ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Follow90 skrivet 14 oktober 2016 kl. 09:54:52
-
Hej
Jag har köpt en traktorreggad Can-Am Outlander™ L MAX DPS 450 på Hans Erikssons i Frövi
Beställde en med nyckel för ta bort spärren och det visade sig att nyckeln inte tog bort spärren, Hans Eriksson kollade upp möjligheter att ta bort spärren och kom fram till att dem behöver göra något med datorn, körde dit och ingen skillnad skedd, spärren är kvar.
De vet inte riktigt nu hur de skall få bort spärren och säger att han skall kolla upp det och sedan höra av sig men är än så länge missnöjd med servicen och känner att dem inte kommer höra av sig då dem inte gjort det tidigare utan vart jag som fått ringa.
Nu vänder jag mig till er, någon som köpt en Can-Am Outlander™ L MAX DPS 450 i år med traktorreg. Har ni lyckats få bort spärren och hur gjorde ni? Känns som man pungat ut 100 lök och kan bara använda en maskin som hade kostat 50.
Tacksam för svar :)
-
På en del can am måste man byta styrboxen för att få full sprutt, enligt den åf jag pratade med så är det så på vägreggad 570. Styrboxen är inte billig. När jag köpte min Arctic cat t3 så fick jag med båda boxarna gratis.
Det är bäst att kolla upp såna här saker i förväg, så att man är säker på vad man får. Har de lovat dig att det ska gå att ta bort spärren innan du köpte den är det en annan sak, då borde de vara skyldiga att lösa det. Problemet är att de enligt lag inte får ta bort strypningar och spärrar eftersom de då levererar ett olagligt fordon som inte stämmer med typintyget.
-
Om dom har lovat dig att ta bort spärren. Va det muntligt eller skriftligt??
-
Varför köpa en traktor reggad 450 och inte en terräng reggad om du nu vill ha full sprutt :hmmm:..
Skillnaden om du får full sprutt i den blir väl 40 km/t i topp fart, hk har du väl dom som finns.
Min xmr 1000 va strypt till 94 km/t med den grå nyckeln, jag beställde en svart där den spärren var borta och det funkade på den iaf.
-
Alla "L" versioner är mycket omständiga att få bort spärrarna på, sitter inte i nycklarna utan i styrboxen, och vad Börjessons ATV i alingsås sa till mig va det tydligen inget dom kunde lösa, utan det va byta box eller liknande. Vilket blir en dyr historia.
Blev att jag la till lite och köpte en traktorreggad outlander 570 pro istället, där är det dom digitala nycklarna. Spärren ligger helt enkelt i nyckeln och inte i maskinen.
(http://www.beangan.nu/ATV/IMG_2418.jpg)
-
Varför köpa en traktor reggad 450 och inte en terräng reggad om du nu vill ha full sprutt :hmmm:..
Skillnaden om du får full sprutt i den blir väl 40 km/t i topp fart, hk har du väl dom som finns.
Min xmr 1000 va strypt till 94 km/t med den grå nyckeln, jag beställde en svart där den spärren var borta och det funkade på den iaf.
Anledningen var att man var tvungen att gå någon kurs om förarbevis och ej få köra på vägen med den som jag förstod det och traktor slapp man besikta den som man gör på vägreggad.
-
Om dom har lovat dig att ta bort spärren. Va det muntligt eller skriftligt??
Muntligt bara
-
På en del can am måste man byta styrboxen för att få full sprutt, enligt den åf jag pratade med så är det så på vägreggad 570. Styrboxen är inte billig. När jag köpte min Arctic cat t3 så fick jag med båda boxarna gratis.
Det är bäst att kolla upp såna här saker i förväg, så att man är säker på vad man får. Har de lovat dig att det ska gå att ta bort spärren innan du köpte den är det en annan sak, då borde de vara skyldiga att lösa det. Problemet är att de enligt lag inte får ta bort strypningar och spärrar eftersom de då levererar ett olagligt fordon som inte stämmer med typintyget.
Vad för kostnad snackar vi om att skaffa sig en ny styrbox?
-
Anledningen var att man var tvungen att gå någon kurs om förarbevis och ej få köra på vägen med den som jag förstod det och traktor slapp man besikta den som man gör på vägreggad.
Låter som nån blivit grundlurad av säljare.
1 traktor regg finns i 2 kategorier A och B. A=30 km/h B=45 km/h.
2 Blir du tagen på allmenn väg i över dom 2 hastigheterna blir det böter för olagligt framförande av trimmat fordon och du kan ryka på körkortet.
3 Inga garantier gäller om du tar bort spärr mm (Dumt att göra detta isf)
4 Det går ej att ändra regform på atv i Sverige vad jag har förstått.
5 Besikta gör du heller inte om du köpt terrängregg enda skillnaden är att dom får ej framföras på allmänn väg utan endast på enskild, men en trimmad (ostrypt) traktor regg blir ju lika olaglig om inte olagligare.
