ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: Hjalleman skrivet 6 januari 2013 kl. 11:38:40
-
Jag har en kq 700 -06.
Har en liten fundering angående toppfarten på den.
Den accelererar obehindrat upp till 70 km/h sen slår varvstoppet till.
Är det så att den inte går fortare eller kan det vara så att den är omgjord i variation ?
-
Kan nog vara så då 4WD maskiner har en förmåga att bli lätt vingliga i höga farter vilket i sin tur kan leda till allvarliga olyckor. Men som sagt jag har ingen aning utan gissar bara när det gäller din maskin, men 70 på en atv är ju inte direkt sakta heller.
-
Jag undrar samma sak jag med! Den varv stoppar runt 70-80 jag är inte säker då jag kör med miles på mätaren. :banghead:
-
En 750 toppar runt 115km/h så i närheten av det ska den göra.
-
Kan det vara så att variatorn är ändrad för att köra med större hjul ?
Då borde det väl bli så att när man monterar original så accar det bra men toppfarten blir låg...???
-
Varvstopp redan vid 70kmh känns tidigt och gör mig fundersam, men har du kollat skicket på variatorremmen. En mycket sliten rem skapar "segare" utväxlingar, lägre max-hastighet och ett ökat varvtal :)
Och om du nu har ett V-kitt monterat, skulle inte de göra att du tappar 30-40km/h i toppfart.
-
Kör du på lågväxeln? Min can am toppar runt 70 på lågväxeln. Annars kan det vara så att variatorn är väldigt sliten/smutsig så den inte växlar fullt ut.
-
Självklart så kör jag på högväxel.
Ska ta och kolla remmen.
Kan en sliten rem göra så mycket i fart.
Har inga problem med att den slirar annars, greppar fint redan från start tycker jag.
-
Självklart så kör jag på högväxel.
Ska ta och kolla remmen.
Kan en sliten rem göra så mycket i fart.
Har inga problem med att den slirar annars, greppar fint redan från start tycker jag.
De är det som känns lite långsökt, men enklaste till att börja med är ju att rycka av variatorkåpan och kolla så allt "glider" normal, starta även maskinen och torrgasa så ser du hur variatorn arbetar :)
-
Får ta och göra det.
Undrar vad det kan vara annars...?????
-
Får ta och göra det.
Undrar vad det kan vara annars...?????
Skriv gärna vad det blir för slutsats! ()p
-
Japp det ska jag göra.
-
Är det verkligen varvstoppet som går i eller bryter den bara på tändningen.
Jag fick fel på min databox så den bröt på tändningen likt som det blir om man backar snabbt utan att hålla in overriden.
Kolla varvtalet den bryter på.
Blir det olika om du belastar i tex en brant backe?
-
Det vet jag inte. Ska testa även det.
Men hur kollar jag vilket varv den bryter på, har ju ingen varvräknare.
Skulle det funka att trycka in overide:n även framåt om det är det som spökar ?
-
Det vet jag inte. Ska testa även det.
Men hur kollar jag vilket varv den bryter på, har ju ingen varvräknare.
Skulle det funka att trycka in overide:n även framåt om det är det som spökar ?
jag har haft samma problem när backgivar kablen låg emot ramen med lite för dålig isolering, då blinkar backindikeringen väldigt fort så tror boxen att man backar
kan va en så grej
-
Det vet jag inte. Ska testa även det.
Men hur kollar jag vilket varv den bryter på, har ju ingen varvräknare.
Skulle det funka att trycka in overide:n även framåt om det är det som spökar ?
visst faan... Varva till varvstopp med neutral, och kolla om du tror det ligger i samma varv som med växeln i.
Ett överslag i boxen gör att maskinen hostar typ som om du kör med diffen i och drar upp den i varv utan att hålla inne overrideknappen
-
Hmm ja nu har jag några grejor att kolla.
Får bli i morgoneftermiddag har tyvärr inte tid innan.
-
Kanske en korkad ide men skulle det vara fel på växelföraren så att öågväxeln går i oavsett o du försöker trycka i hög eller låg?
-
Nä det är stor skillnad på hur den går på de olika växlarna så det alternativet har jag uteslutit själv.
Även om tanken slog mig i början.
-
Min gör ca 90 blås .. lite obehagligt när den vinglar pga att jag har så grovmönstarde däck .
-
Min gör ca 90 blås .. lite obehagligt när den vinglar pga att jag har så grovmönstarde däck .
Har inte 05orna V-Twin?
-
Har inte 05orna V-Twin?
Du tänker nog på suzukis Twin peaks som hade kawas v-twin i...
-
Nu till slut så har haft tid att testa hjulingen och det verkar som om det är databoxen som spökar.
Varvet är inte så högt så att det borde vara för att varvtalsregulatorn ska bryta.
-
Nu till slut så har haft tid att testa hjulingen och det verkar som om det är databoxen som spökar.
Varvet är inte så högt så att det borde vara för att varvtalsregulatorn ska bryta.
Du får gärna skriva mer om du åtgärdar fele. :)
-
Större hjul ger dessutom lägre visad hastighet än med mindre hjul, det brukar förvisso bli mer rättvisande med dom större hjulen då mätarna tenderar att vara riktiga "glädjespridare" ()p
-
Det sitter original storlek på den.
-
Min 800 potät ska visst göra runt 120, men mer än 70 kommer inte på fråga, det är kanske inte så att det skulle fladdra av vägen, men BROMSARNA. :o :o
-
Problemet löst.
Tog ett tag innan jag kom mig för att ta tag i saken.
Öppnade kåpan över variatorn och fann att det var fullt med damm och gammal torkad lera som gjorde att variatorn inte kunde gå fullt ut.
Efter en grundlig rengörning så blev det som en ny maskin.
Går riktigt bra nu på alla varv.
-
Problemet löst.
Tog ett tag innan jag kom mig för att ta tag i saken.
Öppnade kåpan över variatorn och fann att det var fullt med damm och gammal torkad lera som gjorde att variatorn inte kunde gå fullt ut.
Efter en grundlig rengörning så blev det som en ny maskin.
Går riktigt bra nu på alla varv.
HaHaa! Jag måste få reta dig lite,
Så hahahaa fy fan, riktigt gutt med en tabbe och kul att det löste sig så pass enkelt
-
Problemet löst.
Tog ett tag innan jag kom mig för att ta tag i saken.
Öppnade kåpan över variatorn och fann att det var fullt med damm och gammal torkad lera som gjorde att variatorn inte kunde gå fullt ut.
Efter en grundlig rengörning så blev det som en ny maskin.
Går riktigt bra nu på alla varv.
Synd att mina variator skruvar har rostat sönder totalt.. :(veryangry): Funderar på att köpa en ny plast kåpa till den och sedan värma skruvarna och lossa..