ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Access => Ämnet startat av: daniellundahl skrivet 12 maj 2014 kl. 11:00:50
-
Hej!
Köpte mig i lördags en Access 450 SP -11. Killen som hade den innan påstod att mätaren dött pga att xenon-lyse är monterat.
Har beställt hem en ny mätare men vill ju inte montera den rakt av så den också dör. Hur kan man göra för att komma ifrån det? Inte koppla in hel/halv lyse till mätaren? Sätta motstånd?
Mvh,
Daniel
-
Kan ju ha varit så att förra ägaren kopplade indikatorn för helljus direkt på högspänningen till xenonlampan.
Indikatorn borde kopplas direkt till styrspänningen till relät som sköter hel/halvljus, det vill säga på 12.
-
Kan ju ha varit så att förra ägaren kopplade indikatorn för helljus direkt på högspänningen till xenonlampan.
Indikatorn borde kopplas direkt till styrspänningen till relät som sköter hel/halvljus, det vill säga på 12.
Kollade kopplingarna lite snabbt när jag fick hem den och det såg ut att vara rätt kopplat. Kanske får ta en titt igen.
Men vad kan det annars vara för fel? Har hört att på bilar kan mätare börja bete sig konstigt när man slår på xenon efter byte men att mätaren dör helt har jag aldrig hört om.
-
På min hade hastighet givar kabeln gått av inne i kabeln och kortslöt hastighetsmätaren totalt. Den stendog från och till.
Kabeln var av invertes vid svingen nära stödämparen
-
På min hade hastighet givar kabeln gått av inne i kabeln och kortslöt hastighetsmätaren totalt. Den stendog från och till.
Kabeln var av invertes vid svingen nära stödämparen
Okej. Kan ju vara nåt att kolla. Har inte sätt något hittills när jag tittat.
Tror att batteriet som han bytt till är 14V och inte 12V som är original(?). Kan detta slå ut mätaren? Beställde hem en ny likadan (koso) och det står ju att de ska ha 12V.
-
Det spelar troligen ingen roll. Flesta 12v grejer har ett spann mellan 10-16volt typ. Och ett 12 volts batteri är fulladdat vid 12.6-12.7 v i vilo spänning
Men det laddas med 14.4v av laddare eller fyrhjulingens egna generator . Sitter väl en enklare variant vid svänghjul er.
Så 12v grejer har ofta ett hyffsat bredd volt mässigt.
Man kunde inte se på min kabel till hastighet givaren att den var av heller.
-
Det spelar troligen ingen roll. Flesta 12v grejer har ett spann mellan 10-16volt typ. Och ett 12 volts batteri är fulladdat vid 12.6-12.7 v i vilo spänning
Men det laddas med 14.4v av laddare eller fyrhjulingens egna generator . Sitter väl en enklare variant vid svänghjul er.
Så 12v grejer har ofta ett hyffsat bredd volt mässigt.
Man kunde inte se på min kabel till hastighet givaren att den var av heller.
Okej, då behöver jag inte byta batteri i alla fall :) Jag som är så dålig på el.. Har inga mätinstrument eller något. Får försöka få tag i svågern så får han mäta åt mig! :)