ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Emil^ skrivet 11 maj 2013 kl. 13:10:52
-
Tänkte att jag skapar en frågetråd här där jag ställer frågor om fyrhjulingen/ar så jag slipper skapa nya trådar :whip:
Var ju och körde en sväng idag med ny hjulingen, så den har nu gått 44 minuter.
Det jag undrar över är om det är normalt under inkörning att det ryker lite blått från avgassystemet?
-
Sätt dig ner och läs igenom instruktionsboken. Där lär du dig mer än du tror!
Du kan ju tex kolla upp kapitlet om "inkörning" så ser du vad det står där. Personligen tycker jag själv tycker att det låter konstigt... men canam är ju inte direkt japansk kvalitet:)
-
Från eller ur avgassystemet? För om det ryker om utsidan på systemet så är det vanligt på nya saker när färgen blir varm första gången ()p
-
Från eller ur avgassystemet? För om det ryker om utsidan på systemet så är det vanligt på nya saker när färgen blir varm första gången ()p
Det kom alltså ur själva avgassystemet blå rök. Verkar dock ha slutat nu så det är nog för att den är ny det gjorde det :)
-
Fram med svetsen!
Eller byt den ;D
-
:lol:
Säljer nog den å byter till en Grizzly 450 ;) ;D
-
:lol:
Säljer nog den å byter till en Grizzly 450 ;) ;D
KORTEN FÖR FAN EMIL! :banghead: :headbang:
-
Nu är det såhär att jag upptäckte idag att den svarta nyckeln är den strypta medans gråa är fulleffekts, ska det inte vara tvärtom? :hmmm:
Är det någon annan som fått det så?
-
Nu är det såhär att jag upptäckte idag att den svarta nyckeln är den strypta medans gråa är fulleffekts, ska det inte vara tvärtom? :hmmm:
Är det någon annan som fått det så?
Kör med den svarta då!!!;)
-
Läste om att det var samma för i like mud.
Var bara orolig över att den gråa nyckeln också var strypt så ingen av nycklarna var fulleffekts :)
Har en ny fråga här.
Det är såhär att det knäcker till i kardanaxeln/drivaxeln vid lite gaspådrag efter att man motorbromsar, är det så för er också?
-
Läste om att det var samma för stable guy.
Var bara orolig över att den gråa nyckeln också var strypt så ingen av nycklarna var fulleffekts :)
Har en ny fråga här.
Det är såhär att det knäcker till i kardanaxeln/drivaxeln vid lite gaspådrag efter att man motorbromsar, är det så för er också?
Så har det varit på alla 4x4 jag kört.
-
Vet att det ska vara lite glapp i kardanaxeln men så att det låter när man ger gaspådrag börjar jag undra lite.
Nåja, kommer med en ny fråga nu. :)
Har inte min maskin någon bakbroms? Har letat efter en bromsskiva men verkar inte hitta en bak, har kollat ute i fälgarna också men där finns det ingen heller :hmmm:
-
Läs instruktionsboken! !
Dom låter vid gas och broms. Canam och polaris är ju tillverkade på fel sida pölen. Dom låter mycket:)
-
Nej du har givetvis bara broms på framhjulen ':)
Skivan sitter antagligen på kardan om du inte hittar nåt vid axlarna.
Läs instruktionsboken för bövelen!
-
du har bara broms vid ena hjulet höger bak :o
-
Nu gjorde jag en dum grej här å rev bort ett varningsklistermärke. Då fastnade det givetvis klister kvar så jag tog med kemisk ren bensin och gnugga bort det, och nu är plasten alldeles matt där det satt så jag tänker sätta dit ett annat för å dölja det.
Var kan jag hitta fyrkantiga klistermärken?
-
Nu gjorde jag en dum grej här å rev bort ett varningsklistermärke. Då fastnade det givetvis klister kvar så jag tog med kemisk ren bensin och gnugga bort det, och nu är plasten alldeles matt där det satt så jag tänker sätta dit ett annat för å dölja det.
Var kan jag hitta fyrkantiga klistermärken?
Ebay.com :)
sök på typ canam stickers eller atv stickers ()p
-
SLUTA PETA PÅ MASKINEN
-
Peta mera!
Jag dööör av skadeglädje!
