ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Körteknik => Ämnet startat av: Seglaren skrivet 9 maj 2008 kl. 09:44:09

Titel: Bromsfördelning och vända på framhjulen?
Skrivet av: Seglaren skrivet 9 maj 2008 kl. 09:44:09
Hur är den normala "broms-setupen"? Har nyss köpt en Barossa 250 och fotbromsen tar på alla hjul. Handbroms/parkeringsbroms? tar på bakhkjulen.

Är det en normal inställning. Är det aldrig som på en MC, handbroms= fram, fotbroms = bak?

Fördelar/nackdelar med olika alternativ?

Sen apropå framhjul, vända på dessa för bredare språvidd. Är det endast till fördel, ändrar man inte på styrgeometrin och det blir konstigt och svårare att svänga eller andra fenomen man inte vill ha?

(Kanske har det skrivits om detta förr, men jag får inte sökfunktionen att fungera...)
Titel: Bromsfördelning och vända på framhjulen?
Skrivet av: sunfire skrivet 9 maj 2008 kl. 10:10:21
Att fotbromsen tar på alla fyra är ett krav för att få den gatreggad/godkännd.
Titel: Bromsfördelning och vända på framhjulen?
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 9 maj 2008 kl. 11:25:13
precis som han sa, du måste ha fyrhjulsbroms för att få ha den laglig, jag hade det på min men plockade bort det för det är ju fan livsfarligt tycker jag.

Sen att vända fälgarna blir väl ungefär som spacers?, du flyttar ju ut hjulet men själva styrningen sitter på samma ställen så hjulet moonar ju ut lite, har inga som helst problem att svänga osv och jag kör rätt hårt in mellan varven
Titel: Bromsfördelning och vända på framhjulen?
Skrivet av: Jocke72 skrivet 9 maj 2008 kl. 11:57:26
Jo, att vända på fälgarna och eller spacers ändrar styrgeometrin till det sämre.

Om du kommer lida av det är en annan femma.


/J
Titel: Bromsfördelning och vända på framhjulen?
Skrivet av: Seglaren skrivet 9 maj 2008 kl. 23:11:18
Ok, tackar för svar. Kepigt med 4-hjulsbroms8O

Apropå styrgeometri. Hur spårkänslig/överstyrd ska en 4-hjuling egentligen vara.

Mitt första intryck är lite - uhaaa, här gäller det att ha koll på styret om man inte vill landa bland tussilagon i diket. Dvs, rätt instabilt och det drar en åt ena en åt andra hållet rätt hårt.

Är förstås svårt att förmedla hur det känns, men jag vet ju hur en illa inställd framvagn på en bil kan kännas och det här är ungefär så. Kan det vara i sin ordning, kanske en vanesak och så det är på 4-hjulingar?

Märks förstås mest på asfalt, gärna lite ojämna där vägbanan lutar lite hit och dit... då blir det ju mycket tydligt.
Titel: Bromsfördelning och vända på framhjulen?
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 9 maj 2008 kl. 23:39:27
har rätt dåliga vägar runt där jag bor, så länge det är rakt kan jag blåsa i 90 km/h och köra med en hand rätt bekvämt, lite trögt går det när man ska svänga vänster men det går allt.

Den vill ju rycka lite hit å dit ibland om det är lite kulor å skit i vägen men går ändå rakt fram så säga :)  svårt å beskriva
Titel: Bromsfördelning och vända på framhjulen?
Skrivet av: Jocke72 skrivet 10 maj 2008 kl. 20:17:56
De är spårkänsliga.

Men det går att få de ganska hyggliga, men det blir aldrig som en tvåhjuling eller bil.


Några saker man kan prova är:

- Kolla så du har rätt lufttryck runt om.
- Kolla framvagnen. Många märken har skumma inställningar från fabrik. Kolla framförallt Toe.
- Kan hjälpa att byta däck och eller mönster. Olika däck är olika spårkänsliga.


Byter du till bättre grepp, eller justerar framvagnen så du får mer däck i asfalten, är risken hög att den blir mer spårkänslig. Alltså kan ett tips även vara att öka på Camber då du med mer Camber har mindre gummi i asfalten.

Det får naturligtvis andra följder.



/J