ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: platinum skrivet 8 augusti 2019 kl. 16:42:33
-
Tjena, tänkte köpa en fyrhjuling till mig och grabben på 6år. Planen är att ha den att åka till tennis/fotboll med honom. Men även ut och skojköra. ()p
Vilken quad är "rymligast" för passagerare? Jag är 195cm själv så vore skönt om den inte blir obekväm att köra på.
Kikat mest på Raptor och Wildcat i nuläget, men om något annat märke har en större modell det intressant.
Och vad tror ni om motorn? Antar att vi klarar oss på mindre men man kanske tröttnar med 250cc/350cc?
Blir lite avskräckt av vissa quads som har 10+ ägare, hur resonerar ni där?
-
Det finns klart större hjulingar än Raptor ja men då springer priserna iväg.
Eatv kostar väl 200... begagnad.
En ATV (fyrhjulsdriven) är oftast större och de finns även förlängda med ännu mer plats.
Outlander Max tex... kolla Blocket.
Hette tidigare Bombardier och finns från 400... brukar inte vara så dyra.
-
Det finns klart större hjulingar än Raptor ja men då springer priserna iväg.
Eatv kostar väl 200... begagnad.
En ATV (fyrhjulsdriven) är oftast större och de finns även förlängda med ännu mer plats.
Outlander Max tex... kolla Blocket.
Hette tidigare Bombardier och finns från 400... brukar inte vara så dyra.
Har kikat på atv men mest sugen på quad.
Har nån koll på höjden/storken på en Dinli 450? Är det nån större skillnad med resten?
-
De flesta quad är ganska små i storleken och är knappast bra att skjutsa någon på men det går.
Raptor 350 eller Ltz 400 är prisvärda Quad av bra kvalitet.
-
Raptor 350 såldes vägreggade av Yamaha men då med endast en person på, dvs inte passagerare.
Så om du vill köra lagligt med passagerare får du leta upp en som tex Dresel reggade in, de är inte vanliga men de finns... och dessa är för två.
Rent fysiskt är maskinerna exakt lika stora och ser likadana ut.
Dinli mm känner jag inte till något om, vet dock att reservdelar är en bristvara.... men hur är det med Hyosung, SMC osv?
Dessa kanske finns kvar?
Provsitt så känner du ju.
-
En vägreggad är endast laglig att köra om den är strypt till max 20 Hk. Tror dessutom att många har lägre effekt än det i regpapper så den blir olaglig att köra om man inte har den strypt.
Dresel reggade Raptor 700 är laglig att skjutsa på i regpapper. Men läser man instruktionsboken och varningsskyltar på fyrhjulingen så får man ej skjutsa passagerare.
Inte lätt att köra fyrhjuling lagligt med alla regler som finns.
-
Skyltar och instruktionsbok har inte med lagen att göra.
Och visst är det krav på max 20 häst för vägåka för att vara laglig, men kollas sånt ofta på en 350?
Den har väl typ det original... 25 kanske...
Men om man kraschar och är två å maskin som skadas då springer det iväg i utgifter för bolagen och är den då bara reggad för en så kanske de kommer med en åsikt.
-
Okej verkar smartare att välja en atv med extra ryggstöd bak för passageraren.
Vilka långa versioner av ATVs mellan 30-50k borde man kika på?