-
Skall du ha originalmärket så hjälper din återförsäljare dig med det.
Skall du ha andra märken behöver de ju varken vara fyrkantiga eller ha med Can-Am att göra.
Personligen hade jag nog skaffat något typ detta:
(http://thumbs2.ebaystatic.com/d/l225/m/m_Qk3bOUM-g5c-ax5PEIsWA.jpg)
-
Kolla med någon rysk maskinimportör om du kan byta canamen mot en gammal bandvagn eller något. Den kan du inte förstöra ;)
-
Emil, kan du inte fråga pappa innan du börjar pilla på maskinen? Det är ju liksom hans maskin. Om mina kids börjat riva på en helt ny maskin hade jag blivit lite arg.
-
Emil, kan du inte fråga pappa innan du börjar pilla på maskinen? Det är ju liksom hans maskin. Om mina kids börjat riva på en helt ny maskin hade jag blivit lite arg.
Finns väl ingen som blir glad över att ha kvar alla varningslappar :hmmm:
Varluftspicka, sen släpper klibborna lätt. sen han du gnugga bort klistret med tex. 5-56/WD40
-
Acetonfri nagellacks remover.
Kungen av klisterborttagning
-
Den här använder jag, helt otroligt bra spray, den kan nog få tillbaka lystern på plasten ()p
(http://www.lasshop.se/image/cache/data/50024036-500x500.JPG)
-
Silikon är tabu :(
-
Testade gnugga med rubbing, vax, siliconspray, blackshine, bumpershine och plastx och inget av det fick tillbaka blankheten, så jag klistrade över nå klistermärken jag hitta.
(http://i43.tinypic.com/10nrdj9.jpg)
-
Skall du ha originalmärket så hjälper din återförsäljare dig med det.
Skall du ha andra märken behöver de ju varken vara fyrkantiga eller ha med Can-Am att göra.
Personligen hade jag nog skaffat något typ detta:
(http://thumbs2.ebaystatic.com/d/l225/m/m_Qk3bOUM-g5c-ax5PEIsWA.jpg)
Njaa, hade nog sattit en sån här istället
(http://i40.tinypic.com/35d2gwm.gif)
-
Varmluft pistol kan funka att få fram glans igen... * smällt nu inte plasten om du testar!!!!*
-
Av det jag sett ska ni inte röra en varmluftpistol.
Rör inget. Det blir bara dyrt för er.
Ja jag har själv förstört väldigt mycket.
Men då inte saker som är på avbetalning.
-
http://www.24mx.se/motocross/p/kolfiber-dekalark/16533/dekaler/k5/ (http://www.24mx.se/motocross/p/kolfiber-dekalark/16533/dekaler/k5/)
Har lagt en order på den här, som jag då klipper ut till en fyrkant och klistrar dit så det täcker det matta.
-
Silikon är tabu :(
Varför det ?
-
Första servicen är ju vid 10 timmars, är då nästa service vis 25 timmars?
-
Läs instruktionsboken för bövelen!
+1
-
Men på förra maskinen så lämnade jag ju in maskinen först vid 25 timmars service istället för att lämna in den alls på 10 timmars, så då undrar jag om jag ska lämna in den på 10 OCH 25 timmars också eller göra samma sak med denna?
-
Men på förra maskinen så lämnade jag ju in maskinen först vid 25 timmars service istället för att lämna in den alls på 10 timmars, så då undrar jag om jag ska lämna in den på 10 OCH 25 timmars också eller göra samma sak med denna?
Asså jag hajjar inte riktigt vad du inte förstår?
Står det inte i din instruktionsbok alltså?
Och är inte detta en ganska relevant fråga att ställa till sin ÅF när man köper en maskin för 100k+ ?
-
Asså jag hajjar inte riktigt vad du inte förstår?
Står det inte i din instruktionsbok alltså?
Och är inte detta en ganska relevant fråga att ställa till sin ÅF när man köper en maskin för 100k+ ?
Jo, det står i service boken att det ska vara vid 10 och 25, men då om det är skadligt för maskinen å köra till 25 timmars istället för å lämna in på både 10 och 25?
-
Du menar att det är värt att riskera bli av med garantin på en så pass dyr maskin pga ett oljebyte?