-
2017 blir det besiktning även för traktorreggade maskiner
-
Låter som nån blivit grundlurad av säljare.
1 traktor regg finns i 2 kategorier A och B. A=30 km/h B=45 km/h.
2 Blir du tagen på allmenn väg i över dom 2 hastigheterna blir det böter för olagligt framförande av trimmat fordon och du kan ryka på körkortet.
3 Inga garantier gäller om du tar bort spärr mm (Dumt att göra detta isf)
4 Det går ej att ändra regform på atv i Sverige vad jag har förstått.
5 Besikta gör du heller inte om du köpt terrängregg enda skillnaden är att dom får ej framföras på allmänn väg utan endast på enskild, men en trimmad (ostrypt) traktor regg blir ju lika olaglig om inte olagligare.
Känner mig lite lurad då dem sa nyckeln skulle funka men gör det ej. Dock får traktor A gå i 40km. Jag hade valt terräng om jag inte hade vart tvungen skaffa något nytt körkort eller vad det nu va, tog körkort 2008 och ville mest ha den till att skotta snö och transportera mig med så var traktor väldigt intressant då jag även slipper besikta den. Så traktor valet tycker jag är rätt oavsett men ville verkligen kringgå strypningen så jag skulle kunnat få upp hastigheten på vägen så jag snabbt kan köra på gruset igen.
-
2017 blir det besiktning även för traktorreggade maskiner
Detta gäller endast traktor B har jag för mig?
-
Vad för kostnad snackar vi om att skaffa sig en ny styrbox?
Jag köpte en grizzly 700 istället, terrängreggad, det kostar 1500 om jag blir stoppad på allmän väg med den. På grund av det kollade jag aldrig upp vad en ostrypt box skulle kosta, men på säljaren lät det som drygt 10000 om jag kommer ihåg rätt.
För att få köra terrängregistrerad atv krävs numer ett speciellt förarbevis, så traktor var ju rätt val för dig om du inte ville ha vägreggad med krav på besiktning och med dyrare försäkring. Däremot blir ju din traktorreggade atv minst lika olaglig som att bara köra terrängreggad om du tar bort fartspärren. Billig försäkring är ju bra, sen vet jag inte varför en massa folk är så rädda för besiktningen på vägreggade? Det är ju bara skruva in stoppskruven för gasen lite lämpligt och se till att alla lampor funkar så är det bara besikta sen.
Hur som helst blir det dyrt att få bort spärren på din maskin och du har blivit lurad av säljaren, det är jävligt illa att de sade att det bara är att beställa en nyckel. De ska veta bättre än så och hade jag varit i dina kläder så hade jag varit förbannad.
Det kan gå att koppla ur givaren till hastighetsmätaren och få full fart på det sättet, men då får du fel mätarställning och ingen hastighetsmätare.
-
Tack alla som svarat.
Säljaren sålde på mig en maskin som inte gick hela vägen och jag hade kunnat tänkas betala summan högre för få det jag velat ha.
Traktor med bortkopplad strypning helst nyckel och som jag förstått skulle jag kört på 570 pro istället för Outlander L Max.
Får leva med att den är strypt och göra det bästa utav situationen som den är idag.
Byte av styrbox etc kommer förstöra garantin som jag förstått det och göra maskinen helt olaglig vilket inte är kul ifall det skulle hända något som kan påverka större konsekvenser än jag önskar.
-
Byt in den mot en 570 handlaren ska ta en stor del av smällen. Då du blivit förd bakom ljuset.
-
Koppla ur hastighetsmätaren bara, eller köp skogsbonnes speedbox så gör den dubbla hastigheten 👍
-
Koppla ur hastighetsmätaren bara, eller köp skogsbonnes speedbox så gör den dubbla hastigheten 👍
Passar den?
Isåfall har jag som sagt en box som gör att du kan köra dubbelt så fort mot vad du gör nu
-
Passar den?
Isåfall har jag som sagt en box som gör att du kan köra dubbelt så fort mot vad du gör nu
Jag antar att de inte bytt kontakten... :DV
-
Passar den?
Isåfall har jag som sagt en box som gör att du kan köra dubbelt så fort mot vad du gör nu
Krångligt åh installera?
-
Krångligt åh installera?
1 kontakt bara så nej
-
1 kontakt bara så nej
hur får jag tag i boxen :D?
-
Jag köpte en grizzly 700 istället, terrängreggad, det kostar 1500 om jag blir stoppad på allmän väg med den.
Vad händer därefter? Får du vänta på att bli hämtad med släp, för du får väl inte köra därifrån?
-
Vad händer därefter? Får du vänta på att bli hämtad med släp, för du får väl inte köra därifrån?
Det var en bra fråga faktiskt, men snutarna kan vara rätt snälla om man är trevlig. I värsta fall får man väl ta den på släp.