ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: Claes H skrivet 12 februari 2016 kl. 22:22:18
-
Står i valet av o köpa Suzuki 750 eller en Honda 680..
Borde vara bra maskiner båda två?.. Men gärna tacksam för er andras erfarenheter!..
Med vänlig hälsning,!
-
Farsan hade en 680 den började skramla från kamkedjan. Är visst vanligt på dom att kedjan töjs.
Jag hade då hellre köpt en suzuki..riktig 4wd bättre markfrigång mm
-
ska du ha den som arbetsmaskin och köra i skogen skulle jag köpa en honda , du slipper remdrift och den går igång mjukt utan att det blir någon knyck när du ska igång väldigt bra i lössnö. jag har en 680 och har haft den i fyra år och det har inte varit några problem alls . i år har jag kört fram 60 kubik ved utan problem.
-
Blir mestadels plogning, nån vedpinne blir de kanske oxå, men mestadels friåkning o lite släpkärra till trädgårds arbete..
-
Skulle nog tycka Hondan är bättre på det mesta, difflock i all ära. Men det är värdelöst att köra med.
Kamkedjerasslet ja det är en "sjuka" på Honda efter några hundra timmar för att den självspännande kedjesträckaren har en tendens att fastna. Antingen lossar man den o tittar till vilket tar 5 min eller så byter man den för 500:- Kedjan i sig är ingen brist.
Hondan är en egen liga med sin växellåda.
Min Rincon sitter 2" höjning (tar 30 min att montera) och mekanisk nedväxling (tar några timmar) Och den drar runt mina 30" däck som inget. Går åka bakhjul om man tycker det är skoj också.
Inget som gått sönder mer än en styrled och plastclips på mina brutala 60-70 timmar.
Och då har den gått 550 timmar innan mig.
Suzukin skulle jag istället bytt ut mot en Grizzly 700 om man söker en trist och driftsäker maskin.
Vet inte varför egentligen, men suzukin har aldrig tilltalat mig. och imponerar inte i skogen när de är med på körningar heller direkt.
-
Skulle nog tycka Hondan är bättre på det mesta, difflock i all ära. Men det är värdelöst att köra med.
Kamkedjerasslet ja det är en "sjuka" på Honda efter några hundra timmar för att den självspännande kedjesträckaren har en tendens att fastna. Antingen lossar man den o tittar till vilket tar 5 min eller så byter man den för 500:- Kedjan i sig är ingen brist.
Hondan är en egen liga med sin växellåda.
Min Rincon sitter 2" höjning (tar 30 min att montera) och mekanisk nedväxling (tar några timmar) Och den drar runt mina 30" däck som inget. Går åka bakhjul om man tycker det är skoj också.
Inget som gått sönder mer än en styrled och plastclips på mina brutala 60-70 timmar.
Och då har den gått 550 timmar innan mig.
Suzukin skulle jag istället bytt ut mot en Grizzly 700 om man söker en trist och driftsäker maskin.
Vet inte varför egentligen, men suzukin har aldrig tilltalat mig. och imponerar inte i skogen när de är med på körningar heller direkt.
Okej Pelle,
Jag som då nästan bestämt mig för att köpa en Grizzly 700. Varför är de trista? :)
-
Okej Pelle,
Jag som då nästan bestämt mig för att köpa en Grizzly 700. Varför är de trista? :)
Menade inte att grizzly är tristare än övriga nämnda.
Men i jämförelse med Kawa 750/Polaris 800+ / Can-am 650+ är de väldigt trista.
Grizzlyn är hård i dämparna, drivlinan känns som en gummisnodd. Man gasar och vill bara det ska hända meer.
De tål inga större modifieringar med större hjul. Servon är svag motorn vibrerar som fan.
MEN jag ska inte döma ut Grizzlyn, för det är en riktig slitvarg om man kör som en människa.
Men ska man börja busa i skogen och modifiera är det lika bra att gå på en annan maskin enligt mitt tycke.
-
Menade inte att grizzly är tristare än övriga nämnda.
Men i jämförelse med Kawa 750/Polaris 800+ / Can-am 650+ är de väldigt trista.
Grizzlyn är hård i dämparna, drivlinan känns som en gummisnodd. Man gasar och vill bara det ska hända meer.
De tål inga större modifieringar med större hjul. Servon är svag motorn vibrerar som fan.
MEN jag ska inte döma ut Grizzlyn, för det är en riktig slitvarg om man kör som en människa.
Men ska man börja busa i skogen och modifiera är det lika bra att gå på en annan maskin enligt mitt tycke.
Intressant att höra. Jag går från 800 v-twin till 700. Men med Grizzlyns uppdaterade motor så tror jag den kommer göra mig mer än nöjd ändå.
Byter bort min CF 800 för att få en mindre, smidigare maskin då jag inte bara leker i skogen utan behöver en hjälpreda också :)
Den 2016 jag provkörde kändes väldigt mjuk och trevlig i både dämpning och styrning.