Men JA om din ÅF ger dig skriftligt på att hoppa över 10 timmars så gör det då så ligger ju ansvaret på dom.
(Har hört i några fall att det räcker med 10 och 100 för garanti ska gälla)
-
Men är väl rätt så uppenbart att står det 10 sen 25 så ska det va så inte något annat.
-
ok, ber om ursäkt för att jag ställer så dumma frågor.
Ska undvika att ställa fler frågor i fortsättningen.
-
ok, ber om ursäkt för att jag ställer så dumma frågor.
Ska undvika att ställa fler frågor i fortsättningen.
Det är inte fel att ställa frågor! Annars lär man sig ju inget
Men du har ju svaren i din bok.
Och som jag tolkar detta är det frågor baserat på snålhet?
Och tex. att man inte använder bensin på plast kanske är bra o fråga innan man försöker ()p
-
Hej Emil, Biltemas "Label Off" funkar bra på att ta bort dekaler och klister ()p använd det nästa gång,
men:
Testa för säkerhets skull produkten före användning på en plats som inte syns på ytan som skall rengöras.
http://biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Kontor/Tejp-och-lim/Label-Off-36590/ (http://biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Kontor/Tejp-och-lim/Label-Off-36590/)
-
Jag måste försöka spärra ut mig ur denna tråden, man blir ju bara ledsen.
-
Kör bara! Har man mera pengar än förstånd kan man alltid köpa nytt när det rasar :lol:
-
Jag måste försöka spärra ut mig ur denna tråden, man blir ju bara ledsen.
TÄnk dig då stackarn som köper den inbytta 400an av åf. Han blir nog ledsen:)
-
TÄnk dig då stackarn som köper den inbytta 400an av åf. Han blir nog ledsen:)
haha eller så funkar den jättebra ':)
-
Jo, det står i service boken att det ska vara vid 10 och 25, men då om det är skadligt för maskinen å köra till 25 timmars istället för å lämna in på både 10 och 25?
Man gör service efter boken.
Om man gör den själv eller hos verkstad gör man upp med handlaren.
När jag köpte min Cf så stämplade handlaren första servicen och så gjorde jag den själv sen efter 10 mil.
-
10mila/timmaservicen borde man ju kunna få gjort redan när man hämtar den. Den lär ju ha demokörts lite innan, om om man som köpare river av en ordentlig testrunda sama dag hos åf så är det ju gjort sen. Jag skulle aldrig ta hem nåt som måste tillbaka så fort (såvida man inte bor väldigt nära åf)
-
10mila/timmaservicen borde man ju kunna få gjort redan när man hämtar den. Den lär ju ha demokörts lite innan, om om man som köpare river av en ordentlig testrunda sama dag hos åf så är det ju gjort sen. Jag skulle aldrig ta hem nåt som måste tillbaka så fort (såvida man inte bor väldigt nära åf)
10 timmar tar ju månader för vissa ;)
-
10 timmar tar ju månader för vissa ;)
Hellman kör 10 timmar på 8 timmar blankt!
-
Hellman kör 10 timmar på 8 timmar blankt!
:lol: :lol:
-
Ta det piano, tänk på att trådskaparen inte är i 20-30-40årsåldern.
Alla är vi osäkra och oerfarna någon gång.
Jag kan förstå Emils vilsna frågor när man läser lite varstans här inne att folk hoppar den å den servicen och det skall vara "ok".
Själv började mitt skruvande när jag som 12åring köpte en isärskruvad Suzuki Rm125 cross, fixade en manual på engelska som mor fick översätta viss text åt mig så jag fick ihop motorn rätt ;D
Hade det funnits internetforum då så skulle det vara kul att läsa de frågeställningar man hade då, nu såhär 300år senare. Man hade nog idiotförklarat sig själv :)
Tror inte att begreppet service öht. fanns i mitt huvud då :o
-
Ja, självklart är man lite mer ödmjuk än vanligt när det är våra yngre medlemmar som pillar. Men just i detta fallet är ju trådskaparen lite som en gås när det gäller våra tips och varningar. Jag gillar din crossberättelse, men den stora skillnaden är att detta handlar om minst 20ggr pengarna som hanteras lite godtyckligt.
