ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kawasaki => Ämnet startat av: kfx400 skrivet 28 januari 2013 kl. 16:01:18
-
Hej skulle vilja veta vad min kfx 400 kolv är i för skick. kan man kolla kolven utan att behöva ta av cylinder. tänkte om det fanns nå slags verktyg man kan kolla med ?
tack på förhand :)
-
Göra ett komptest. Du får inte reda på hur kolven ser ut, men man får ett utslag om hur slitet kolvringar och cylindern är. Annars kan du ta bort kröken och insuget och titta in cylindern.
-
Göra ett komptest. Du får inte reda på hur kolven ser ut, men man får ett utslag om hur slitet kolvringar och cylindern är. Annars kan du ta bort kröken och insuget och titta in cylindern.
okej tack så mycket. jo det va det jag mena :) men vet du hur många bar/kg tryck de ska vara där på ett ungefär för att de ska vara bra ?:)
-
Göra ett komptest. Du får inte reda på hur kolven ser ut, men man får ett utslag om hur slitet kolvringar och cylindern är. Annars kan du ta bort kröken och insuget och titta in cylindern.
Du har bara skruvat moppar va? :rtfm:
-
Hej skulle vilja veta vad min kfx 400 kolv är i för skick. kan man kolla kolven utan att behöva ta av cylinder. tänkte om det fanns nå slags verktyg man kan kolla med ?
tack på förhand :)
Tyvärr inte, delar du och är det minsta osäker så byt.....
-
När det krasslar i motorn och furjulingen går som en stor vibrerande dilldo så vet du :rtfm: ;)
-
Göra ett komptest. Du får inte reda på hur kolven ser ut, men man får ett utslag om hur slitet kolvringar och cylindern är. Annars kan du ta bort kröken och insuget och titta in cylindern.
Tihi, på en 4T? :lol:
-
Hej skulle vilja veta vad min kfx 400 kolv är i för skick. kan man kolla kolven utan att behöva ta av cylinder. tänkte om det fanns nå slags verktyg man kan kolla med ?
tack på förhand :)
Hur långt har den gått?
Gått som vägmaskin eller bus på bana?
-
Du har bara skruvat moppar va? :rtfm:
-
Hur långt har den gått?
Gått som vägmaskin eller bus på bana?
vet faktiskt inte hur den har gått. köpte den nyss och han som ägde den sa att han har åkt lite väg med den bara, men man vet ju aldrig :)
-
Kör du på bara, den motorn klarar många mil om man sköter den!
-
Grejen är att om du beställer från USA är inte en BIG bore med kolv+ cylle särskillt dyrt.
Min havererade efter 240 tim och 1050 mil pga oljeslarv.
Tror jag betalade ca 2400:- för 440cc
-
Kör du på bara, den motorn klarar många mil om man sköter den!
ja får vell göra det. just nu går den fint startar lätt och går jämt i motorn ()p
-
Vill du vara duktig dock så gör en ventilkontroll och självklart ett oljebyte oavsett vad tidigare ägare sagt.
-
Grejen är att om du beställer från USA är inte en BIG bore med kolv+ cylle särskillt dyrt.
Min havererade efter 240 tim och 1050 mil pga oljeslarv.
Tror jag betalade ca 2400:- för 440cc
okej :) det var inte så farligt , men jag tror jag ska bytta kolv till våren för säkerhets skull :)
-
Tror nog att jag lägger ner att svara och kommentera inlägg.
-
Det kanske är bättre att låta bli att svara om man inte behärskar frågorna :whip:
-
Det kanske är bättre att låta bli att svara om man inte behärskar frågorna :whip:
roligt att tjafsa med folk eller :nono: :whip:
-
Nä men att man svarar direkt felaktigt på grund av okunskap kan ställa till en massa onödigt skit!
Vet man inte är det väl bättre att inte svara :whip:
-
SLUTA MOBBA :tickedoff ....... :lol:
-
"kan man kolla kolven utan att behöva ta av cylinder" var frågan som jag läste den.
mitt sista inlägg, tack för mig.
-
be nice :tickedoff
-
Jag håller med LAHA.
Självklart ska man påpeka om någon skriver något som är uppenbart fel.
Sen kan man berätta det på olika sätt.
Oliwer. Tycker inte du behöver lägga dig i med onödiga inlägg.