Jag kommer väl köra på 27" och en liten höjning på det från 11 till 13". Och enligt vad jag hört så ska både växellåda och motor klara det utan knappt märkbar prestandasänkning... men det visar väl sig :)
Har du mer gott att säga om Brute Force? Jag har ju nämligen inte bestämt mig än :)
-
Grizzlyn är väl känd som en av de absolut bästa på marknaden inkl deras Ultramatic? :hmmm:
-
Jag sa inte grizzlyn är dålig, det är bara saker jag stör mig på.
Det enda som är dåligt på Grizzlyn är att bakdiffen nästan brinner upp om man kör fort längre sträckor (min ena var vägreggad)
Drivlinan är väldigt mjuk och fin
Observera jag varken sett eller provkört nya uppgraderade Grizzly så jag menar 07-14
Har ingen större erfarenhet av Kawa mer än polaren har en äldre -08 750 som är med och kör. Den är rätt kraftigt modifierad och han är alltid den som kör först och djupast i geggan utan maskinen protesterar något speciellt.
Han har haft problem med det glappade i databoxen, smuts i bränslepumpen och att ytbehandlingen i cylindrarna släppte.
Men då snackar vi på 450timmar elak körning.
Vid arbete ligger absolut Grizzlyn högt i kurs.
Men förvänta dig inte någon wow-upplevelse av motorn.
Prismässigt om du ändå ska köpa nytt är att kika på en Scrambler 850 som gått någon mil? De är smidiga, grym AWD, och fin karaktär i motor o drivlina.
-
Ska man busköra så är väl en twin alltid att föredra. Encylindriga har ju sin begränsning i effekt. Så visst borde en twin vara att föredra, helt klart. :)
Ps: det där med att lägga en 2mm bricka i variatorn på Grizzlyn för att få bättre lågfartskraft, någon som testat detta?
-
Låter som att Jupiter snart säljer sin hensun och köper grizzly? ;)
-
Låter som att Jupiter snart säljer sin hensun och köper grizzly? ;)
Hensun är ju "exakt samma" som Grizzly ju. ':)
-
Ja min va brickad när jag köpte den.
Ger bättre botten men du tappar 20km/t på hög istället.
Tycker lågväxeln är helt okej som den är.
-
Ja min va brickad när jag köpte den.
Ger bättre botten men du tappar 20km/t på hög istället.
Tycker lågväxeln är helt okej som den är.
Ok, då ska man inte lägga tid på att sätta en bricka. Lågen är bra tänkte bara man kunde testa, men tappa 20 på toppen vill man inte.
-
Ska man busköra så är väl en twin alltid att föredra. Encylindriga har ju sin begränsning i effekt. Så visst borde en twin vara att föredra, helt klart. :)
Ps: det där med att lägga en 2mm bricka i variatorn på Grizzlyn för att få bättre lågfartskraft, någon som testat detta?
en kompis gjorde detta på sin förra grizzly 700, en 14:on var det. och enligt han blev det stor skillnad, men likförbannat när jag testade den så var den högre än polarisarna som var med, och då har jag större hjul på min (27"). sen i somras så köpte han en 16:ons grizzly 700 och enligt han så ska den vara ungefär lika nedväxlad original som den gamla var med schimset, men det skulle visst gå att schimsa den nya också så då kanske det blir bättre. men det är ju lite fel att bara schimsa ner remmen i primären, man ändrar ju ingen utväxling som ju hade varit det bästa, sen kan jag tänka mig att man tappar remtryck och det blir känsligare för remslir just när man tar igång. sen tyckte jag inte den nya gick nå mjukare än den gamla, kändes lika hoppig och tippig att köra i lite ojämn mark.
säger inte att grizzlyn är dålig, men jag tycker den är ganska tråkig och som "hård" att köra
-
säger inte att grizzlyn är dålig, men jag tycker den är ganska tråkig och som "hård" att köra
Provkör Odes då vet du vad "hård" menar :)
-
Den nya grizzlyn är mjukare i fjädringen. Och känns faktiskt som en helt ny modell mot dom äldre (är väl iofs en helt ny modell).
Sävligheten är oxå borta så nu slipper man gasa botten bara för att krypa över en stubbe/sten.
Nu provkörde jag den bara i 10-15 min på en liten offroadbana.. Men jag upplevde den nya grizzlyn som mycket bättre än dom gamla modellerna på allt.
Synd bara att det är en stannadiffamaskin.. Jag har aldrig varit förtjust i difflock.
-
Tycker det är synd att inte fler tillverkare har en riktig lågväxel i sina maskiner. Optimalt skulle väl vara R-1-2-3+H-L
Känns som de flesta märken glider över allt mer från Utility mot Sport för varje nytt år eller modell. Snart har vi bara Honda kvar som duger något till i vedskogen. :(
-
Det här tar emot att säga men vissa can-am modeller har fått rätt bra lågväxel, 570 l outlander och 650 pro outlander. ()p
-
Jag skulle iofs vänta med att köpa hjuling till nästa år då det verkar vara nåt mystiskt med både Suzuki och kawasaki. Förhoppningsvis helt nya modeller. Men det är bara lösa rykten som florerar på nätet så man får ta det med en nypa salt.
-
suzuki 750 är grymt prisvärda maskiner nu, köp en sån med servo
tar inte kgk 99900kr för en ny sån med 5 års garanti?
riktigt grym allroundmaskin, ett kvalitetsbygge