ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: ppojken skrivet 15 oktober 2010 kl. 23:05:14

Titel: Batteriet dött
Skrivet av: ppojken skrivet 15 oktober 2010 kl. 23:05:14
Hej!

Troligtvis har batteriet dött i min linhai :( Laddade det fullt o åkte ut en tur och när jag stängde av den så var det nästan helt tomt... Fyllde det med vatten för det hade nästan blivit torrt, och laddade fullt igen och åkte en tur till, men blev samma fel igen... märkte dock att när den stod på tomgång med halvljus blinkade det i batteri lampan, gasade man bara lite slocknade den, satte man på parkeringsljuset slocknade den också. Vad skulle ni ha köpt för batteri till 4hjulingen? Nu sitter hör och häpna ett 4 år gammalt kinesiskt batteri i den!

M.V.H
Titel: SV: Batteriet dött
Skrivet av: vespa skrivet 15 oktober 2010 kl. 23:15:28
Jag kör med Biltemas Gel-batterier i mina tvåhjulingar och fyrhjuling plus åkgräsklippare, de håller väldigt mycket bättre än vad biltemas rykte gör gällande. Men du ska nog också mäta upp så din generator levererar tillräckligt också.
Titel: SV: Batteriet dött
Skrivet av: ppojken skrivet 15 oktober 2010 kl. 23:39:47
ja jag tänkte jag skulle mäta upp strömmen o sen byta batteri, hoppas ju på att det är batteriet som gett sej så man slipper byta generator, men håller dock batteriet som främsta orsak, verkar ju vara lite svag kvalité på original batterier efter vad jag läst mej till.... var ner och kollade laddningen nu under kvällen o ena stunden är det fullt och andra stunden laddar det i igen så verkar ju vara batteriet som laddar ur direkt..

M.V.H
Titel: SV: Batteriet dött
Skrivet av: vespa skrivet 15 oktober 2010 kl. 23:44:14
Du har säkert rätt att det är batteriet och om det är generatorn så är det troligtvis kolen som är slut och det är inte särskilt dyrt.
Titel: SV: Batteriet dött
Skrivet av: Bjärkwen skrivet 16 oktober 2010 kl. 07:55:40
Jag har satt ett 20 amps varta gel batteri under sadeln, men då fick jag bredda batterilådan max för att det skulle gå ner. Blir ju dock första vintern nu så jag kan ju inte säga så mycke om prestatationen än ::)
Titel: SV: Batteriet dött
Skrivet av: ppojken skrivet 16 oktober 2010 kl. 08:35:48
Nej jag börjar med att byta batteri o ser om det hjälper, annars får det bli genomgång av laddningen på den.. Blir det någon skillnad med ett batteri med högre ampere i maskinen?
Titel: SV: Batteriet dött
Skrivet av: vespa skrivet 16 oktober 2010 kl. 09:46:10
Startar du ofta och kör kör kort tid eller har extra elutrustning tex. vinsch så är det trevligt med mer amperetimmar men det ska ju få plats också.
Titel: SV: Batteriet dött
Skrivet av: Kronblom skrivet 18 oktober 2010 kl. 20:45:15
Nej jag börjar med att byta batteri o ser om det hjälper, annars får det bli genomgång av laddningen på den.. Blir det någon skillnad med ett batteri med högre ampere i maskinen?
Vet du vad min vän.....prova med att lossa vid +polen med en stjärnmejsel, modell större. Spraya med kontaktspray (5-56 eller liknande) och dra åt igen. Prova duger.... ^-^
Titel: SV: Batteriet dött
Skrivet av: ppojken skrivet 18 oktober 2010 kl. 22:09:42
Hej!
Tack för tipset! provade att borsta polerna på batteriet och alla kabelskor med stålborste (satt rätt mycket dret där, sprayade allt med elektronik spray, drog åt det ordentligt, lossade på reläet bredvid batteriet o sprayade elektronik spray där med, passade även på att mäta om den drog tjuvström, men icke, men den startade en pång o när jag hade åkt med den ca 40 minuter o kom hem med den så var det samma fenomen igen. Under turen så blinkade batteri lampan med halv ljuset om man hade den på tomgång, slocknade direkt man gav gas, hade man positions ljuset på så var batteri lampan släckt hela tiden. Så laddade batteriet igen o nu så ska jag låta han stå någon mer dag o se om batteriet laddar ur, gör han inte det ska jag mäta laddningen utifall det är generatorn som börjat ge med sej, men skulle tro att det är tack vare att jag missat att kolla vätskan i batteriet då det bara var vatten i en pol och hade den till jobbet så den stod ute i minusgrader under morgon timmarna... Men men man lär sej ju aldrig att slarv kostar pengar....

M.V.H
Titel: SV: Batteriet dött
Skrivet av: Pv544 skrivet 19 oktober 2010 kl. 12:04:07
Jag fick också fylla lite vatten i mitt batteri, och gjorde rent anslutningarna. Då blev det lite bättre. Men att laddningslampan lyser på tomgång tror jag är rätt standard.
Skulle säkert inte skada med nytt batteri, men man drar ju ut på sånt i det längsta. 


