pillat lite med automatchokar på kina mopeder i mina dar och det har gett mig obefintlig lärdom, ingen logik nånstans även att det oftast bara är ett litet metallbläck som böjer sig vid upphettning, problemet har alltid varit att maskinen måste ha denna impulsen för att äns fungera så man kan tyvärr ej bryta loss fanskapet.
Jag hade nog "lånat" en förgasare i snarlik storlek till o börja med. (Skulle det nu va så att man t.om investerar i en ny så försök o få tag på en med manuellt chok vred  ()p )
Titel: SV: Trubbel i bregottfabriken
Skrivet av: RonnyA skrivet 25 maj 2013 kl. 19:49:29
ok,följdfråga då jag har ett lass fuggar i olika dimentioner liggandes från diverse olika maskiner.
Vad kan storleken tänkas vara på en 300 cc kines?  24? 28? 35? 7.5? :D
Har nog upp till runt 40 mm kan jag tro
är det nån vese...väs...vesä...    ...stor skillnad på en fugge till en 2t och en till en 4t?

Titel: SV: Trubbel i bregottfabriken
Skrivet av: vespa skrivet 25 maj 2013 kl. 19:54:16
ok,följdfråga då jag har ett lass fuggar i olika dimentioner liggandes från diverse olika maskiner.
Vad kan storleken tänkas vara på en 300 cc kines?  24? 28? 35? 7.5? :D
Har nog upp till runt 40 mm kan jag tro
är det nån vese...väs...vesä...    ...stor skillnad på en fugge till en 2t och en till en 4t?

testa att mäta den som sitter på fyrhjulingen så slipper du en massa "tror" svar.