-
Ska luftfiltret oljas in alls? just nu är mitt helt torrt
-
ingen som vet? :hmmm:
-
ingen som vet? :hmmm:
har du ingen servicebok?
Det står där i när, var och hur ()p
-
har du ingen servicebok?
Det står där i när, var och hur ()p
Kom faktiskt å tänka på att jag hade en instruktionsbok :banghead:
Där står det ju att man ska olja in filtrert.
-
Kul tråd!
Emil, var lite försiktig så att du inte har sönder saker förmycket. Ang instruktionsbok, den är ju urtrist. Men kan vara bra att läsa iallafall en gång!
-
Fixar inte ÅF det med luftfiltret under servicen?
-
Kanske skulle läst instruktionsboken där kanske det står om dämparna med hur man justerar dom..;);)
-
Hur ofta ska nipplarna smörjas in?
Nej, det står inget om detta i instruktionsboken.
-
nipplarna smörjs efter behov, mkt vattenlek o sånt så är det ju bra att dutta i lite nytt fett, om det har pressats in vatten, men sen finns de flera olika nipplar, vet inte om det är knutkors på den med nipplar?
där ska man va försiktig så man inte trycker ur tätningarna..
men när du servar maskinen så låter du din åf visa för dig
Med vänlig hälsning, markus
-
Jaha okej, jag gick runt igår med sprutan och tryckte i fett i bussningarna.
Fanns även en nippel i knutkorset som jag tröck i lite fett i, och jag trycker tills det gamla fettet kommer ut, vilket kanske inte var så bra då för knutkorset?
-
Knutkors ska smörjas väldigt sällan, typ 1-2 ggr/år vid normal användning. Och då ska det inte i mer än ett, max två pump.
-
Knutkors ska smörjas väldigt sällan, typ 1-2 ggr/år vid normal användning. Och då ska det inte i mer än ett, max två pump.
Jaha okej, då är den nog smord nu för minst 3 år så mycket som jag pumpa i ;D
-
Jaha okej, då är den nog smord nu för minst 3 år så mycket som jag pumpa i ;D
Emil, ni lämnar den väl på service?
Då behöver du inte bry dig, bara tanka och köra.
-
Haha jag börjar seriöst tro denna grabb bara driver med oss ':)
-
Att vilja lära sig skruva är sunt och något man har användning av hela livet men som en del redan skrivit så är valet av träningsobjekt inte det bästa. Vore det inte idé att köpa en badboy eller någon annan kineshjuling för ett par tusenlappar som du kan träna på och slippa sänka andrahandsvärdet på den fina. Jag menar alltså köra Can Am och skruva Kines.
-
Att vilja lära sig skruva är sunt och något man har användning av hela livet men som en del redan skrivit så är valet av träningsobjekt inte det bästa. Vore det inte idé att köpa en badboy eller någon annan kineshjuling för ett par tusenlappar som du kan träna på och slippa sänka andrahandsvärdet på den fina. Jag menar alltså köra Can Am och skruva Kines.
Han åkte badboy innan vill jag minnas?
Tror inte det handlar om det.
Utan detta är en bortskämd pojk vars pappa betalar så fort de går snett...
-
Köp min Kines, det finns alltid något att göra..
När allt väl är fixat krånglar någonting nytt ändå fast jag knappt använder den :)
-
Köp min Kines, det finns alltid något att göra..
När allt väl är fixat krånglar någonting nytt ändå fast jag knappt använder den :)
Vad är det fför ngn!
-
Tro mig, du vill inte ha den.
Kedjeskydd bortslaget
Glapp i båda framhjulen (bussningar är slut)
Glapp i bakaxeln
Sadeln börjar gå sönder
En skruv i däcket är borta
Rost på massa ställen
Det finns heller inga delar att köpa..
-
Juste, bromscylinder är läcker,
Frambromsar är totalt kass
-
Jag vill ha den om priset är rätt
-
Juste, bromscylinder är läcker,
Frambromsar är totalt kass
Du har pm
-
Emil, ni lämnar den väl på service?
Då behöver du inte bry dig, bara tanka och köra.
Den har varit på 10 timmars servicen! Nästa som har inlämning är vid 100 och det är ju ett tag dit :)
Så jag gör 50 timmars själv, å smörjer upp maskinen, rengör luftfiltret osv.