Själv kör jag en 520 med 28" på. Förvisso ganska lätta däck för och vara 28". Har klockat om min sekundär för att få mer ork i maskin. Du kan klocka om sekundären på din maskin med för att få mer ork ur den. Det som händer när man klockar om sekundären är att maskin växlar inte upp lika fort utan bygger upp lite mer varv. Typ som att du varvar 2500 istället för 2000varv innan du växlar upp en växel på bilen. Maskin börjar fortfarande driva vid samma varv. Sen till 800 och 820 ska det finnas andra vikter som har en "konstig" form som tydligen ska ge lite mer ork från start. farsan har en 800 som han kör 28" på och han har klockat sekundären till B2 läget och den klarar av 28" bra. Skulle gå att klocka sekundären mer om man vill ha mer ork. 800 och 820 har en våtkoppling som inte är lika känslig som en variatorn som bara slirar på remmen innan den kommer iväg. Därmed inte sagt att det är bra och slira på den men den klarar lite mer. Det man ska undvika är att gasa så lite att däcken inte snurrar utan istället gasa på lite mer så man får snurr på däcken. Detta gäller oavsett däckstorlek. Men kör man med stora däck 28"+ så ska man väl inte köra som farmor på söndag förmiddag påväg till affären i lerhål och mosse utan vara lite mer bestämt på gasen när det är möjligt.
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️