Nya CF är säkert helt ok, att några av flera tusen sålda strular är inget konstigt. Oavsett hade jag valt Yamaha alla dagar i veckan före Polaris. Dessutom för de som brukar tjata kvalitet så är inte precis amerikanska fordon kända för just kvalitet. Provkör är det bästa.
Både Yamaha och polaris är ju kvalitetsmärken. Men ska du ha den till mestadels lek hade jag nog tagit polarisen då yamahan har runt 40 till 50 hästar medans polarisen är väl runt 80 till 90. Du kan nog ha roligt med bägge två men det blir ju alltid roligare om det är lite klös i maskinen
Det är ju två helt olika maskiner vi jämför och jag vill tro att Grizzlyn är betydligt hållbarare. Polaris har väl en historia av att ha svaga drivaxlar samt framdiff. Polaris fyrhjulsdrift anses i övrigt vara ledande.
Köper du polaris kommer du behöva byta drivaxlar fram och till förstärkt diffplatta på framdiffen, går ju på garanti men jobbigt att behöva stå i skogen med trasig maskin, du kommer inte märka att ett hjul snurrar innan den diffar för den är riktigt snabb.Grizzly kommer du inte ha några problem med men det är rätt slö å tråkig om du jämför med en 1000, betydligt sämre fjädring också eftersom det är en arbetsmaskin. Sen måste du stanna och diffa och det är ju jobbigt.Inte kollat något på Can-am?
På min nuvarande Sportsman 800 har det inte gått en axel än på 220-250 mil och ca130 timmar med 27" mega mayhem runt fälgarna som är väldigt tunga. På min gamla 400 gick det 3 knutar med original däck, men då dunkande jag i sinne, när det började hoppa i drivlinan så fortsatte man bara gasa. Nu har jag lungnat ner mig lite iaf, då det börjar tugga/hoppa så försöker man få det att sluta och inte bara dumpas. Då håller det utan problem. Vet även av några can am som knäckt axlar, vilket jag inte förstår alls då deras framdiff är dålig och ja dom maskinerna jag talar om är med qe viscon, riktigt dålig på att låsa och tar tid. I lera duger det kanske då det enbart är fulla varv och skotta sig fram, men i teknisk körning i skogen är den värdelös.Amerikansk byggkvalite är inte bäst, men skillnaden mellan tex polaris och cf är att polarisen har bättre chassie, fjädring mm, cf kanske fungerar men det blir tröttsamt att köra då det inte är samma komfort som kvalitetsmärkena då man är och botanisera i skogen.Vill du ha kul köp polarisen, skulle tro att du ändå får ett ganska problemfritt ägande, om än yamahan ligger steget före på byggkvalite så ligger dom steget efter på det andra som komfort/fjädring
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️