Det handlar inte om mobbing det handlar om att ge en sann information.
Och om man inte är säker så tycker jag man ska nämna detta.
Och detta är absolut inte riktat mot dig Holtan.
Utan rent generellt på forumet.
-
Jag håller med LAHA.
Självklart ska man påpeka om någon skriver något som är uppenbart fel.
Sen kan man berätta det på olika sätt.
Oliwer. Tycker inte du behöver lägga dig i med onödiga inlägg.
Det handlar inte om mobbing det handlar om att ge en sann information.
Och om man inte är säker så tycker jag man ska nämna detta.
Och detta är absolut inte riktat mot dig Holtan.
Utan rent generellt på forumet.
Håller fullständigt med ()p om du inte är 100% säker på vad du pratar om! Va tyst , det är mkt lätt att lura någon till stora bekymmer! Kolla lite på vem som talar innan du tror på det du läser! Det finns många nya oerfarna här som ger råd:-) Dom gamla rävarna vet oftast bäst :rtfm:
-
Ett sätt att kontrollera iaf delar av cylindern är att använda en inspektionskamera. Även om du bara ser en del av cylindern så kan det ge en vägledning på hur toppen av kolven ser ut.
Genom avgaskrökens anslutning kan man även se om maskinen sotat mycket men då bör man veta hur en normal maskin ska se ut.
Tyvärr ser du ju inte så mycket av cylindern men här kommer då komptestet in som kanske det viktigaste redskapet. Även om man inte vet vad som är normalt komp så kan man på en flercylindrig maskin jämföra värdena mellan cylindrarna. Annars brukar det gå att hitta nivåerna för normalkomp på nätet om man söker lite.
http://www.clasohlson.com/se/b/el/m (http://www.clasohlson.com/se/b/el/m)ätinstrument/inspektionskameror
-
Okej då ska skärpa mig ;)
-
Hur gör ni med dekompen när ni gör komptest? Lite svårt med komptest då ventilerna inte stänger helt skulle jag tro.....
-
Hur gör ni med dekompen när ni gör komptest? Lite svårt med komptest då ventilerna inte stänger helt skulle jag tro.....
Hur menar du nu?
-
Det sitter en anordning som släpper ut lite komp när man kör på startmotorn för att den lättare ska orka dra runt motorn!
När motorn sen startar så gör centrifugalkraften på den roterande kamaxeln att anordningen åter låter ventilen stänga.
Det bör väl göra så att kompet smiter ut och därför får man väl anse det vara ett direkt dåligt sätt att kolla just en kolvs kondition.
Det finns inga genvägar utan det är bara att riva av topp o cylinder för att se kolven, hur man sen ska avgöra om det är tid att byta eller ej är ett annat problem.
Man kan alltså inte på något sätt i världen se via avgas eller insug då sikten blockeras av bla ventiler, dessa sitter dessutom i toppen och där ska aldrig kolven befinna sig!
-
Det som oftast ger upphov till ras på en vass 4-takts crossmaskin är stress i materialet runt kolvbulten och även att kolvbulten glappar upp sig. Det är alltså inget du ser med den häftigaste kompmätaren i världen. När man pratar om att kolla genom insuget och avgaset så är det på 2-takts motorer som man ser raka vägen in i cylindern med och även kan se delar av kolven efter slitage och repbildning, men återigen är dessa problem sällan förekommanda på 4-takt.
Så precis som LAHA skriver så behöver man riva topp och cylinder, där känner du säkert ett tydligt glapp i kolvbulten om maskinen har gått endel timmar. På en vass 450cc skulle jag säga aldrig över 100h, på en vass 250cc skulle jag säga max 70h, detta förutsatt att maskin sköts och körs för det ändamål den är till för. En 400cc som är ganska snällt byggd som din och kanske många timmar väg vet jag inte hur många timmar man vågar köra med men jag skulle inte köra mer än 100h ändå. Det är billigt och lätt med kolvbyte, dyrt och jobbigt med vevaxel, cylinder och topp renovering.
Mina erfarenheter är av crossmaskiner samt ett kolvbyte på ltr450 med 75h på mätaren, den kolven glappade ordentligt i kolvbulten men annars såg kolven ny ut och massa komp.
-
Det sitter en anordning som släpper ut lite komp när man kör på startmotorn för att den lättare ska orka dra runt motorn!
Sorry, den hade jag missat.