ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Grönis skrivet 3 oktober 2013 kl. 09:43:52
-
Köpt ett nytt batteri som jag kommer testa och se hur det funkar.
Köpt hos www.gooffroad.se (http://www.gooffroad.se)
Direktlänk: http://www.gooffroad.se/shop-by-bike/can-am/can-am-outlander-06-11/lithium-ion-batteri-can-am.html (http://www.gooffroad.se/shop-by-bike/can-am/can-am-outlander-06-11/lithium-ion-batteri-can-am.html)
Bilder
-
Hur funkar det med laddningen?
Nån inbyggd funktion i batteriet?
För blåser du in 14.2v i det kommer det med risk att smälla!
-
Kommer nog att fungera kalas med laddning... vet att det är populärt på MC då det sparar vikt..
Det är bra med LiPo för du kan ta ut mycket en kort stund (start) men jag vet att det kanske inte är optimalt att ha som "förbruknings" t.ex för vinch och annat..
Här är en annan stor tillverkare på LiPo http://shoraipower.com/ (http://shoraipower.com/)
-
Hoppas det sitter väl skyddat... Vette fan om jag skulle våra sätta ett Li-Po på en maskin man leker i skogen med. Framförallt inte sätta det rakt under röven på en själv. ;D
Lithium-Polymer (LiPo) Battery Fire (http://www.youtube.com/watch?v=IT69w-XBsMs#ws)
-
Läste att livslängden är 6-12 ggr längre än vanliga bly batterier, så med lite tur så kan då batteriet hålla i nästan 100 år, men hellre ett tyngre blybatteri än att ha en brandbomb på hjulingen=) Är det extra förstärkt på nått sätt eftersom det säljs till terräng fordon?
-
()p ()p ()p ()p ()p
-
"Quick recharge with big current" ATVer har väl inte direkt "big current" va...
-
"Quick recharge with big current" ATVer har väl inte direkt "big current" va...
inte polaris men can-am :DV :DV :DV :DV :DV :DV :DV :DV :DV :DV :DV :DV :DV :DV
-
inte polaris men can-am :DV :DV :DV :DV :DV :DV :DV :DV :DV :DV :DV :DV :DV :DV
hehe
Där sköt du dig i foten, är det inte gulingar som har problem med servona pga. brist på laddstöm :lol: :lol: :lol:
-
Det står både lithium-ion och lithium-po på batteriet, är det samma sak??
-
Det står både lithium-ion och lithium-po på batteriet, är det samma sak??
Nje.
Det är olika ämnen de är gjorda på.
Rent prestandamässigt är det dock ingen större skillnad :)
-
Ok, batteriet på filmen är ju ett lithium-po, brinner ett lithium-ion batteri på det viset bara för att man punkterar det??
-
Se nu till att testa det ordentligt med många tunga vinschningar. Jag väntar på utlåtande. :djump: :djump: :djump:
-
hehe
Där sköt du dig i foten, är det inte gulingar som har problem med servona pga. brist på laddstöm :lol: :lol: :lol:
Om servon stänger av har man ett defekt batteri, det drabbade mig redan när maskinen var några veckor gammal, troligen en cell som kortslöt när man kört några minuter...
Efter batteribyte har servon aldrig stängt av sig, inte ens när man plogar i timmar.
-
Hur går det med batteriet?
-
Det funkar klockrent!
-
Varför bytte du batteri ditt original var ju knappast slut?
-
jo mitt batteri var trasit en pol hade gått sönder
-
Varför bytte du batteri ditt original var ju knappast slut?
Ett batteri kan gå sönder över en natt om man behandlar det fel ()p
-
Jag är inne på mitt 4:e batteri på min 2010 år modell...
De håller inte mer än ett år, i vart fall inte om man plogar snö med maskinerna.
-
Aldrig bytt batteri på någon av mina maskiner, underhålls laddar mina.
-
Jag är inne på mitt 4:e batteri på min 2010 år modell...
De håller inte mer än ett år, i vart fall inte om man plogar snö med maskinerna.
Köper du likadant batteri varje gång..?
Vad isf?
Nån som provat Odyssey, det blev jag rekommenderad till boxern och det verkar funka prima.
Där är det ju dock inte fråga om nån vinschning.
http://odysseybatteries.com/ (http://odysseybatteries.com/)
-
Annvänder Ctek laddare till alla mina fordon
Förlänger livslängden på batterierna
-
Jag har satt dit ett extra batteri på min -07 men original sitter kvar... ()p
Kan inte klaga på kvaliten.(Plogar mycket varje vinter)
-
Köper du likadant batteri varje gång..?
Vad isf?
Nån som provat Odyssey, det blev jag rekommenderad till boxern och det verkar funka prima.
Där är det ju dock inte fråga om nån vinschning.
http://odysseybatteries.com/ (http://odysseybatteries.com/)
Först två original, sen två biltema gelbatterier. (har hållit lite bättre)
-
Mitt original batteri från -06 tog slut förra vintern, och jag underhållsladdar nästan aldrig.
-
Kolla upp laddningen.
Biltema har väl 4 år garanti på batterier
Jag kopplar alltid Ctec laddarn efter avslutad plogning
Fulladdad batteri efter ca 15-20 min (Cteck 7,0)
-
jag for å ladda lite då å då mer org batteriet, det har jag inte behöft nu på ca 100 timar efter jag montera detta batteri.
-
Jag tycker inte det är konstigt att de tappar skärpan efter ett år, speciellt inte de senaste åren eftersom det har snöat nästan varje dag, inte i år, men de tre åren innan.
Man skall ju inte ladda ett MC-batteri med mer än 100 mA eller nåt sånt, optimalt, men när man kör vinschen så mycket som jag gör så laddar den väl typ fullt, 30A större delen av tiden för att hålla laddningen.
Vinschen tar väl några hundra A när man kör den, och vid plogning av snö så får den jobba stora delar av tiden.
Visst skulle min maskin starta om jag hela tiden hade laddaren på, självklart, men jag tycker inte det är hela världen att byta batteri en gång/år för att VETA att den startar när jag vill iväg, oavsett om jag står vid ett vägguttag eller ute på en fiskesjö mitt i vintern.
Jag byter alltså batteri när den inte längre orkar dra motorn runt vid ca -20 grader ute.
-
Jag tycker inte det är konstigt att de tappar skärpan efter ett år, speciellt inte de senaste åren eftersom det har snöat nästan varje dag, inte i år, men de tre åren innan.
Man skall ju inte ladda ett MC-batteri med mer än 100 mA eller nåt sånt, optimalt, men när man kör vinschen så mycket som jag gör så laddar den väl typ fullt, 30A större delen av tiden för att hålla laddningen.
Vinschen tar väl några hundra A när man kör den, och vid plogning av snö så får den jobba stora delar av tiden.
Visst skulle min maskin starta om jag hela tiden hade laddaren på, självklart, men jag tycker inte det är hela världen att byta batteri en gång/år för att VETA att den startar när jag vill iväg, oavsett om jag står vid ett vägguttag eller ute på en fiskesjö mitt i vintern.
Jag byter alltså batteri när den inte längre orkar dra motorn runt vid ca -20 grader ute.
I skolan jag lärt mig gällande blybatterier ska man aldrig ladda mer än 30% av märkt AH
Då i Can-ams fall ett 17Ah batteri vilket innebär en laddström på max 5A
Detta är rekommenderat!
Maximalt är 50% dvs 8A
Överstiger man detta är risken stor att batteriet tar skada.
Men i de flesta fall är det inte kraftiga i/ur laddningar som skadar batterier.
Utan det är överladdning vilket resulterar i de blir varma.
Alternativt (och det vanligaste) såkallad djupurladdning.
Vilket innebär att man tömmer batteriet helt.
Tror det blir skadligt någonstans vid 11,5v och övre gräns är 14,8-15v
(ett blybatteri halverar sin livslängd med ca 50% för varje 5grader över/under 20 grader.) Detta främst vid konstant underhållsladdning.
Och kapaciteter i olika temperaturer finns fina tabeller på.
Ett Mcbatteri är EXAKT likadant som ett bilbatteri bara det är i mindre format.
Vilket även generatorn är.
En modern bil har en generator på 100A
Och en modern Fyrhjuling kanske 30-40A?
Så förhållandena blir väldigt lika.
-
Generatorn på min är på 660 W bör bli runt 45A.
Och eftersom jag ALDRIG får slut ström i batteriet så tror jag nog den krämar på med allt den kan när jag plogar.
Jag tycker fortfarande inte det är konstigt om den käkar batterier.
Det första blev det ju fel på (kortis en cell gjorde att spänningen blev låg och servon slutade fungera p.g.a. detta).
-
Jag har ett GEL batteri från Biltema som jag alltid underhållsladdar när hjulingen står garagerad, men, jag har satt dit en extrabox som innehåller ett bilbatteri (mycket billigare på Jula) bilbatteriet får ge ström till all förbrukning till hjulingen, orginalbatteriet under sätet är endast avsett för larm samt matning till startrelät, detta gör att jag slipper eländet med klapprande startrelä (CF Motos startmotor drar enormt med ström vilket gör att batterispänningen sjunker och startrelät börjar klappra)
Varför startmotorn dra så mycket ström har jag ingen aning om, kanske dekompventil? eller felkonstruktion av startmotor.
Jag har även uppmärksammat att om hjulingen får stå en längre tid så segar startmotorn till sig och vill inte dra, trots att jag plockat isär den och rengjort och justerat.
(http://www.atvforum.se/Forum/index.php?action=dlattach;topic=49416.0;attach=27317;image)
Batteriboxen sitter inte bara med remmen för den som undrar. ;D
-
Vad har du akvariumet till. :hmmm:
-
Där "simmar" min hund omkring. ;D
-
Köpte ett likadant batteri i höstas. När vi var ute för ett tag sen så körde jag fast, kopplade winchen till en kamrats hjulning men satt så hårt att winchen inte orkade dra med påföljd att winchen och relät smälte sönder, hjulingen dog av kortslutningen men efter en stund gick den att starta igen. Så jag tror nog att det är ganska ofarligt med de här batterierna !
Har åkt ca tre månader efter den dagen utan att behövt ladda.
-
Plogning är elakt. Vår Arctic Cat står nästan jämt med Cetek-laddaren inpluggad, och batteriet håller bara ett par år. Det är den vi plogar med.
Min Can-Am har ett batteri som är hur många år som helst, den underhållsladdar jag nästan aldrig, ändå är den ständigt pigg och alert. Den plogar vi å andra sidan inte alls med.
-
Att bara köra med en Cetek-laddare är väl inte att rekommendera ! Det ger ett batteri med låg spänning till slut som inte orkar något ! Kör med en gammaldags batteri-laddare då och då för att ha lite sprutt i batteriet . Det är då min erfarenhet efter alla år . Sen är väl rekommendationen att ladda ett batteri med max en tiondel av amperetimmarna ! Alltså ett 60 ah med max 6 ah .
-
+1
Precis min erfarenhet med! De där underhållsladdarna ger falsk trygghet. På med en riktig trafoladdare som skjuter bort lite bös i batteriet. Ladda något dygn i månaden under vintern.
-
Bara positiva erfarenheter av Cetek här..
Batterier håller i snitt 3år, och det tycker jag är helt ok!
-
Bara positiva erfarenheter av Cetek här..
Batterier håller i snitt 3år, och det tycker jag är helt ok!
Fast med en riktig gammal laddare som använts som komplement ibland så kanske det hållit i 5 år !
-
Kanske är så.. Inte mycket erfarenhet av gamla godingar.
Bytte inte Rickard Marklund typ igång per år? Livslängden borde också bero på hur ofta man använder batteriet.
Kanske är bra med Cetek om maskinen mest står i garaget och bra med vanlig om maskinen används ofta..?
-
Är väl mest när man märker att det inte är samma ork i batteriet som man kan använda en äldre laddare för att få lite mer sprut i det ! Hade själv en gammal Yamaha mc som batteriet tröttnade på ! Men efter en körning med en äldre laddare var den nästan som ny igen .
-
Har ett par släpbara Telwin-laddare (Dynamic 620). Har försökt skrämt liv i ett Optima-batteri utan resultat, kopplade på en Ctek MXS7.0 och det vaknade till liv direkt och fungerar fortfarande. Men jag vet att Ctek är skräp, finns billigare och bättre grejer.
-
Bytte inte Rickard Marklund typ igång per år? Livslängden borde också bero på hur ofta man använder batteriet.
Det är lite annat klimat där han bor.
Vi har sällan 20-30 minus här nere.