Har du kollat denna tråden http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=26210.0 ?
Finns väl kanske nått intressant där.
Titel: SV: Batteriet dött
Skrivet av: ppojken skrivet 19 oktober 2010 kl. 19:31:01
Hej! Det var intressant men skrämmande läsning, strul med el är det värsta jag vet :S Det som är bytt på min är tändningsläs o tändspole (vad jag har kvitto på iaf) Batteriet är aldrig bytt så vitt jag vet, så det är ju säkert att batteriet börjar bli dåligt för med tändningen i läge två så laddar den ej på tomgång (lampan lyser) men med gas så slocknar den, o skulle strömmen ta slut borde ju maskinen stanna o körde den på tomgång utan halvljus i 20 minuter o den tuffade o gick, körde ytterligare 20 minuter med lite ljus o grejer på och den gick fint o ingen lampa som lös, men vägrade starta efter den stått 1 timme i garaget efter detta, först låt det som ett väldigt trött var på startmotorn o sen klickade den bara, så satte dit laddaren, var fullt på 4 timmar, sen när jag kom ned lite senare laddade det igen helt plötsligt igen... Ska mäta upp den på torsdag efter jobbet, sen ska jag prova med batteriet från gräsklipparen o se vad det händer. på tomgång med positionsljus tänt var laddningen mellan 13-14V väl? och hur mycket laddar den om det är som det skall med ljuset på?

M.V.H
Titel: SV: Batteriet dött
Skrivet av: Pv544 skrivet 19 oktober 2010 kl. 21:54:53
Jag tror inte jag hade så hög laddning på tomgång med lyset på, minns inte riktigt.
Efter att jag gjorde rent och fyllde vatten så var det inga problem att ploga med den, innan så drog den ur efter ett par omgångar plogning.
Men när det är väldigt kallt blev det sämre prestanda, då körde jag med hjälpbatteri tror jag. Och kupevärmare för att tina upp växelreglaget och gaswiren.  ()p

Ska försöka skärpa mig och smörja och täta lite nu till vintern, men det lär väl knappast inträffa förrän den frusit ihop igen.
Titel: SV: Batteriet dött
Skrivet av: ppojken skrivet 20 oktober 2010 kl. 07:18:22
Okej, då får jag hoppas jag har samma tur som dej med min :D Ryckte bort huven igår kväll o gick lös med wd40 på varenda kontakt o relä jag hittade, vore ju tråkigt om det hade varit oxiderat o det som ställt till med allt, men torsdag blir det en garage dag med den o se om den kan bli sej själv igen :D

Ja oftast så brukar man ju inte göra något förrän man märker att det sitter fast o krånglar, men har min i värmen så får väl hoppas att det ska gå att ploga med den (gården är inte stor) och sen tillbaka i värmen igen :D

M.V.H
Titel: SV: Batteriet dött
Skrivet av: ppojken skrivet 21 oktober 2010 kl. 14:43:02
Det var batteriet som frusit sönder, provade med gräsklippar batteriet nu o den tvär small med det! Det andra var helt tomt efter att ha stått i några dagar nu, gräsklippar batteriet ligger på 18A mot 14A original och nu kunde jag ha den på tomgång med helljuset tänt utan att det tände batteri lampan, desvärre var det batteriet för stort för hållaren, men ska försöka hitta ett nytt som är kraftigare men som passar utan att modifiera... Skönt i alla fall att problemet är löst, blir gråhårig på el fel!

Tack för alla tips jag fått! Guld värda medlemmar på detta forom!  ()p

M.V.H
Titel: SV: Batteriet dött
Skrivet av: Pv544 skrivet 21 oktober 2010 kl. 15:33:54
Bra att det räcker med nytt batteri, och jag håller med dig om elfel...
Elfel och mina barn ger mig gråa hår, och även min skällande sambo ibland.  ;)
Titel: SV: Batteriet dött
Skrivet av: ppojken skrivet 22 oktober 2010 kl. 08:50:24
Haha!! ja barn o sambo kan bli lite förbryllande det med ibland :D

Funderade på att köpa batteriet på biltema, ska man satsa på gel batteriet eller ska man köpa ett syra batteri?

M.V.H
Titel: SV: Batteriet dött
Skrivet av: vespa skrivet 22 oktober 2010 kl. 14:38:33
Jag har kört på Gel då de klarar längre tider utan att användas och utan att laddas ur. Sen slipper du ju kolla vattnet också.
Titel: SV: Batteriet dött
Skrivet av: Green skrivet 22 oktober 2010 kl. 19:08:57
Kör själv med "feltemas" Gel batteri!

Har inte vatt allt för försiktig mot det typ inte laddat eller startat hojen på 3-4mån o smacka på laddaren med rejäl chock för batteriet flera ggr o skitet lever än ;)

Dock bara 1 år gammalt med knappt andvänt!
Titel: SV: Batteriet dött
Skrivet av: ppojken skrivet 22 oktober 2010 kl. 22:16:34
Då får det bli en tur till biltema nästa vecka o inhandla ett gel batteri! :D Sen ska det nog bli fart på maskinen igen :D

M.V.H
Titel: SV: Batteriet dött
Skrivet av: vespa skrivet 22 oktober 2010 kl. 22:21:31
Mät batterifacket ordentligt för Gel-batterierna har ofta annorlunda storlek och har du tur så kan du kanske klämma ner någon Ampere mer.
Titel: SV: Batteriet dött
Skrivet av: ppojken skrivet 31 oktober 2010 kl. 08:20:58
Nytt batteri inhandlat, dit satt och nu funkar den perfekt igen  ()p Blev en tur på ca 8 mil igår o den gick som den skulle hela tiden  ;)

M.V.H
Titel: SV: Batteriet dött
Skrivet av: Pv544 skrivet 31 oktober 2010 kl. 10:23:22
Kalasbra!

Blev det biltema? Vilken modell och pris?

Misstänker att min maskin skulle uppskatta ett nytt batteri snart.
Titel: SV: Batteriet dött
Skrivet av: ppojken skrivet 31 oktober 2010 kl. 13:13:41
Köpte 14A underhållsfritt, 399:- Passade som en smäck i lådan, det enda är att polerna är tvärtom jämfört med original men det funkade perfekt ändå! O nu med nya batteriet lyser inte batterilampan med ljuset på när den står på tomgång längre :D

M.V.H