ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Guidetavlan - så gör man! => Ämnet startat av: Eric Sigurdsson skrivet 21 juli 2010 kl. 10:41:30
-
Det är väldigt mycket diskussioner om vingliga och nervösa maskiner och ofta är hjulinställningen boven i dramat.
Caster
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=TrWkqJzYfQ4[/youtube]
Camber
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fWoIh2xKNlI&feature=channel[/youtube]
Toe-in
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=WgqCNHUf0eU[/youtube]
-
Det var lite snålfix justeringen av vinklarna där iallafall, Jag & företag som pysslar med hjulinställningar vet ju hur noga det är med tiondelar av millimeter när man t.ex börjar ha sjuk lågprofil och groteskt feta däck på en bil :) Nåja, en ATV är ju inte svår att fixa till iaf.
Förenklat, om jag tyckte han krånglade till det lite i klippen.
Caster kan man säga är lutningen på en framgaffel framåt, desto mer caster, desto mer tungstyrd men går stabilare i högfart.
Camber är som benen på ett A. Brukligt på bilar iaf är att det lutar in lite lätt i framvagnen, för att får mer rätt vinkel på hjulet vid kurvtagning och bättre grepp.
Toe-in säger ju säg självt ungefär.
//Erik
-
Kan man inte åka till en däck firma och göra en hjulinställning? :hmmm: